Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Horiace baterky? Už nikdy viac! Revolučná batéria, ktorá sa uhasí sama

10.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EVPedia). Doposiaľ boli elektrické autá terčom kritiky kvôli nebezpečenstvu požiarov batérií. Kórejskí vedci však prišli s prevratnou novinkou – vyvinuli batériu, ktorá sa dokáže sama...

10.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EVPedia).

Doposiaľ boli elektrické autá terčom kritiky kvôli nebezpečenstvu požiarov batérií. Kórejskí vedci však prišli s prevratnou novinkou – vyvinuli batériu, ktorá sa dokáže sama uhasiť. Táto inovácia môže úplne zmeniť budúcnosť elektromobility a rozšíriť ju do bežného života každého motoristu.

Batéria elektromobilu a značka požiar
Horiace baterky? Už nikdy viac! Revolučná batéria, ktorá sa uhasí sama.
Foto: youtube.com/@EVPedia

Nový typ batérie: Kórejský objav, ktorý môže zmeniť pravidlá hry

Kórejskí vedci z Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology (DGIST) vyvinuli prelomovú batériu, ktorá nielenže prekonáva súčasné technologické štandardy, ale prináša aj unikátnu schopnosť – samo uhasenie pri požiari. Táto inovácia prichádza práve v čase, keď bezpečnosť elektromobilov a ich batérií patrí k najdiskutovanejším témam medzi motoristami.

Dôvod doterajších požiarov vyriešený: Inovatívna štruktúra batérie

Bežné lítiovo-iónové batérie čelili problémom spojeným so vznikom dendritov – kryštálov lítia, ktoré postupne narúšajú vnútornú štruktúru batérie, vedú k skratom a v mnohých prípadoch k nebezpečným požiarom. Nový typ batérie z dielne DGIST využíva trojvrstvovú technológiu s mäkkými vonkajšími vrstvami, ktoré zabezpečujú lepší kontakt s elektródami a zvyšujú celkovú odolnosť.

Čo je však skutočne revolučné, je použitie špeciálnych materiálov, ktoré brzdia šírenie ohňa. Dezinfekčný etán dekabromodifenyletán a vysoká koncentrácia soli lítia v kombinácii so zeolitom spájajú bezpečnosť s dlhou životnosťou batérie.

Elektromobily s nevídanou výdržou: 400 km aj po polmilióne kilometrov

Revolúcia sa netýka len bezpečnosti, ale aj výkonu. Podľa vedcov dokáže nová batéria zachovať až 87,9 % svojej pôvodnej kapacity po tisícke cyklov nabíjania a vybíjania. Pre porovnanie, klasické lítiovo-iónové batérie strácajú medzi 20 až 30 % kapacity už po rovnakom počte cyklov.

V praxi to znamená, že elektromobil s dojazdom 480 km by aj po prejdení 480 000 kilometrov dokázal prejsť bez nabíjania stále približne 415 km. Takáto výdrž by mohla definitívne rozptýliť obavy z rýchlej degradácie batérií v elektrických vozidlách.

Horiaca Tesla
Záchrana elektromobilov: Budúcnosť bez obáv z požiarov.
Foto: youtube.com/@EVPedia

Čo to znamená pre vodičov a technológie budúcnosti?

Nový druh batérií by podľa výskumníkov mohol nájsť využitie nielen v elektromobiloch, ale aj v každodenných zariadeniach, ako sú smartfóny či laptopy. Predstavte si, že váš telefón by si udržal takmer rovnakú výdrž batérie aj po rokoch používania a v prípade prehriatia by sa automaticky ochránil pred požiarom.

Kórejskí vedci pracujú na komercializácii tohto riešenia a ak sa im to podarí, môže ísť o zásadný krok smerom k bezpečnejšej, výkonnejšej a ekologickejšej budúcnosti.

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Vozidlo, ktoré dokáže preskočiť každú prekážku!

Elektromobil vs. zima: Mýty padajú, fakty zostávajú

Klamú nám tachometre v autách? Pravda, ktorá vás prekvapí!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Európa v pozore: Obrovská loď z Číny vezie tisíce nových elektromobilov! Čo nás čaká?

15.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ShanghaiEyeMagic). Už o pár dní vypláva z Číny do Európy gigantická loď Grande Tianjin. Na jej palube sa nachádza viac…

Farba chladiacej kvapaliny klame: Ako si nespôsobiť drahú poruchu motora?

15.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/pnarongkul). Chladiaca kvapalina je pre životnosť motora kľúčová. Na trhu je však množstvo druhov a farieb a zistiť, ktorá je…

Gumené alebo textilné koberčeky do auta? Poradíme vám, ktoré si vybrať!

15.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/x662xh). Čistý interiér auta výrazne zvyšuje radosť z jazdy. Nie vždy sa nám však darí udržať ho v dokonalom stave.…

Prečo sa Android Auto a CarPlay odpájajú vždy na rovnakých miestach? Konečne poznáme odpoveď

15.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Najmi Arif) Vodiči už dávno objavili záhadný jav - na opakovaných trasách sa ich smartfón vždy odpojí od auta na…

Ikonický Ještěd mení majiteľa! Známa česká stavba chátra, kto ju zachráni?

15.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Martin Sekvenc). Jeden z najznámejších symbolov Česka, futuristická veža Ještěd nad Libercom, prechádza do rúk Libereckého kraja. Ikonická stavba, ktorá…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov