Správy, Zaujímavosti,

Tento nákladný gigant zachytáva a ukladá vlastné emisie CO2!

8.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TomasstbergJacobsen). Doprava na mori patrí medzi najväčších znečisťovateľov planéty, no technológia Clipper Eris môže tento nepriaznivý trend zvrátiť. S revolučným systémom na zachytávanie a skladovanie...

8.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TomasstbergJacobsen).

Doprava na mori patrí medzi najväčších znečisťovateľov planéty, no technológia Clipper Eris môže tento nepriaznivý trend zvrátiť. S revolučným systémom na zachytávanie a skladovanie CO2 má tento obrovský nákladný kolos potenciál zmeniť pravidlá hry v ekologizácii lodnej dopravy.

Clipper Eris nákladná loď na mori
Tento nákladný gigant zachytáva a ukladá vlastné emisie CO2!
Foto: youtube.com/@TomasstbergJacobsen

Lodná doprava: Skrytý znečisťovateľ našej planéty

Námorná doprava, hoci pre mnohých neviditeľná, patrí medzi najväčších pôvodcov emisií CO2 na svete. Ročne je zodpovedná za približne 3 % celosvetových emisií, čo sú alarmujúce čísla. Medzinárodná námorná organizácia (IMO) sa preto už roky snaží redukovať emisie v tomto odvetví, pričom najnovším cieľom je uhlíková neutralita do roku 2050.

Napriek snahám o zavedenie alternatívnych palív alebo elektrických lodí sú investície do nových jednotiek náročné, zdĺhavé a drahé. Preto sa do popredia dostávajú inovácie, ktoré by mohli znížiť emisie už na existujúcich lodiach. A práve tu prichádza na scénu Clipper Eris.

Clipper Eris: Zachytáva 70 % emisií už na palube

Nórska spoločnosť Solvang ASA vyvinula technológiu, ktorá umožňuje zachytávať až 70 % emisií CO2 priamo na palube lode. Tento prelomový systém nesie názov Onboard Carbon Capture and Storage (OCCS) a kombinuje moderné technológie čistenia výfukových plynov s tzv. scrubbermi.

Ako to funguje? CO2 sa zachytáva z výfukových plynov obrovského 7-megawattového motora, následne sa chladí až do skvapalnenia a ukladá v špeciálnych nádržiach na palube lode. Ide o dôležitý krok smerom k dekarbonizácii lodnej dopravy.

Začiatok ekologickej revolúcie na mori?

Clipper Eris sa vydal na dvojročnú testovaciu plavbu zo Singapuru vo februári tohto roka. Ak testy potvrdia úspešnosť tejto technológie v reálnych podmienkach, spoločnosť Solvang plánuje modernizáciu ďalších siedmich lodí.

Podľa Fleet Directora Solvang ASA, Tora-Øyvinda Aska, má zachytené CO2 široké využitie. Môže slúžiť na výrobu zelených syntetických palív, ako aj v potravinárskom a nápojovom priemysle. Navyše, zavedenie OCCS na existujúce lode je oveľa rýchlejšie a lacnejšie než stavba úplne nových bezemisných lodí.

Clipper Eris: Nádej pre čistejší oceán

Technológia OCCS môže byť jedným z najefektívnejších riešení pre ekologizáciu morskej dopravy. Znižuje emisie priamo pri zdroji a otvára cestu k rýchlejšej transformácii odvetvia. Clipper Eris tak predstavuje prvý krok k čistejšiemu oceánu a udržateľnejšej budúcnosti.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Myslíte si, že technológia na zachytávanie CO2 na lodiach je budúcnosťou námornej dopravy?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Hit modernej turistiky: Plavby ponúkajú dobrodružstvo, pohodlie aj luxus

Kia prináša život do nehostinnej Sahary: Daruje vodu a nádej

Štyri autá, žiadne značky: Ako zvládnuť križovatky bez pravidiel?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

500 ulíc sa premení na pešie zóny!

26.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ManuelBravo). Paríž opäť ukazuje svoju vizionársku tvár! Obyvatelia francúzskej metropoly rozhodli o zásadnej zmene, ktorá má zmeniť tvár mesta. Až…

Elektrická revolúcia na kolenách: Stellantis platí za odchod zamestnancov

26.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@360dotcomdotng). Automobilový priemysel čelí kríze, akú sme ešte nezažili. Koncern Stellantis ponúka pracovníkom odstupné až 66 500 eur, aby opustili…

Dacia Sandero stále kraľuje Európe! Citroën C3 šokuje druhým miestom

26.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/emirhankaramuk). Európsky automobilový trh prináša prekvapenia! Dacia Sandero si aj naďalej upevňuje svoju pozíciu lídra v predaji nových áut, no…

Energia z krokov na chodníkoch Tokia

26.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNBCInternationalLive). Predstavte si, že každý krok, ktorý urobíte, môže svietiť na cestu budúcnosti. V Tokiu sa tento zdanlivo nereálny sen…

Čínske auto vs. Audi a BMW: Nečakaný výsledok, ktorý prekvapí každého!

26.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@diarioas). Mohlo by sa zdať, že prémioví nemeckí výrobcovia ako Audi a BMW nemajú konkurenciu, no čínska značka Nio prichádza…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov