4.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@airfrancefr).
Vzdušný luxus už dávno nie je len o širších sedadlách. Kým niektoré letecké spoločnosti upúšťajú od prvej triedy, iné do nej investujú milióny, aby prilákali tých najnáročnejších cestujúcich. Prečo sa to deje a čo môžu očakávať pasažieri od prémiových služieb v roku 2025?

Foto: youtube.com/@airfrancefr
V čase, keď sa zdalo, že prvá trieda v lietadlách postupne zanikne, prichádza nečakaný obrat. Luxusné letecké spoločnosti ako Emirates či Lufthansa zvyšujú investície do svojich prémiových služieb, zatiaľ čo iní dopravcovia sa sústreďujú výhradne na biznis triedu. Dopyt po nadštandardných službách pritom stále rastie a aerolínie sa predbiehajú v tom, kto ponúkne bohatým cestujúcim väčší komfort.
Prvá trieda mŕtva? Ani náhodou!
„Prvá trieda nebude v American Airlines existovať z jednoduchého dôvodu: naši zákazníci ju nekupujú,“ vyhlásil v roku 2022 bývalý riaditeľ pre výnosy American Airlines, Vasu Raja. Podobne uvažujú aj v Qatar Airways či United Airlines, ktoré sa rozhodli vsadiť na vylepšené biznis sedadlá a prvú triedu považujú za zbytočný luxus.
Napriek tomu však mnohé významné letecké spoločnosti zastávajú úplne opačný názor. „Prvá trieda má pre nás stále obrovský význam,“ zdôraznil v roku 2023 Tim Clark, prezident Emirates. Táto letecká spoločnosť spolu s Air France a Lufthansou naďalej investuje do najvyššieho štandardu cestovania.
Lietajúce apartmány namiesto sedadiel
Air France nedávno predstavila svoju víziu prémiových služieb. Nový koncept „La Première“ ponúka luxusný all-inclusive zážitok, ktorý generálny riaditeľ Ben Smith opísal ako „čo najbližšie k zážitku súkromného tryskáča“. Tieto lietajúce apartmány debutujú na linkách do New Yorku už túto jar a postupne budú inštalované do 19 Boeingov 777-300ER.
Lufthansa nezaostáva a prichádza s produktom Allegris First Class. Apartmány v tmavomodrých odtieňoch zaručujú maximálne súkromie a obsahujú 43-palcovú obrazovku, stôl, šatník a skrinku. Klimatizáciu ovládate cez iPad, k dispozícii sú bezdrôtové slúchadlá s potlačením hluku a na dlhších letoch dokonca pyžamá od značky van Laack. Kozmetické balíčky dodávajú prestížne značky Porsche Design, Rimowa a Sinn.
Prečo aerolínie investujú do luxusu?
Odpoveď je jednoduchá – peniaze. Hoci prémiové kabíny využíva len približne 3% všetkých cestujúcich, generujú až 15% celkových príjmov leteckých spoločností. Podľa údajov Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA) záujem o prémiové cestovanie neustále rastie.
„Ľudia chcú lietať a sú ochotní minúť peniaze na prémiové lety,“ potvrdil Jens Ritter, prezident Lufthansa Airlines. Tieto služby sú zamerané predovšetkým na majetných cestujúcich, ktorí túžia po výnimočných zážitkoch, a letecké spoločnosti im ich rady poskytnú – za zodpovedajúcu cenu.
Inovácie aj v ekonomickej triede
Zatiaľ čo prémiové triedy zažívajú renesanciu, ani ekonomická trieda nezaostáva v inováciách. Zaujímavý projekt predstavil 21-ročný španielsky študent Alejandro Núñez Vicente, ktorý navrhol dvojposchodové usporiadanie sedadiel v ekonomickej triede. Každý druhý rad sedadiel by bol umiestnený vyššie, priamo nad dolným radom. To by umožnilo nielen umiestniť viac sedadiel, ale aj poskytnúť cestujúcim viac priestoru na nohy – aj keď za cenu možnej klaustrofóbie.
Vicente dokonca prerušil magisterské štúdium, aby sa mohol plne venovať svojmu projektu, ktorý získal investičnú podporu a ďalej sa vyvíja. Okrem toho niektoré letecké spoločnosti plánujú zaviesť v ekonomickej triede aj spálne lôžka, ktoré by cestujúcim umožnili lepšie sa vyspať počas dlhých letov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Divočina uprostred Európy: Miesto, kde sa turistika stáva umením
Noc v oblakoch: Najvyššie položená hotelová izba na Slovensku vás dostane do kolien
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.