Správy, Zaujímavosti,

Radový vs. vidlicový motor: Ktorý prináša skutočnú výhodu na ceste?

18.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork). Radový motor alebo vidlicový motor? Tento spor je známy už dlho, no v poslednom čase sa radové motory stávajú čoraz populárnejšími. Vidlicové motory však...

18.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork).

Radový motor alebo vidlicový motor? Tento spor je známy už dlho, no v poslednom čase sa radové motory stávajú čoraz populárnejšími. Vidlicové motory však ešte nevymizli zo scény.

Radový vs. vidlicový motor: Ktorý prináša skutočnú výhodu na ceste?
Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork

Keď máte na výber medzi radovým a vidlicovým motorom, možno si myslíte, že rozdiely sú nepodstatné. Avšak, v praxi sa autá s porovnateľnou veľkosťou a výkonom často líšia práve v usporiadaní valcov. Radové motory sú bežnejšie v lacnejších vozidlách s predným pohonom, zatiaľ čo vidlicové motory nachádzame vo väčších a luxusnejších autách so zadným pohonom. Pravda sa skrýva v detailoch.

Prehľad výhod a nevýhod radových a vidlicových motorov

Radové a vidlicové motory fungujú v zásade podobne, avšak rozdiel spočíva v usporiadaní valcov. V radovom motore sú valce zaradené za sebou, zatiaľ čo v vidlicovom sú umiestnené na dvoch stranách pod uhlom. Historicky boli radové motory populárne, hlavne kvôli svojej jednoduchosti a vhodnosti pre autá so zadným pohonom. Vzostup pohonu predných kolies, ako ho priniesol Volkswagen Golf v 70. rokoch, však priniesol nové výzvy.

Prispôsobenie veľkého radového šesťvalca do auta s predným pohonom bolo náročné. Preto sa radové motory častejšie využívajú v troj- a štvorvalcových verziách, zatiaľ čo šesťvalcové varianty ustúpili vidlicovým motorom, ktoré sú kratšie a nižšie, a teda zaberajú menej miesta.

Radové motory častejšie využívajú v troj- a štvorvalcových verziách, zatiaľ čo šesťvalcové varianty ustúpili vidlicovým motorom.
Foto: youtube.com/@Abdtechlab

Vidlicové motory – výhody a úskalia

Hlavnou výhodou vidlicových motorov je ich kompaktnosť. Ich konštrukcia je však zložitejšia; majú dve hlavy, dva vačkové hriadele a komplikovanejší rozvodový systém. Opravy môžu byť preto nákladnejšie. Okrem toho je v nich viac pohyblivých častí, čo znamená vyššie straty energie. Radové motory sú lepšie vyvážené a hladšie, čo znamená, že pre dosiahnutie rovnakej hladkosti sú vo vidlicových motoroch potrebné ďalšie systémy.

Moderná technológia však prináša nové materiály, ktoré znižujú hmotnosť a zlepšujú vlastnosti motorov, čo umožňuje ich kompaktnosť aj pri radovom usporiadaní.

Dopad voľby motora na prevádzkové náklady

Ako teda výber motora ovplyvní vaše náklady? Rozdiely v stratách výkonu medzi radovým a vidlicovým motorom sú často minimálne. Ani servisné náklady sa výrazne nelíšia, aj keď zložitosť vidlicových motorov môže zvýšiť potenciálne náklady na opravu.

U štvorvalcových motorov radové usporiadanie dominuje, keďže vidlicové verzie sú historicky zriedkavé a dnes už takmer neexistujú. Na druhej strane, vo vyšších triedach s osem-, desať- či dvanásťvalcovými motormi sa vidlicové usporiadanie stále osvedčuje.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Objavte tajomstvo motorov, ktoré nikdy nestarnú: Stačí pridať len raz!

Ako správne používať hmlové svetlá: Sprievodca pre moderného vodiča

Spoľahlivosť starých áut: Ktoré modely vás nikdy nenechajú v kaši?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Koniec kamionistov? V tomto meste už jazdí 68 kamiónov bez vodiča!

22.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Westwell_AI) Zabudnite na sci-fi filmy. Budúcnosť nákladnej dopravy je už tu a je desivo efektívna. V jednom z najväčších čínskych…

Tankujete drahšie palivo? Mechanik odhalil, či je to podvod alebo sa to naozaj oplatí!

22.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/KPPD) Stojíte pred stojanom na čerpacej stanici a váhate. Oplatí sa priplatiť si za drahšie, prémiové palivo, alebo je to…

Xiaomi má obrovský problém: Po smrteľnej nehode zvoláva 100 000 áut!

22.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EVPulseeee) Čínsky technologický gigant Xiaomi, ktorý s veľkou pompou vstúpil do automobilového sveta, čelí svojmu prvému obrovskému škandálu. Po tragickej…

Dacia Bigster prichádza! Bude to drsný off-road alebo športovec do mesta?

22.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@whatcar) Automobilový svet je na nohách. Dacia sa chystá na svoj najväčší a najdôležitejší krok v histórii. Po fenomenálnom úspechu…

Tieto autá prežijú všetko: Rebríček nezničiteľných legiend, ktoré najazdili milióny kilometrov!

22.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DriverReviews) Snívate o aute, ktoré vás nikdy nenechá v štichu? O stroji, ktorý bude slúžiť vám, vašim deťom a možno…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov