28.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theengineersmess).
Európski výrobcovia automobilov vyzývajú na „urýchlené prijatie opatrení“ v súvislosti s novými emisnými normami CO2, ktoré majú začať platiť od budúceho roka. V opačnom prípade by sa európsky automobilový priemysel mohol dostať do vážnych problémov, keďže spoločnosti čelia dileme – zaplatiť pokuty vo výške miliárd eur alebo výrazne znížiť predaj automobilov, čo by ohrozilo ich postavenie na trhu a pracovné miesta, ktoré poskytujú.
Nové emisné normy CO2 od roku 2025
Už 1. januára 2025 vstúpia do platnosti nové emisné normy CO2, ktoré znížia požadovanú priemernú hodnotu zo súčasných 120 g CO2/km na 93,6 g CO2/km. Je to ďalší bod plánu, ktorého cieľom je zákaz predaja nových spaľovacích automobilov od roku 2035. Ďalším takýmto bodom je rok 2030 a zníženie normy na 49 g CO2/km.
Blížiace sa nové požiadavky preto výrobcov automobilov neprekvapujú. Čo ich však prekvapilo, bolo odstúpenie západných vlád od dotácií na elektromobily. To znamenalo, že namiesto avizovaného dynamického rastu predaja elektromobilov začal záujem o ne klesať. Napríklad v Nemecku bol pokles predaja elektromobilov v auguste 69 % v porovnaní s minulým rokom. V prvom polroku 2024 tvorili elektromobily 12,5 % registrácií nových automobilov v EÚ. Aby výrobcovia splnili normy, ktoré sú na nich kladené, muselo by ich byť približne dvakrát viac.
Výsledkom je, že žiadny výrobca (okrem Tesly a čínskej spoločnosti Geely) v súčasnosti nespĺňa normy požadované od budúceho roka. Dokonca aj Toyota, ktorá sa zameriava na svoje úsporné hybridy, má v súčasnosti priemerné emisie CO2 105 g. Na druhej strane Volkswagen a Ford so 123 g, resp. 125 g dokonca prekračujú normy, ktoré budú platiť od roku 2020 (hoci treba pripomenúť, že 120 g CO2/km je priemer – každý výrobca má individuálne vypočítané ciele v závislosti od svojho modelového radu).
Sankcie pre výrobcov automobilov od roku 2025
Ak výrobca automobilov nedodrží požadované normy emisií CO2, musí zaplatiť pokutu – 95 EUR za každý gram oxidu uhličitého vynásobený počtom predaných automobilov. Tento prepočítavací koeficient znamená, že aj nepatrné prekročenie normy môže znamenať obrovské pokuty. V roku 2020 napríklad autá predané spoločnosťou Volkswagen vypúšťali o 0,75 g CO2/km viac, ako je požadované. Nemecký výrobca musel v dôsledku toho zaplatiť pokuty vo výške 100 miliónov eur. Celkovo, keď pred štyrmi rokmi vstúpila do platnosti súčasná norma, všetci výrobcovia automobilov zaplatili na pokutách 2,2 miliardy eur.
Dnes je však situácia oveľa zložitejšia. Keďže prognózy sa úplne minuli s realitou na trhu, ukázalo sa, že výrobcovia automobilov sú na nadchádzajúce emisné normy CO2 úplne nepripravení. Ako predpovedá Luca de Meo, generálny riaditeľ spoločnosti Renault a prezident Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), budúci rok dosiahnu pokuty pre automobilky 15 miliárd EUR.
V súčasnosti je jedinou alternatívou obmedzenie modelového radu a zavedenie predajných kvót. Zákazník, ktorý by si chcel kúpiť auto so spaľovacím motorom, by si ho mohol kúpiť až po tom, ako by predaj elektrických modelov a plug-in hybridov vytvoril dostatočnú rezervu proti zvýšeniu emisií. Podľa odborníkov by to znamenalo pokles predaja 2,5 milióna automobilov v Európe.
Vraciame sa tak do pandemickej situácie, keď si ľudia na auto čakali mesiace, ceny stúpali a ojazdené autá prudko zdraželi?Áno, je to možné. Túto medzeru na trhu by však mohli vyplniť čínski výrobcovia, ktorí svoju expanziu na európskom trhu výrazne zrýchlia.
Oba scenáre znamenajú pre podniky starého kontinentu vážne problémy, zatváranie tovární a hromadné prepúšťanie. Ohrozené sú vraj milióny pracovných miest.
Zmena termínov pre nové normy CO2
Európske združenie výrobcov automobilov pripravilo list, v ktorom žiada o posunutie termínu zavedenia nových noriem CO2 z roku 2025 na rok 2027. Predložili v ňom už citované odhady, ktoré jasne naznačujú, ako by súčasné predpoklady mohli poškodiť európsky automobilový priemysel a podkopať miestne hospodárstvo. Doteraz však tento dokument nebol z neznámych dôvodov predložený Európskej komisii.
ACEA tiež požaduje odloženie revízie plánov na zníženie emisií CO2 z roku 2026 na rok 2027. Súčasné plány na zníženie priemerných emisií oxidu uhličitého na 49 g v roku 2030 a ich úplné odstránenie do roku 2035 nie sú definitívne. Európska komisia chce totiž overiť, či súčasná situácia na trhu a technologický pokrok umožnia dosiahnuť tieto ciele. Európske združenie výrobcov automobilov jasne uvádza, že v súčasnosti sa nachádzame v úplne inej fáze, než by sme mali byť. Priemysel potrebuje dva roky na to, aby sa prispôsobil súčasnej realite. Až potom budeme môcť reálne zhodnotiť, či sa mu to podarilo a či je stále možné dodržať plány na zníženie emisií CO2.
Talianska premiérka Giorgia Meloniová tiež vyzvala na prehodnotenie plánov na zákaz predaja spaľovacích automobilov. Súčasné plány označila za „sebazničujúce“ a uviedla, že environmentálna transformácia nesmie znamenať zničenie kľúčových priemyselných odvetví. O talianskom návrhu rokujú delegáti Európskeho parlamentu a majú ho predložiť na zasadnutí ministrov priemyslu členských štátov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Výrobcovia automobilov žiadajú väčšiu podporu EÚ