14.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ConquerDriving).
Medzi vodičmi sa často viedol spor, či je lepšie držať nohu na brzde, keď stoja na semafore, alebo nie. Väčšinou sa stáva, že keď vodič príde k semaforu, na ktorom svieti červená, zastaví a vyradí rýchlosť. Vo všeobecnosti ide o zvyk.
Ale pre tých, ktorí jazdia v aute s automatickou prevodovkou, je to dobré?
Je v poriadku vyradiť rýchlosť, keď stojíte na semafore?
Na rozdiel od manuálnej prevodovky si automatická prevodovka volí prevodové stupne sama. A keď vozidlo stojí a vodič má nohu na brzde, prevodovka sa automaticky vyradí.
Keď šľapnete na brzdu, v automatickej prevodovke systém sám odpojí prevodovku. A zostane tak, kým máte nohu na brzde. Neodporúča sa, aby ste pri každom zastavení na semafore vyradili z režimu Drive a nechali vozidlo v polohe Park alebo Neutral. Čím častejšie to budete robiť, tým viac sa bude prevodovka opotrebovávať.
Pre vozidlá s automatickou prevodovkou teda platí odporúčanie nezaraďovať polohu Park alebo Neutral, keď stojíte na semaforoch. Čo znamená, že budete mať celý čas nohu na brzde.
V prípade vozidla s manuálnou prevodovkou sa odporúča zaradiť nižší rýchlostný stupeň, keď zastavujete. Následne, po zastavení vyradíte rýchlosť a uvoľnite spojku. V opačnom prípade, keď stojíte vedie to k predčasnému opotrebovaniu spojky.
Mali by ste však držať nohu na brzde aj počas státia vozidla?
Je dobré držať nohu na brzde, keď stojíte na semafore, alebo nie?
Úlohou brzdového systému je zastaviť vozidlo, keď je v pohybe. Ale aj udržiavať vozidlo na mieste, keď sa nachádza na svahu.
Existujú autá, ktoré majú automatický systém, ktorý po zastavení vozidla, vozidlo zablokujú proti pohybu či už dopredu alebo dozadu, keď je prevodovka v neutrály. V týchto situáciách nemusíte držať nohu na brzde. Pri manuálnych prevodovkách je však dobré mať nohu na brzde. V opačnom prípade by sa auto mohlo pohnúť a hrozilo by, že narazíte do vodiča pred vami alebo za vami.
Ďalšou možnosťou je zatiahnuť ručnú brzdu pri zastavovaní na semaforoch, ak nechcete mať nohu zakaždým na brzde.
Tým sa neopotrebujú brzdové doštičky ani brzdový systém vozidla. Naopak, môže vás to zachrániť pred nepríjemnou nehodou. Navyše, ak budete mať smolu a zozadu do vás narazí iné vozidlo, môžete sa vyhnúť nárazu do vozidla pred vami.
Preto je dobré, aby ste na semaforoch držali nohu na brzde alebo zatiahli ručnú brzdu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Plynulá jazda v meste. 5 jednoduchých tipov pre vodičov
Preplachovanie motora. Kedy je to potrebné