Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Vzdali sa nafty vo svojich nákladných vozidlách. Na toto palivo už najazdili milióny kilometrov

16.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@hyundaiaustralia). Nie je ľahké vzdať sa nafty v ťažkej doprave. Švajčiari vytrvali a pred niekoľkými rokmi nahradili časť svojho vozového parku modelmi na vodíkový pohon....

16.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@hyundaiaustralia).

Nie je ľahké vzdať sa nafty v ťažkej doprave. Švajčiari vytrvali a pred niekoľkými rokmi nahradili časť svojho vozového parku modelmi na vodíkový pohon. Tu sú prvé zistenia z testovania vodíkového vozového parku.

Vzdali sa nafty vo svojich nákladných vozidlách. Na toto palivo už najazdili milióny kilometrov.
Foto: youtube.com/@hyundaiaustralia

Hovoríte vodík, myslí si Toyota? Nie je to chyba, ale je dobré vedieť, že japonská značka nie je jediná, ktorá tak dôsledne vsádza na vodík. Pokročilé práce vykonávajú okrem iných aj spoločnosti ako Bosch (v Nemecku dokonca začali s výrobou komponentov vodíkového pohonu) a Honda. A to nie je všetko. Aj Kórejčania a Švajčiari investujú veľké prostriedky. Kórejská spoločnosť Hyundai Motor Company je priekopníkom.

Kórejčania už niekoľko rokov intenzívne pracujú na využití vodíka v ťažkej cestnej doprave. Preto majú pomerne veľkú flotilu nákladných vozidiel Xcient Fuell Cell, ktoré sa testujú v 10 krajinách sveta. Vybral sa nielen domáci trh (Kórea), ale okrem iného aj Francúzsko, Holandsko, Izrael, Nemecko, Nový Zéland, Švajčiarsko a USA. Spoločnosti sa tiež oplatilo testovať zariadenia v krajinách známych svojou ťažbou ropy. Takto sa vozidlá Xcient Fuell Cell dostali aj do Saudskej Arábie a Spojených arabských emirátov.

Dojazd na vodík viac ako 400 km

Značná časť vodíkovo-elektrického vozového parku smerovala do Švajčiarska. Kórejčania dodali celkovo až 48 nákladných vozidiel, ktoré nahradili doteraz používané dieselové varianty (osvedčený dobrý diesel). Vodiči dostali flotily so systémami palivových článkov a 350 kW elektromotormi. Odhadovaný dojazd na jedno natankovanie? Viac ako 400 km.

Vodiči dostali flotily so systémami palivových článkov a 350 kW elektromotormi.

Vodíkovo-elektrický vozový park najazdil za tri roky celkovo viac ako 10 miliónov kilometrov. Hyundai sa pochválil, že počas testov sa používal výlučne ekologický vodík (výroba prebieha v procese s nulovými emisiami). Spomínala sa úspora emisií CO2 (6 300 ton oxidu uhličitého v porovnaní s naftou). O otázke nákladov sa, žiaľ, mlčalo (cena 1 kg vodíka v sieti Shell vo Švajčiarsku je 10,8 franku netto). Napriek tomu stojí za zmienku, že Švajčiarsko investuje do vlastnej výroby vodíka pomocou vodných elektrární a uplatňuje aj oslobodenie od mýta pre koľajové vozidlá s nulovými emisiami.

Čo ďalej? Hyundai má v úmysle pokračovať v pilotnom testovacom programe. Navyše sa program rozšíri aj do ďalších regiónov. Jedným z najnovších projektov je projekt v Kalifornii, kde sa na prepravu kontajnerov používa 30 nákladných vozidiel Xcient Fuell Cell. Na výsledky si budeme musieť počkať, rovnako ako na rozpis nákladov na používanie nového vozového parku. Dovtedy (a pravdepodobne ešte dlho) bude vo svete diaľkovej dopravy naďalej hlavným zdrojom pohonu nafta.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Toyota testuje nové palivo. Už nejde o vodík

Radová štvorka na vodík. Alpine predstavuje vodíkový hypercar v akcii


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Elektrické Porsche Macan dostane dve nové verzie a dizajnový balík s terénnym motívom

19.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews). Porsche predstavilo dve nové verzie modelu Macan EV. Spolu s nimi sa do ponuky dostáva aj nový estetický balík.…

Spoločnosť Roush premení nový Ford Mustang na 800 koňovú beštiu len za 10 000 dolárov

19.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RoushPerformance). Kit, ktorý pre nový Mustang vytvorila spoločnosť Roush Performance, zvyšuje výkon amerického modelu o viac ako 300 koní a…

Nemecko nechce sankčné clá na čínske elektromobily. Únia je zahnaná do kúta

18.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13). Jednou z najdôležitejších tém automobilového priemyslu v posledných mesiacoch boli sankčné clá na elektromobily vyrobené v Číne. Ukázalo sa,…

Tieto veci nenechávajte v aute, keď je vonku horúco. Koledujete si o problém

19.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FOX7Austin). Horúce počasie znamená nové povinnosti. Jednou z nich je venovať väčšiu pozornosť tomu, čo nechávame v kabíne, keď sa…

Toto SUV je ako hollywoodsky román – čím staršie, tým lepšie. Prečo je Volvo XC90 stále optimálnou voľbou na dlhé cesty po Európe?

18.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JoeBlack9). Posledných niekoľko rokov som trávil rodinnú dovolenku na juhu Francúzska. Viem, že mnohí z vás si to možno spájajú…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov