Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Mali by cyklisti nosiť prilby? Existujú dôvody, prečo to nerobiť

12.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/katyapulka). Prilba na bicykli je povinná? Určite áno. Existujú však pochybnosti o ich používaní. Konkrétne jedna pochybnosť. Zistite, ktorá to je. V posledných rokoch sa...

12.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/katyapulka).

Prilba na bicykli je povinná? Určite áno. Existujú však pochybnosti o ich používaní. Konkrétne jedna pochybnosť. Zistite, ktorá to je.

Mali by cyklisti nosiť prilby? Existujú dôvody, prečo to nerobiť.
Foto: shutterstock.com/katyapulka

V posledných rokoch sa veľa hovorí o bezpečnosti cyklistov. Stavitelia ciest budujú viac cyklistických pruhov, vláda mení zákony a polícia dbá na to, aby vodiči poznali zákony. Už roky však existuje aj iná požiadavka. Týka sa povinného nosenia prilby pri jazde na bicykli.

Na Slovensku platí povinnosť nosiť prilbu na bicykli pre:

  • Všetkých cyklistov mimo obce.
  • Deti do 15 rokov aj v obci.

Výnimky neexistujú. Aj keď sa v minulosti uvažovalo o zmiernení týchto pravidiel, zatiaľ zostávajú v platnosti.

Prilba na bicykli znižuje riziko poranenia hlavy až o 60 percent

Používanie prilby počas jazdy na bicykli má určite zmysel. Môže cyklistu ochrániť pred vážnym poranením hlavy nielen v prípade nehody, ale aj pri obyčajnom páde.

Reči o ochrane prilbou nie sú len prázdnou frázou. Situáciu jednoznačne dokazujú výsledky výskumu. Správa výskumníkov z Univerzity v Münsteri a Univerzity centrálnej Floridy v Orlande, ktorú cituje redakcia Oko.press, jasne uvádza, že „používanie prilby znižuje počet poranení hlavy o 60 %, mozgu o 58 % a tváre o 4 %. Počet smrteľných nehôd cyklistov, ktorí nosili prilbu, bol nižší o 73 %.“ Ide o jasné údaje, ktoré nenechávajú takmer žiadne pochybnosti.

Spôsobuje prilba rizikovú jazdu vodiča? A čo zranenia krku?

Samozrejme, diskusia je diskusia. Preto stojí za to pozrieť sa aj na argumenty, ktoré sa objavujú zo strany odporcov prilieb. Tu sa objavuje najmä jeden faktor. Podľa niektorých môže prilba podnietiť cyklistu k riskantnejšej jazde. Pretože ten sa cíti istejšie. Je to pravda? Toto je typický príklad tvrdenia, ktoré sa ukazuje ako nemožné vedecky overiť. Vedci si však všimli inú vec. Prilby chránia hlavu, ale nehody cyklistov, ktorí nosia prilby, vykazujú vyššiu mieru, pokiaľ ide o zranenia krku. Overenie tejto skutočnosti si však vyžaduje ďalší výskum. V tejto fáze preto výskumníci z Univerzity v Münsteri a Univerzity centrálnej Floridy v Orlande nebudú robiť žiadne pevné závery.

Podľa niektorých môže prilba podnietiť cyklistu k riskantnejšej jazde.
Foto: youtube.com/@NotJustBikes

Mali by cyklisti nosiť prilby?

Ako zhrnúť túto diskusiu? Za predpokladu, že prilba skutočne spôsobuje, že cyklista jazdí agresívnejšie a potenciálne riskuje zranenie krku, mala by byť pre cyklistu stále povinná. Pretože stále a v každom prípade chráni hlavu cyklistu. Hlavu, ktorej zranenie môže v prípade nehody rozhodnúť o mesiacoch rekonvalescencie, invalidite alebo dokonca smrti. Pretože práve prilba stále znižuje počet zlomenín lebky v prípade nárazu do obrubníka v priemere o 80 %. Jednoducho zachraňuje životy.

Dôležité:

  • Pravidlá sa môžu meniť: Preto je vždy dobré si pred každou jazdou skontrolovať aktuálne platné zákony a predpisy.
  • Bezpečnosť na prvom mieste: Aj keď vás právne predpisy nútia nosiť prilbu, mali by ste si uvedomiť, že vaša bezpečnosť je na prvom mieste. Prilba vás ochráni pred vážnymi zraneniami.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Môže cyklista jazdiť po ľavej strane cesty? Existuje jedna výnimka

Má cyklista na priechode prednosť? Je to trocha iné ako v prípade chodcov


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Európsky automobilový priemysel v kríze. Experti varujú pred kolapsom

12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lerner Vadim) Európsky automobilový priemysel, ktorý bol desaťročia hrdosťou únie, vstupuje do roku 2025 v stave vážnej krízy. Sektor…

Čína bojuje proti zaplaveniu trhu autami s nulovým nájazdom

12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/PDChina) Čínska vláda sa rozhodla zakročiť proti rastúcemu trendu predaja áut s nulovým nájazdom. Táto praktika sa stala tak…

Ako znížiť teplotu v aute? Najjednoduchší a najlacnejší spôsob

12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark) Automobilové klimatizácie sa stali bežnými, ale keď auto hodiny stojí na slnku, niektoré časti karosérie a interiéru sa…

Jednoducho si išiel po ulici. Zrazu ho zmietlo z chodníka. Muž bojuje o život

12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/PolicieCZ) Malé mesto v Česku sa nemôže spamätať z nehody, ku ktorej došlo včera večer. 60-ročný muž išiel po…

Ďalšia firma krachuje. Automobilový priemysel má obrovské problémy

12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/TNatalie Hora). Nemecký automobilový priemysel zažíva jeden z najťažších období svojej histórie. Nad celým sektorom sa zbierajú čierne mraky…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov