Správy, Zaujímavosti,

Aj dobré úmysly môžu byť oslepujúce: LED svetlá pod paľbou kritiky

19.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carxtras). Inovácie v automobilovom priemysle majú často za cieľ zvýšiť bezpečnosť a komfort na cestách. Avšak moderné LED svetlá, navrhnuté tak, aby osvetľovali lepšie a...

19.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carxtras).

Inovácie v automobilovom priemysle majú často za cieľ zvýšiť bezpečnosť a komfort na cestách. Avšak moderné LED svetlá, navrhnuté tak, aby osvetľovali lepšie a ďaleko, sa stali kontroverzným prvkom. Až 78 % vodičov priznalo, že ich jasnosť ich pravidelne oslepuje. Je načase, aby do hry vstúpila Európska únia a nastavila nové pravidlá pre výrobcov áut?

Oslepujúce Led svetlo
Aj dobré úmysly môžu byť oslepujúce: LED svetlá pod paľbou kritiky.
Foto: youtube.com/@carxtras

Keď technológie prekročia hranice

Moderné LED svetlá priniesli revolúciu do automobilového sveta. V porovnaní s halogénovými svetlami starých modelov, ktoré mali často obmedzený dosah a slabý výkon, sú LED-ky silnejšie, úspornejšie a ich životnosť je výrazne dlhšia. Avšak ich intenzita a biela farba spôsobujú viac problémov, než by sa očakávalo.

Prechod od xenónových svetiel k LED technológii bol považovaný za veľký krok vpred. LED svetlá ponúkajú konzistentnú kvalitu osvetlenia, lepšiu viditeľnosť na diaľnici aj v meste a nižšiu spotrebu energie. No mnohí vodiči sa sťažujú, že výrobcovia zašli pri ich výkone až príliš ďaleko.

Oči na ceste – alebo skôr mimo nej?

Podľa nedávnej štúdie až 78 % vodičov priznalo, že ich pravidelne oslepujú svetlá iných áut. Výsledky sú alarmujúce: 20 % uviedlo, že ich jas svetiel dokonca úplne znemožňuje vidieť cestu na niekoľko okamihov. A čo je ešte horšie, 72 % vodičov musí kvôli intenzite svetiel odvrátiť pohľad a 60 % je nútených vyvinúť nadmerné úsilie na sledovanie cesty.

Táto situácia pridáva vodičom stres pri jazde, čo zvyšuje riziko nehôd. Odborníci upozorňujú, že ľudské oko potrebuje až 9 sekúnd na prispôsobenie sa po oslepení. Pri rýchlosti 100 km/h to znamená, že vozidlo môže prejsť až 250 metrov v „slepom režime„.

Európska únia zasahuje: Prísnejšia regulácia na obzore?

Brusel to neberie na ľahkú váhu. Európska komisia už pracuje na projekte Visión Cero, ktorého cieľom je minimalizovať počet dopravných nehôd spôsobených problémami s viditeľnosťou. Regulácia sa má zamerať nielen na intenzitu predných svetiel, ale aj na zadné LED svetlá, hmlovky či smerovky. Problém totiž nespočíva len v tom, že oslepujú jazdu oproti, ale tiež zhoršujú vnímanie situácie na ceste.

Doterajšie predpisy pri výrobe vozidiel sa viac zameriavali na rýchlosť a emisie, pričom otázka správneho osvetlenia zostávala na okraji záujmu. No s narastajúcimi štatistikami nehôd spôsobených oslnením sa zdá, že bezpečnostné opatrenia v tejto oblasti budú nevyhnutné.

Oslepujúce Led svetlo
Oslepujúce momenty na cestách: Realita, ktorá trápi 78 % vodičov.
Foto: youtube.com/@carxtras

Svetlá budúcnosti: Riešenie na obzore?

Odborníci vidia riešenie v technologickom pokroku – napríklad adaptívne svetlá, ktoré automaticky prispôsobujú intenzitu osvetlenia okolitej situácii. Tento systém by mohol minimalizovať oslnenie a zároveň zabezpečiť dostatočnú viditeľnosť pre vodiča. Takéto inovácie však môžu zvýšiť cenu vozidiel, a preto sa čaká na stanovisko výrobcov aj legislatívy.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Súhlasíte s tým, že LED svetlá sú oslepujúce?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Dynamický dizajn a kompaktné rozmery pre každodenné dobrodružstvá

Táto japonská značka je novým kráľom spoľahlivosti!

Recykláciou batérií získava späť vzácne kovy!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Koniec vodičákov? Spoluzakladateľ Waze má šokujúcu predpoveď!

31.07.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@OctaviaClubczauto) Predstavte si svet, kde vaše deti nikdy nebudú potrebovať vodičský preukaz. Znie to ako sci-fi? Podľa Uriho Levina, jedného…

Špionážne fotky nového modelu od Dacie. Aké aktualizácie pripravuje výrobca z Mioveni?

31.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13) Rumunská automobilka Dacia pripravuje uvedenie aktualizovaných verzií pre tri modely zo svojej ponuky. Modely Logan, Jogger a Sandero dostanú…

Elektrické autá môžu spôsobovať nevoľnosť: Prečo sa v nich necítime komfortne?

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Nicoleta Ionescu). Môžu elektrické automobily spôsobovať väčší diskomfort počas jazdy? Ukázalo sa, že áno, a existuje dokonca vysvetlenie tohto javu.…

Audi TT sa vracia! Nová generácia bude elektrická a postavená na platforme Porsche

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/TinoFotografie). Kultový športový model Audi TT, ktorý zmizol z ponuky pred takmer dvoma rokmi, sa môže vrátiť rýchlejšie, než sme…

Klimatizácia vs. otvorené okná: Ktorá možnosť skutočne šetrí palivo?

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Vladeep). Zapnutá klimatizácia zvyšuje spotrebu paliva, ale otváranie okien vozidla nie je vždy najlepšou alternatívou. Spotreba stúpa o 5 až…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov