8.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@rauoct).
V posledných mesiacoch oznámili najväčší svetoví výrobcovia automobilov niekoľko závažných servisných akcií, ktorých spoločným menovateľom boli poruchy parkovacích asistenčných systémov, konkrétne cúvacích kamier. Zaujímavé je, že žiadny z nich nepoužil rovnakých subdodávateľov, hoci sa zdá, že všetci mali podobné problémy. Prečo sa tak záhadne hromadia problémy s cúvacími kamerami od rôznych výrobcov?
Ford, Volkswagen, Stellantis a Honda. Ide o štyri automobilové giganty, ktoré už tento rok oznámili servisné akcie týkajúce sa nefunkčných cúvacích kamier vo vozidlách, ktoré vyrábajú. Celkovo sa poruchy parkovacieho asistenčného systému týkajú viac ako 1,5 milióna vozidiel predaných v poslednom období.
Nefunguje cúvacia kamera. 1,5 milióna áut, ktoré treba dať do servisu
Vlnu servisných akcií súvisiacich s chybnými cúvacími kamerami iniciovala spoločnosť Ford. V máji americký gigant zvolal do servisov takmer 110 000 vozidiel. Dôvod? V dôsledku „elektromagnetického rušenia“ spôsobeného mobilnými telefónmi sa obraz z cúvacej kamery nemusí „správne zobrazovať“.
Krátko nato sa na zoznam koncernov, ktorých vozidlá majú problémy s cúvacou kamerou, pridala aj spoločnosť Volkswagen. V tomto prípade sa servisná akcia týka približne 80 000 vozidiel. Výrobca neuvádza zdroj problému, ale je známe, že ide o poruchu kamier, ktoré sa zapínajú v náhodných situáciách (s gigantickým oneskorením) alebo sa nezapínajú vôbec.
V júni problémy s cúvacími kamerami priznala aj spoločnosť Stellantis. V tomto prípade ide o konflikt medzi kamerami a „rádiovými systémami vozidla“, v dôsledku čoho sa obraz z cúvacích kamier nemusí zobrazovať správne.
Do skupiny výrobcov s nezvyčajnými problémami sa zároveň pridala aj Honda. Japonci zvolali do ASO viac ako 138 000 vozidiel s problémami so správnym zobrazovaním obrazu z cúvacej kamery.
Prečo nefunguje cúvacia kamera? Výrobcovia majú problém
Prečo ten náhly nával problémov so zdanlivo nekomplikovaným systémom? Odborníci poukazujú na to, že odpoveď spočíva v predpisoch. Dobrým príkladom sú USA, kde existujú podrobné federálne predpisy upravujúce správne fungovanie asistenčných systémov pri cúvaní. To isté platí aj v EÚ, kde sa od roku 2023 cúvacie senzory alebo kamera stali povinnými bezpečnostnými prvkami vozidiel.
Práve tieto ustanovenia – ktoré hovoria o fungovaní bezpečnostných systémov – znemožňujú výrobcom „ignorovať“ problémy s fungovaním cúvacích asistentov. To znamená, že neexistuje takzvaný „tichý servis“, t. j. oprava/aktualizácia systémov počas návštevy ASO, ktorá by mohla výrobcov vystaviť gigantickým právnym následkom. V záujme možných súdnych sporov súvisiacich s odpočtom preto výrobcovia radšej zachovávajú chladnú hlavu a svedomito nahlasujú všetky prešľapy v tejto oblasti.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ako zistíte, že vo vašom aute dochádza freón? Príznaky chybnej klimatizácie
Mäkký brzdový pedál po výmene brzdových doštičiek? Tu je problém a čo robiť