4.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@differentcarreview-dcr).
Európska únia chce ešte tento rok zaviesť nové pravidlá. Výsledkom bude stiahnutie alebo zákaz miliónov dieselových áut na našom kontinente. A hoci sa to na prvý pohľad zdá prehnané, situácia je taká vážna, ako len môže byť. Nemecká vláda sa už písomne obrátila na Európsku komisiu v snahe obhájiť dieselové motory.
Európska únia opäť zaútočí na diesel
Zdá sa, že je logické povoliť akýkoľvek starší automobil, ak spĺňa normy doby, v ktorej sa objavil na trhu. Koniec koncov, toto pravidlo platí od samého začiatku motorizmu. Európska únia však teraz chce zaviesť nové pravidlá a postaviť mačku na hlavu. Nemecký minister dopravy už pred touto situáciou varoval.
Bohužiaľ, táto správa však nie je nafúknutá a nie je to ani panika, ktorú vysielajú vystrašení adresáti. Ako informovali nemecký Bild a tlačová agentúra DPA, nemecký minister dopravy Volker Wissing poslal v tejto veci Európskej komisii osobitný list. Varuje v ňom Európsku úniu pred snahou postupne vyradiť milióny relatívne moderných dieselových áut.
Ako uvádza Bild, ide o prípady s označením C-251/23 a C-308/23. Tie sa týkajú zákonnosti takzvaných „tepelných okien“, pri ktorých spaľovacie motory nemusia spĺňať emisné normy. Ide o štandardný prípad, v ktorom sa súdy opakovane postavili na stranu technickej racionality. Európska komisia však teraz signalizovala, že v tejto veci rozhodne v novembri. Očakáva sa, že to bude mať za následok, že mnohé staršie dieselové autá nebudú môcť jazdiť po cestách.
Ani emisné normy Euro 6 nie sú bezpečné
Volker Wissing varuje pred dôsledkami takýchto opatrení. Bild a ďalšie nemecké médiá citujú jeho list. Podľa nich by nové predpisy porušili viac ako 100 rokov starú zásadu, že auto musí spĺňať len predpisy platné v čase uvedenia na trh. Potom sa môže používať ľubovoľne dlho.
Samozrejme, tento prístup má zmysel. Obmedzená životnosť automobilov a ich neustály vývoj znamená, že na cestách aj tak nevidíme autá staršie ako 20 alebo 30 rokov. A to je na Slovensku aj tak veľká vzácnosť. Neexistuje teda žiadny racionálny dôvod, prečo sa o tieto autá starať. Ich stiahnutie z trhu je jednoducho prirodzeným vývojom vecí.
Tentoraz však Európska únia chce, aby boli zavedené schvaľovacie kritériá pre uvedenie automobilov s normami Euro 5 (najneskôr od roku 2009) a Euro 6 (2014 a neskôr). Majú spĺňať rovnaké limity, ale podľa novších testov WLTP. Namiesto laboratórnych testov by EÚ chcela vykonávať testy v reálnej premávke. A v nich väčšina starších dieselov nebude schopná splniť predpisy. Pretože na to jednoducho neboli konštruované. Ak teda EÚ dosiahne svoje a zavedie nové predpisy, všetky dieselové autá s normou Euro 5 a začiatkom platnosti normy Euro 6 budú musieť byť stiahnuté z trhu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Máte radi diesel? Nebudete o tom môcť hovoriť nahlas. Táto krajina sa chystá zaviesť nový zákon
Toyota diesel 1.4 D-4D (1ND-TV) – malý, ale tak odvážny