Elektro, Tipy, Zaujímavosti,

Nemeckí výrobcovia kritizujú clá na autá z Číny. Európe vôbec nepomôžu

17.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@UON-News-EV). Cieľom rozhodnutia zaviesť vysoké clá na elektromobily dovážané do Európy z Číny je chrániť náš trh a tunajších výrobcov pred nekalou konkurenciou. Paradoxne sa...

17.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@UON-News-EV).

Cieľom rozhodnutia zaviesť vysoké clá na elektromobily dovážané do Európy z Číny je chrániť náš trh a tunajších výrobcov pred nekalou konkurenciou. Paradoxne sa však samotní výrobcovia domnievajú, že nové clá im len uškodia.

Nemeckí výrobcovia kritizujú clá na autá z Číny. Európe vôbec nepomôžu.
Foto: youtube.com/@UON-News-EV

Nové clá na elektromobily z Číny

Európska komisia včera 12. júna rozhodla o zavedení ciel na elektromobily dovážané zČíny. Ide o výsledok niekoľkomesačných diskusií a vyšetrovania, do akej miery sú výrobcovia z Číny spravodliví v prístupe ku konkurencii. Už dlho sa hovorí, že mimoriadne nízke ceny čínskych automobilov sú výsledkom dotácií čínskej vlády, ktorá chce dobyť európsky trh.

S cieľom chrániť tento trh a domácich výrobcov zavedie Európska únia od 4. júla clá v rozsahu od 17,4 % do 38,1 % v závislosti od ochoty príslušného výrobcu spolupracovať v prebiehajúcom vyšetrovaní nekalej hospodárskej súťaže. Pridajú sa k už platnému 10-percentnému clu a budú sa počítať spätne k 7. marcu – od tohto dátumu sa vedie register všetkých automobilov prichádzajúcich z Číny a čakalo sa len na konečné rozhodnutie Európskej komisie.

Nemeckí výrobcovia kritizujú nové clá

Asi nie je prekvapujúce, že proti zavedeniu ciel na elektromobily z Číny sa postavili nemeckí výrobcovia, ktorých majú nové nariadenia chrániť. Je to preto, že pre nich je ríša stredu obrovským trhom, ktorý predstavuje veľkú časť predaja. Klesajúci záujem o ich modely v Európe sa im zdá menej hrozivý ako pokles predaja v Číne v dôsledku možných odvetných opatrení tamojších orgánov.

Nie je prekvapujúce, že teraz vyjadrili svoju nespokojnosť s rozhodnutím Európskej komisie. Podľa šéfa BMW Olivera Zipseho nové clá poškodia Európu a európske spoločnosti:

Protekcionizmus hrozí vytvorením špirály – clá vedú k novým clám, ktoré zasa vedú k izolácii namiesto spolupráce. (…) Z pohľadu BMW ochranné opatrenia, ako je zavedenie nových ciel, nezlepšujú konkurencieschopnosť na svetových trhoch.

V podobnom duchu sa vyjadril aj Ola Kallenius, výkonný riaditeľ spoločnosti Mercedes:

Nepotrebujeme zvyšovať prekážky obchodu. Mali by sme pracovať na odstránení týchto prekážok v duchu smerovania Svetovej obchodnej organizácie.

Na druhej strane zástupcovia Volkswagenu tvrdia, že nové clá nedosiahnu cieľ zvýšiť konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu.

Načasovanie rozhodnutia Európskej komisie (o nových tarifách – pozn. red.) je spôsobené súčasným poklesom záujmu o elektromobily v Nemecku a Európe. Negatívne účinky tohto rozhodnutia prevažujú nad jeho možným pozitívnym vplyvom na európsky a najmä nemecký automobilový priemysel.

Hildegard Müllerová – prezidentka VDA, nemeckého združenia automobilového priemyslu – zaujala v oficiálnom vyhlásení rovnaký postoj k tejto otázke.

Clá vedú k novým clám, ktoré zasa vedú k izolácii namiesto spolupráce.
Foto: youtube.com/@CNBC

Reakcia Číny na nové clá na autá

Je zaujímavé, že rozhodnutie zaviesť clá na elektromobily z Číny prijali hlavné zainteresované strany oveľa pokojnejšie. Ako vysvetlil Cui Dongshu, generálny tajomník Čínskeho združenia osobných automobilov, zavedenie ciel Európskou úniou očakávali, rovnako ako očakávali, že priemerná sadzba sa bude pohybovať okolo 20 %.

Okrem toho upozorňujú, že clá sa nevzťahujú konkrétne na čínske značky, ale na všetky elektromobily vyrobené v Číne. BYD teda vyrába svoje autá v Maďarsku a Chery má v úmysle začať výrobu ešte tento rok v Barcelone. Je tiež známe, že Geely, technologický partner Izery, bude chcieť využiť voľnú kapacitu plánovanej poľskej továrne na výrobu vlastných automobilov.

Na druhej strane clá zasiahnu aj značky, ktoré nepochádzajú z Číny, ale vyrábajú tam svoje autá. Medzi ne patria Tesla, Dacia, BMW a Volvo, hoci posledná menovaná značka ešte pred oznámením rozhodnutia o nových clách oznámila, že presúva výrobu modelov EX30 a EX90 z Číny do Belgicka.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Spoločnosť BYD v Európe zarába na jednom aute tisíce eur. Aké vysoké by mali byť nové clá?

Európska komisia uvalí na elektromobily vyrobené v Číne clo až do výšky 38 %


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Jazda v strednom pruhu: Nebezpečný návyk, ktorý rozčuľuje vodičov po celom svete

05.07.2025 - Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels) Každý vodič to pozná - jazdíte po diaľnici a pred vami sa "usadil" niekto v strednom…

Čínsky paradox: Bohatí jazdia na benzín, chudobní si kupujú elektromobily

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Drotyk Roman). V Číne polovica áut predaných minulý rok bola elektrická. V ázijskom svete prešli od jazdy na bicykli na…

Volkswagen sťahuje tisíce vozidiel: Airbag môže zabiť spolujazdca pri nehode

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KondorCars) Jeden z najhorších škandálov automobilového priemyslu posledných rokov sa spája s menom Takata. Kvôli neslávne známym airbagom museli vyhlásiť…

Kontrolka „Service“ na palubnej doske: Čo znamená a prečo ju netreba ignorovať?

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/BLKstudio). Počas jazdy autom sa na palubnej doske náhle rozsvieti symbol, ktorý ste predtým nevideli? Väčšina vodičov tento signál ignoruje,…

Ford zlepšuje podmienky: Mladí pracovníci už nebudú musieť pracovať 15-hodinové zmeny

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Luigi W Morris). Šokujúca realita vo Ford: mladí zamestnanci pracovali 15 hodín denne v dvoch zamestnaniach, aby sa uživili. Generálny…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov