7.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FordUK).
Spojené kráľovstvo vystúpilo z Európskej únie, aby mohlo samo rozhodovať o svojej budúcnosti a nemuselo dodržiavať smernice EÚ. To však nie je dobrá správa pre výrobcov automobilov, pretože tlak na rozvoj elektromobility je v niektorých ohľadoch ešte väčší ako v EÚ. Ukazuje sa, že tento problém je taký veľký, že Ford požiadal vládu o pomoc pri „vytváraní dopytu“.
Obrovské pokuty za nedostatočný predaj elektromobilov
Zatiaľ čo výrobcovia automobilov pôsobiaci na trhoch EÚ majú vážny problém v podobe nových noriem CO2, ktoré vstúpia do platnosti už v budúcom roku (a na základe ktorých by mohli zaplatiť pokuty vo výške až 15 miliárd eur), spoločnosti predávajúce autá v Spojenom kráľovstve majú iný problém. Je pravda, že zákaz predaja nových spaľovacích áut tam bol odložený z roku 2030 na rok 2035, ale stále existujú požiadavky na podiel predávaných elektrických vozidiel.
Zatiaľ čo EÚ núti k predaju elektromobilov stále prísnejšími normami CO2, ktoré sa nedajú dosiahnuť bez zodpovedajúceho vysokého podielu elektromobilov v predaji, Spojené kráľovstvo má inú predstavu. V tomto roku musia elektromobily tvoriť 22 % predaja každého výrobcu. V budúcom roku to bude 25 percent a napríklad v roku 2030 bude musieť byť až 80 percent predaja BEV.
Na spoločnosti, ktoré tieto požiadavky nesplnia, čakajú naozaj tvrdé sankcie. Hovoríme o pokute takmer 17848€ za každé predané auto. Táto suma je neúnosne vysoká a žiadny výrobca by v žiadnom prípade neriskoval, že ju bude musieť zaplatiť.
Spoločnosť Ford chce poskytnúť kupujúcim elektromobilov viac výhod
Ford má už dlhší čas vážny problém s plnením týchto požiadaviek. Ešte v máji tohto roku Martin Sander, šéf európskej divízie výrobcu, vyhlásil, že spoločnosť nebude platiť pokuty za nesplnenie tohto cieľa, ani nebude predávať elektromobily so stratou. Namiesto toho jednoducho obmedzí prístup Britov k spaľovacím automobilom. Ford dúfa, že takýmto obmedzením všetkých predajov sa mu podarí zvýšiť podiel elektromobilov nad požadovanú úroveň.
V súčasnosti však situácia nie je dobrá. Podľa Dataforce tvorili elektromobily v septembri 4,6 % predaja Fordu vo Veľkej Británii. Spoločnosť má teda vážny problém, za ktorý si čiastočne môže sama. Donedávna bol jediným osobným elektromobilom v ponuke Mustang Mach-E, ktorý je SUV strednej triedy. Až teraz k nemu pribudol kompaktný Explorer a, ďalší obrazový odkaz na legendu, elektrické Capri (tiež SUV). Elektrická Puma, ktorej spaľovacia verzia je bestsellerom, sa objaví až v novembri.
Všetko teda nasvedčuje tomu, že Ford nesplní požadované predajné ciele pre elektromobily. Lisa Brankinová, výkonná riaditeľka spoločnosti Ford pre Spojené kráľovstvo a Írsko, sa v rozhovore pre Automotive News vyjadrila priamo k tomuto problému:
Zákazníci nemajú dostatočný záujem (o elektromobily – pozn. red.). Musíme niečo urobiť, aby sme tento dopyt vytvorili.
Inými slovami, opäť sa ukazuje, že prognózy predaja elektrických vozidiel sa výrazne míňajú s realitou. A keďže voľný trh im stále nie je naklonený tak, ako by si politici želali, Brankin ich vyzýva, aby siahli po umelých metódach vytvárania dopytu. Navrhuje napríklad znížiť DPH na elektromobily na polovicu. Chcela by tiež, aby sa na budúci rok zmiernili požiadavky na podiel predaja elektromobilov, ako aj zrušenie pokút pre výrobcov. Chcela by tiež, aby sa dotácie na elektrické dodávky predĺžili do konca budúceho roka. Ford, hoci má veľký počet elektrických dodávok, nedosiahol požadovaný 10-percentný podiel na predaji.
Chceme, aby sme v roku 2026 dostali nový začiatok, aby sme mohli získať dostatočný impulz pred požiadavkami, ktoré prinesie rok 2030.
Pripomeňme si, že pôvodne chcela spoločnosť Ford predávať v Európe výlučne elektrické vozidlá už v roku 2030. Bolestivo však narazil na realitu. „Širší trh je o niečo skeptickejší,“ – Lisa Brankinová sa vyjadrila.
Príliš nízky predaj elektrických vozidiel je problémom mnohých výrobcov
Na záver treba poznamenať, že problém príliš obmedzujúcich cieľov predaja elektromobilov nie je len problémom spoločnosti Ford. Šéf spoločnosti Stellantis Carlos Tavares ich označil za „hroznú vec pre Spojené kráľovstvo“ a pohrozil, že ak sa normy nezmiernia, zatvorí svoje továrne na výrobu úžitkových vozidiel v krajine. Britské úrady na tieto požiadavky zatiaľ nereagovali.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ford Puma, takmer rovnako lacný ako Dacia Duster
Ford predstavil nové Mondeo, ale …
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.