Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Vzdali sa nafty vo svojich nákladných vozidlách. Na toto palivo už najazdili milióny kilometrov

16.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@hyundaiaustralia). Nie je ľahké vzdať sa nafty v ťažkej doprave. Švajčiari vytrvali a pred niekoľkými rokmi nahradili časť svojho vozového parku modelmi na vodíkový pohon....

16.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@hyundaiaustralia).

Nie je ľahké vzdať sa nafty v ťažkej doprave. Švajčiari vytrvali a pred niekoľkými rokmi nahradili časť svojho vozového parku modelmi na vodíkový pohon. Tu sú prvé zistenia z testovania vodíkového vozového parku.

Vzdali sa nafty vo svojich nákladných vozidlách. Na toto palivo už najazdili milióny kilometrov.
Foto: youtube.com/@hyundaiaustralia

Hovoríte vodík, myslí si Toyota? Nie je to chyba, ale je dobré vedieť, že japonská značka nie je jediná, ktorá tak dôsledne vsádza na vodík. Pokročilé práce vykonávajú okrem iných aj spoločnosti ako Bosch (v Nemecku dokonca začali s výrobou komponentov vodíkového pohonu) a Honda. A to nie je všetko. Aj Kórejčania a Švajčiari investujú veľké prostriedky. Kórejská spoločnosť Hyundai Motor Company je priekopníkom.

Kórejčania už niekoľko rokov intenzívne pracujú na využití vodíka v ťažkej cestnej doprave. Preto majú pomerne veľkú flotilu nákladných vozidiel Xcient Fuell Cell, ktoré sa testujú v 10 krajinách sveta. Vybral sa nielen domáci trh (Kórea), ale okrem iného aj Francúzsko, Holandsko, Izrael, Nemecko, Nový Zéland, Švajčiarsko a USA. Spoločnosti sa tiež oplatilo testovať zariadenia v krajinách známych svojou ťažbou ropy. Takto sa vozidlá Xcient Fuell Cell dostali aj do Saudskej Arábie a Spojených arabských emirátov.

Dojazd na vodík viac ako 400 km

Značná časť vodíkovo-elektrického vozového parku smerovala do Švajčiarska. Kórejčania dodali celkovo až 48 nákladných vozidiel, ktoré nahradili doteraz používané dieselové varianty (osvedčený dobrý diesel). Vodiči dostali flotily so systémami palivových článkov a 350 kW elektromotormi. Odhadovaný dojazd na jedno natankovanie? Viac ako 400 km.

Vodiči dostali flotily so systémami palivových článkov a 350 kW elektromotormi.

Vodíkovo-elektrický vozový park najazdil za tri roky celkovo viac ako 10 miliónov kilometrov. Hyundai sa pochválil, že počas testov sa používal výlučne ekologický vodík (výroba prebieha v procese s nulovými emisiami). Spomínala sa úspora emisií CO2 (6 300 ton oxidu uhličitého v porovnaní s naftou). O otázke nákladov sa, žiaľ, mlčalo (cena 1 kg vodíka v sieti Shell vo Švajčiarsku je 10,8 franku netto). Napriek tomu stojí za zmienku, že Švajčiarsko investuje do vlastnej výroby vodíka pomocou vodných elektrární a uplatňuje aj oslobodenie od mýta pre koľajové vozidlá s nulovými emisiami.

Čo ďalej? Hyundai má v úmysle pokračovať v pilotnom testovacom programe. Navyše sa program rozšíri aj do ďalších regiónov. Jedným z najnovších projektov je projekt v Kalifornii, kde sa na prepravu kontajnerov používa 30 nákladných vozidiel Xcient Fuell Cell. Na výsledky si budeme musieť počkať, rovnako ako na rozpis nákladov na používanie nového vozového parku. Dovtedy (a pravdepodobne ešte dlho) bude vo svete diaľkovej dopravy naďalej hlavným zdrojom pohonu nafta.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Toyota testuje nové palivo. Už nejde o vodík

Radová štvorka na vodík. Alpine predstavuje vodíkový hypercar v akcii


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Táto motorizovaná platforma unesie 3 tony a pohybuje sa sama. Budúcnosť logistiky je tu

07.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/arjun.yadav67) Motorizovaná platforma, ktorá dokáže zdvihnúť až 3000 kilogramov a pohybovať sa mimoriadne plynule - to znie ako science fiction,…

Najľudnatejšie mesto sveta má viac obyvateľov ako celá Kanada. Ako je možné, že stále funguje dokonale?

7.7.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com) Najľudnatejšie mesto na svete? Tokio. V celej metropolitnej oblasti žije viac ako 37 miliónov ľudí. To je viac ako…

Nemecko nezníži povolený limit alkoholu za volantom: Minister dopravy považuje aktuálne pravidlá za dostatočné

07.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Maderla). V Nemecku zostáva povolený limit alkoholu pre vodičov na úrovni 0,5 promile. Minister dopravy Patrick Schnieder sa vyjadril, že…

Planéta, ktorá ovláda svoju hviezdu: Prelomový objav astronómov

07.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/MozicalSpace). Vesmír nás neprestáva prekvapovať. Najnovší objav astronómov spôsobil skutočnú senzáciu vo vedeckom svete. Po prvýkrát bola spozorovaná planéta, ktorá…

Výfukový systém: Ako rozpoznať problémy a udržať vozidlo v kondícii

07.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Neeqolah). Výfukový systém vo vašom vozidle zohráva kľúčovú úlohu pri znižovaní emisií, hluku motora a odvádzaní škodlivých plynov od pasažierov.…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov