16.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MarspeedCars).
Spolu so spoločnosťou Geely je Stellantis automobilovou skupinou s najväčším počtom značiek vo svojom sortimente. Spoločnosť vznikla v roku 2021, keď sme spojili PSA (vtedy 5 značiek) a FCA (9 značiek). Zachovali sme všetky značky a nový generálny riaditeľ rozhodol, že dá každej z nich 10-ročné obdobie na určenie ich životaschopnosti.
Tri roky po zlúčení je však situácia komplikovaná. Riadenie toľkých značiek, ktoré sa často prekrývajú, môže byť náročné. Ak sa k tomu pridá rastúci tlak čínskych výrobcov a ciele elektrifikácie, problém je značný.
Ktoré značky sú najsľubnejšie?
Potenciál značky sa dnes meria jej schopnosťou prilákať množstvo trhov a zákazníkov na celom svete. Musíme byť konkurencieschopní na viacerých trhoch a v rôznych regiónoch. Rastúca konkurencia z Číny sťažuje život všetkým, najmä značkám so silnou expozíciou na jednom trhu.
Preto si myslíme, že Jeep bol a zostáva najzaujímavejšou značkou spoločnosti Stellantis. Napriek ťažkostiam, ktorým dnes čelí, je všeobecne známa, pôsobí v správnom segmente a má dobrú históriu. Táto ikonická značka sa v roku 2023 podieľala 17 % na celosvetovom predaji skupiny s 1,04 milióna kusov. V roku 2022 celkový objem klesol o 6 % v dôsledku niektorých problémov s dopytom v USA a Kanade a ukončenia miestnej výroby v Číne.
Jeep si však našiel dobrú pozíciu v Brazílii a Európe a mohol by zlepšiť svoju prítomnosť na Blízkom východe, v Afrike a juhovýchodnej Ázii. Výzvou je ponúkať viac produktov na pravidelnejšej báze.
Ram má tiež potenciál. Je to americká značka bez zastúpenia v Európe alebo Ázii. Pôsobí však v segmente pick-upov a ľahkých úžitkových vozidiel, ktoré sú veľmi strategické v rozvojových ekonomikách, kde sa očakáva rast.
Krajiny Latinskej Ameriky, Afriky, Blízkeho východu a Turecka, strednej Ázie, Indie a juhovýchodnej Ázie dosiahnu v roku 2023 22 % podiel na celosvetovom predaji ľahkých vozidiel (bez Ruska a Iránu). Ak k tomu pripočítame Austráliu a Nový Zéland, kde sú pick-upy veľmi populárne, dostaneme takmer štvrtinu celosvetového predaja automobilov.
Predaj pick-upov, dodávok a ľahkých úžitkových vozidiel na týchto trhoch dosiahol 3,8 milióna kusov. Tento celkový počet sa zvýši na 7,5 milióna kusov, ak sa zahrnú aj Spojené štáty a Kanada, kde je Ram už prítomný.
Úloha značky Maserati
Treťou značkou, ktorá podľa nášho názoru stále žiari, je Maserati. V súčasnosti je to jedna z najproblematickejších značiek Stellantisu, ale má niekoľko silných stránok, ktoré by jej pri správnom využití mohli nakoniec priniesť určitú satisfakciu. Po prvé, stále sa považuje za luxusnú značku, čo je veľmi dôležité, pretože nie je vystavená čínskej konkurencii tak, ako mainstreamové a high-endové značky (luxus je stále európskou záležitosťou).
Po druhé, je to globálna značka v tom zmysle, že je známa všade, aj keď nie je dostupná na všetkých trhoch. Hoci z hľadiska predaja a sortimentu zaostáva za značkou Porsche, zostáva populárnou značkou so silným spojením s talianskym remeslom a dizajnom.
Tieto hodnoty sú rozhodujúce vo vyšších segmentoch, kde je konkurencia silná. No je tu priestor pre väčšieho talianskeho výrobcu luxusných automobilov. Vzhľadom na to, že Ferrari a Lamborghini sa sústreďujú na športové vozidlá a superšporty.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Tu sú najpredávanejšie autá v histórii. Na jedno z nich už dávno všetci zabudli
Autá z Číny – čo si o nich myslia Rusi?