Správy, Zaujímavosti,

Nová technológia môže zmeniť svet! Nórsky recept na zelenú oceľ.

23.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DedMityay). Predstavte si výrobu ocele, ktorá by nezaťažovala planétu. Znie to ako sen? Vďaka revolučnej plazme vodíka, ktorú vyvíjajú nórski vedci, sa tento sen môže...

23.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DedMityay).

Predstavte si výrobu ocele, ktorá by nezaťažovala planétu. Znie to ako sen? Vďaka revolučnej plazme vodíka, ktorú vyvíjajú nórski vedci, sa tento sen môže stať realitou. Táto technológia by mohla eliminovať obrovské množstvo CO2, ktoré pri výrobe ocele vzniká, a priblížiť nás k ekologickej budúcnosti.

Výroba ocele
Nová technológia môže zmeniť svet! Nórsky recept na zelenú oceľ.
Foto: shutterstock.com/DedMityay

Oceľ a uhlíková stopa: čas na zmenu

Výroba ocele je dnes jedným z najväčších zdrojov globálnych emisií oxidu uhličitého. Každoročne sa na svete vyprodukuje 7 % všetkých emisií CO2 práve vďaka spaľovaniu uhlia a zemného plynu pri získavaní ocele z rúd. To je alarmujúce číslo, ktoré ukazuje, že priemysel potrebuje zásadnú zmenu.

Nórski vedci zo spoločnosti SINTEF prišli s inovatívnym prístupom. Pomocou plazmy vodíka chcú nahradiť tradičné metódy výroby ocele, ktoré sa spoliehajú na uhlie a koks. Táto technológia má potenciál eliminovať takmer všetky emisie CO2, pričom vedľajším produktom by bola len obyčajná vodná para.

Ako funguje plazma vodíka?

Táto technológia sa opiera o proces, pri ktorom sa vodík zahreje na extrémne vysoké teploty a premení sa na plazmu. Tá má výrazne vyššiu reaktivitu ako bežný vodík, čo jej umožňuje efektívne odstraňovať kyslík z rúd železa. Výsledkom je čistá oceľ, pričom jediným produktom tohto procesu je para.

Napriek tomu, že technológia vyzerá sľubne, má aj svoje nevýhody. Vyžaduje obrovské množstvo energie, čo z nej robí nákladné riešenie. Preto je kľúčové, aby sa používala energia z obnoviteľných zdrojov, čo by znížilo ekologickú stopu na minimum.

Kto ďalší bojuje za zelenú oceľ?

Nórsko nie je jediné, ktoré pracuje na „zelenej“ výrobe ocele. V USA startup Boston Metal úspešne vyprodukoval viac ako tonu ocele pomocou elektrolýzy taveného oxidu. Tento proces využíva elektrinu namiesto fosílnych palív, čo predstavuje ďalší krok k udržateľnosti.

Okrem toho spoločnosti Coolbrook a Tenova oznámili partnerstvo na vývoji technológie RotoDynamic Heater™, ktorá by nahradila spaľovanie fosílnych palív čistou elektrickou energiou pri vysokoteplotnom ohrievaní. Tieto inovácie prinášajú nádej, že oceľový priemysel sa môže stať ekologickým, no zároveň efektívnym.

Výroba ocele
Oceľový priemysel tvorí až 7 % celosvetových emisií CO2.
Foto: shutterstock.com/Rezki alhidayat

Budúcnosť ocele bez uhlíka?

Ak sa technológie ako plazma vodíka alebo elektrolýza taveného oxidu stanú dostupnými v priemyselnom meradle, svet by mohol zaznamenať významné zníženie emisií CO2. Toto by mohlo pozitívne ovplyvniť nielen životné prostredie, ale aj globálnu ekonomiku.

Výroba ocele, ktorá nezanecháva uhlíkovú stopu, je síce ešte len na začiatku svojej cesty, no už teraz ukazuje, že priemysel môže byť inovatívny a zároveň šetrný k planéte.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Myslíte si, že výroba ocele bez emisií CO2 je možná?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Tajomstvo budúcnosti: Kov, ktorý odoláva extrémom od -196°C do 600°C

Americký sen na čínskych cestách končí: Ford zastavuje dodávky do Číny

Krajina bojuje o svoju automobilovú budúcnosť: Daňové úľavy ako záchranný pás pre výrobcov


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

SUV s DNA Dacie Bigster, ktoré sa chystá dobýjať svet!

29.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@tuningblogeu). Renault odhalil svoje plány na nové kompaktné SUV model Boreal, ktorý zamieri na trhy Latinskej Ameriky. Toto nové vozidlo,…

Nový Defender V8 Soft Top je snom každého milovníka dobrodružstva

29.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Linewcartech). Land Rover opäť dokazuje, že tradícia a moderné technológie môžu kráčať ruka v ruke. Po takmer desaťročí prichádza Defender…

Matera: Skryté talianske mesto vytesané do skál, kde sa natáčal James Bond

29.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ryzhkov Oleksandr). Predstavte si mesto staršie ako Rím, kde ľudia žijú nepretržite už 9000 rokov. Mesto, kde domy nie sú…

Nový crossover Omoda 3: Lamborghini v kompaktnom balení?

29.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Periodismodelmotor). Omoda opäť prekvapuje! Po nedávnej premiére modelu Omoda 9 prichádza na scénu ďalší hráč, ktorý si chce získať srdcia…

Päť pilierov japonského vzdelávania, ktoré by sme mali zaviesť aj na Slovensku. Ohľaduplnosť na cestách, aj v živote

29.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BrutIndia). Predstavte si školský systém, kde deti do 10 rokov nepíšu žiadne testy, nemajú známky a napriek tomu dosahujú špičkové…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov