Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Facelift Mazdy MX-5. Smutná rozlúčka s dvojlitrovým motorom

25.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ThrottleHouse). Predpisy EÚ v oblasti motorizmu sú pre motoristov ako soľ sypaná na otvorenú ranu. Mazda MX-5 s dvojlitrovým motorom sa stala ich obeťou. Na...

25.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ThrottleHouse).

Predpisy EÚ v oblasti motorizmu sú pre motoristov ako soľ sypaná na otvorenú ranu. Mazda MX-5 s dvojlitrovým motorom sa stala ich obeťou. Na trhu zostáva len slabší 1,5-litrový variant. Je dôvod na zúfalstvo? Záleží na tom.

Facelift Mazdy MX-5. Smutná rozlúčka s dvojlitrovým motorom.
Foto: youtube.com/@ThrottleHouse

Mnohí z nás predpokladajú, že ak niečo funguje, nemalo by sa to príliš meniť. Japonci si zrejme myslia to isté. Vidno to napríklad na osvieženej Mazde MX-5. Všetko, čo je najlepšie, zostáva rovnaké. Žiaľ, politika EÚ v oblasti vozidiel s vnútorným spaľovaním viedla k redukcii už aj tak skromnej ponuky motorov tohto modelu. Z európskej ponuky zmizne najzábavnejší variant 2.0 s výkonom 184 koní a zákazníci sa budú musieť uspokojiť s 1,5-litrovým agregátom s výkonom 132 koní. Netreba však plakať nad rozliatym mliekom.

Mazda MX-5 po menšom facelifte. Čo sa zmenilo?

Na prvý pohľad sa nič nezmenilo. Rozdiely si všimnú len skutoční fanúšikovia. Denné svetlá, dômyselne ukryté v nárazníku, sa presunuli do tienidiel svetlometov a zadné svetlá dostali prepracovaný podpis (tvar zostal nezmenený). Toľko k „výrazným“ vizuálnym zmenám. Z farebnej palety môžeme ešte spomenúť nový lak – Aero Greya mäkkú strechu, ktorá je teraz k dispozícii aj v béžovej farbe.

Najvýraznejšie zmeny sa udiali v interiéri. Namiesto malej a trochu zastaranej obrazovky je tu nový 8,8-palcový displej s modernizovaným a prehľadným multimediálnym systémom. Na palube sú samozrejme aj Apple Car Play a Android Auto. Ďalším doplnkom sú dva porty USB-C. Mazda dostala do štandardnej výbavy aj asistent udržiavania v jazdnom pruhu a brzdový asistent, ako aj (nie veľmi presný) systém detekcie dopravných značiek, ktorý pri každom prekročení rýchlostného limitu signalizuje výrazným pípnutím. Konštruktéri však tušili, že môže prekážať, najmä ak trváte na dodržiavaní nižšej rýchlosti, ako je v skutočnosti – na paneli vľavo od stĺpika riadenia je tlačidlo na jeho deaktiváciu.

Mazda MX-5.

Osviežená Mazda MX-5 – radosť z jazdy

Ako jazdí MX-5 so slabšou jednotkou? Tak ako doteraz – vynikajúco. Auto je rozprávkovo agilné, svižné a zároveň veľmi kompaktné (vďaka systému Kinematic Posture Control, ktorý znižuje nakláňanie karosérie) a bezchybne vykonáva každý príkaz vodiča. Prevodovka s relatívne krátkymi dráhami páky nabáda k častému radeniu – každý prevodový stupeň je radosť. Mazda je však stvorená na lenivú jazdu a vychutnávanie slnečných lúčov. Odpruženie je prekvapivo hladké a pohodlné, vďaka čomu je jazda upokojujúca. Iba pri prekonávaní rýchlostných nerovností nám zadná náprava môže pripomenúť, aby sme viac rešpektovali gumové časti systému, a nabádať nás k pomalšej jazde a vyhýbaniu sa nerovnostiam.

Bohužiaľ, výkon je trochu nedostatočný. Motor má rád vyššie otáčky, ale ani pri stlačení plynového pedála k podlahe nemožno očakávať ohňostroj. Aby bolo jasné, netvrdím, že auto je nedbalé alebo empírové. Veľký rozdiel vo výkone robí svoje – 1,5-litrovému motoru trvá zrýchlenie na stovku 8,3 sekundy, zatiaľ čo 184-koňovému motoru 6,5 sekundy. V skromnejšej verzii je auto oveľa vhodnejšie ako spoločník na nedeľné „cruising“ než ako hračka na okruhu poskytujúca našim mozgom adrenalínovo-popamínový kokteil. Ak to zhrnieme – je to skvelé, alebo by to mohlo byť lepšie. Žiaľ, v prípade krajín EÚ to „lepšie“ byť nemôže…

Prečo došlo k náhlemu rozhodnutiu vyradiť výkonnejší variant z ponuky? Ako už bolo spomenuté na začiatku, na vine je environmentálna politika EÚ a čiastočne aj samotný spôsob prevádzky jednotky. Nad 5 000 otáčok za minútu vstrekovací systém dodáva do spaľovacích komôr dodatočnú porciu paliva, čo samozrejme negatívne ovplyvňuje výsledok emisií vo výfukových plynoch. Aj keď dvojlitrový motor spĺňa normu Euro 6e, Mazda nechce riskovať a čeliť obvineniam z „tajného“ majstrovania motora a skresľovania emisií. V tomto bode môžeme poďakovať Volkswagenu, hlavnej hviezde škandálu „Dieselgate“.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Mazda oznámila, že nová generácia CX-5 bude využívať hybridné motory vyvinuté vo vlastnej réžii

Čínsky gigant Chery obnovuje svoj model „Kia Sportage“. Inteligentné SUV má byť najpredávanejším vozidlom v segmente


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Od Tatier k Egejskému moru: Systém bez hraničných kontrol je tu

15.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FarcasAndrei). Vstup Rumunska a Bulharska do Schengenského priestoru je historickým krokom, ktorý prinesie zásadné zmeny pre všetkých motoristov. Od 1.…

Nový limit poteší milovníkov rýchlej jazdy, no nie všade

15.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels). Motoristi v Českej republike sa tešili na vyššiu rýchlosť na diaľniciach, avšak novela zákona ich prekvapila. Limit…

Zamrznutá ručná brzda? Nezúfaj, tu je návod, ako ju oslobodiť!

15.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ConduiteFacile). Mrazivé rána môžu priniesť nepríjemné prekvapenia – zamrznuté ručné brzdy sú častejším problémom, než si mnohí motoristi myslia. Ak…

Malá nehoda, veľký problém: Prečo môže byť opravené auto nepredajné?

15.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TinagirlTravels). Aj drobné poškodenie auta, ktoré oprava kompletne odstránila, môže navždy ovplyvniť jeho predaj. Prečo? Záznam o škode zostáva v…

Nové sídlo japonskej automobilovej značky zaujme svojou veľkoleposťou. 650 hektárov uprostred lesa

15.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: lexus). Lexus si dal krásny darček k narodeninám. Postavila si nové sídlo. To vyzerá ako luxusný rezort v tajnom raji.…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov