Tipy, Zaujímavosti,

Hot rod. Čo je to za vozidlo?

30.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MattsRadShow). Zlí chlapci a ich pekelné príšery. Amerika sa nechytila rytierov, dám a turnajov. Namiesto toho vymyslela preteky na štvrť míle, gél na vlasy a...

30.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MattsRadShow).

Zlí chlapci a ich pekelné príšery. Amerika sa nechytila rytierov, dám a turnajov. Namiesto toho vymyslela preteky na štvrť míle, gél na vlasy a „pin-up girls“. Civilizácia benzínu a výparov tak zrodila svojich vlastných hrdinov. Rebelantských a neporaziteľných.

Hot rod. Čo je to za vozidlo?
Foto: youtube.com/@MattsRadShow

Iné oblečenie, iný jazyk a predovšetkým iné autá. Všetko preto, aby sa nepodobali na tých smutných ľudí, ktorým sa hovorí rodičia. Po vojne prišla ideológia a opozícia, podnietená piesňami a revolúciou v mravoch. Ale na samom začiatku, v 30. rokoch minulého storočia, išlo jednoducho o rýchlu jazdu.

Hot rod je americký vynález. Nemohol sa zrodiť v krajine, kde nebolo veľa áut. Množstvo strojov končilo na šrotovisku, pretože sa opotrebovali. Od roku 1921 len Ford vyrobil viac ako milión áut ročne. Ostatní potom pridali necelého pol milióna. V roku 1922 sa na cestách objavilo 2,2 milióna nových automobilov a v rekordnom roku 1929 takmer 4,5 milióna. Dobrú sériu prerušila Veľká hospodárska kríza, ktorá znamenala, že staré autá prichádzali rýchlejšie ako nové.

Boli miesta, ktoré chudoba trápila menej. Mýtickým rajom, kde „bola stále práca“, sa stala Kalifornia. Los Angeles bolo mesto postavené autami pre autá. Navštíviť ho pešo bolo ako pozerať sa na „Bitku pri Grunwalde“ Jana Matejku cez lupu. Kalifornia bola prvá, ktorá sa stala závislou od automobilov. Dokázala absorbovať a premeniť ľubovoľný počet áut na hrdzavé plechové pole.

CLASSIC HOT RODS!!! 1930s & 40s.

Mladí ľudia chceli prirodzene jazdiť rýchlo. Začali kupovať lacné ojazdené autá, hlavne Fordy, a prestavovať ich. Aby bolo auto ľahšie, odstránili z neho zbytočnosti. Odstraňovali sa svetlá, blatníky, strechy a okná, kryty motora a tlmiče. Skrátili sa výfuky a namontovali sa účinnejšie karburátory alebo kompletné sady karburátorov. Všetko, čo urýchlilo sanie a výfuk motora, pričom produkoval tabuľkové kone a desiatky kilometrov za hodinu.

Ford a „hot rod“

Prelom nastal s Fordovou vidlicovou „osmičkou“, s obľubou označovanou ako „flatty“. Bol to nekonečný zdroj inšpirácie. V roku 1939 dostalo Mercury jeho výkonnejšiu verziu a zábava bola ešte zaujímavejšia.

Nie je úplne isté, kde vznikol pojem „hot rod“. Začal sa používať už v 30. rokoch 20. storočia. Domáci mechanici si na prestavby zvyčajne vyberali roadstery, ktoré boli zo svojej podstaty ľahké a lacné, pretože mali len dve sedadlá. Obľúbené boli aj pickupy. Mimochodom, pick-up Ford T, ktorý sa často uvádza ako prvý moderný sériový pick-up, vychádzal z roadsteru s pridanou nákladnou schránkou vzadu. Vpredu sa ľahké polopásové vozidlá nelíšili od osobných modelov a box umožňoval prepravu náradia a náhradných dielov do druhého vozidla, určeného výhradne na preteky.

Hot rod je americký vynález. Nemohol sa zrodiť v krajine, kde nebolo veľa áut.
Foto: youtube.com/@MattsRadShow

Hot rody sa používali na zábavu, pouličné prehliadky, súboje „kto prvý do ďalšieho bloku“. Keď sa dostali do pozornosti polície, mladíci hračky zobrali a presťahovali sa k vyschnutým jazerám severovýchodne od Los Angeles. V pretekoch, zvyčajne na štvrť míle, chlapci súťažili o česť a uznanie v očiach dievčat. Niekedy aj o auto toho, kto prehrá.

V tomto období bol hot rod rovnako podozrivý ako tetovanie. Počas prohibície sa o zvyšovanie výkonu áut zaujímali nielen hormónmi prekypujúci mladí muži, ale aj pašeráci „pálenky“.

O dvanásť rokov neskôr mali mladí Američania, ktorým sa podarilo vrátiť z vojny proti Hitlerovi a Japonsku, viac než len peniaze a vyhliadky na dobrú prácu. Mnohí z nich obsluhovali mechanizované zariadenia v armáde. Radi a dobre sa vedeli zaoberať motormi a podvozkami. Oceňovali význam aerodynamiky a snažili sa vyhladiť karosérie. Vzadu namontovali väčšie kolesá, aby zvýšili „celkový pomer pohonu“, vpredu menšie kolesá motocykla, aby znížili odpor vzduchu. Vďaka nim kultúra hot rod prekvitala a do 50. rokov sa rozšírila po celých štátoch. Vznikali kluby a špecializované časopisy.

História

Cesta histórie hot rodu sa po prvýkrát rozdvojila: okrem pretekárskych áut sa objavili aj pouličné rody. Stavitelia, ktorých zaujímal rovnako výkon ako vzhľad karosérie, vyvinuli trend „custom“, niekedy písaný „kustom“, aby sa zreteľnejšie odlíšil od prevládajúcej „kultúry oblekov“. Paralelne vznikali lowridery, ktoré v začiatkoch vyrábali najmä latinskoamerickí prisťahovalci snažiaci sa zapustiť korene v meste anjelov.

Detroit rozpútal preteky v zbrojení. Koncom 40. rokov 20. storočia dostali nové motory V8 s hornými ventilmi značky Oldsmobile a Cadillac. Čoskoro sa vo vozidlách koncernu Chrysler objavil neuveriteľný „Hemi“ a v pretekoch Carrera Panamericana v roku 1952 triumfoval Lincoln v triede cestovných vozidiel so svojím úplne novým V8 „Y-block“. Do polovice 50. rokov mal vidlicové „osemvalce“ nielen Ford, ale všetky lacné značky. Na prahu slávy čakal „small block“ značky Chevrolet, ktorý v roku 1957 dosiahol vďaka zvýšeniu kompresného pomeru a mechanickému vstrekovaniu paliva Ram-Jet – 1 k z 1 cm3 zdvihového objemu – celkovo 283 k zo 4,6 litra.

Koncom 40. rokov 20. storočia dostali nové motory V8 s hornými ventilmi.
Foto: youtube.com/@MattsRadShow

Nové modely s výkonnými motormi sa stali darcami orgánov pre hot rod. Lakovanie sa stalo pestrejším, okrem plameňov sa objavovalo čoraz viac originálnych prvkov vrátane maskotov stelesňujúcich maniakálnu, bláznivú záľubu v rýchlosti. Celú „zoologickú záhradu“ hot rod vytvoril mechanik a karikaturista v jednej osobe Ed „Big Daddy“ Roth. Najznámejší je potkan „Rat Fink“ s veľkou rodinou ďalších „finkov“.

V 60. rokoch sa objavili „muscle cars“. Sériové modely sa stali takými svalnatými, že zatienili hot rody. Avšak v nasledujúcom desaťročí, keď pohonné hmoty pohltili poisťovne a ropná kríza, sa hot rody vrátili s dvojnásobnou silou.

Švédsko

Dnes má mimo Severnej Ameriky silnú fanúšikovskú základňu vo Švédsku. Hot Rods však nájdete po celom svete. Zaujímavé autá vznikajú v Rusku, kde nie je núdza o schopných mechanikov a dobrú základňu v podobe postsovietskych áut, ktoré svojho času verne napodobňovali tie americké.

NHRA organizuje oficiálne súťaže, kde sa v niekoľkých triedach bojuje o zlomky sekundy, ale existuje aj veľká fanúšikovská základňa pre autá, ktoré nie sú určené na pretekanie, ale na obdiv. Sú vyjadrením schopností majiteľa a jeho postoja k životu. Prakticky každé auto je vhodné na hot rod. Niektorí sa „vracajú ku koreňom“ a stavajú hot rody na báze Fordov z 20. a 30. rokov minulého storočia, v súlade so starou, zjednodušenou estetikou. Keďže zásoby starých áut sa míňajú, objavili sa „repro rody“, ktoré majú karosérie klasických tvarov, ale sú vyrobené z plastov 21. storočia.

Silne zastúpené sú autá žiariace lakom a chrómom s výraznými doplnkami a lakovaním. Osobitnú skupinu tvoria „resto rods“, t. j. klasické modely z najlepších rokov amerického automobilového priemyslu prestavané do dokonalého stavu s použitím moderných agregátov. Pri zachovaní neporušenej siluety originálu majú často vlastné kolesá a znížené pruženie a vynikajúci výkon.

Vyčerpanosť konzumného životného štýlu ilustrujú „rat rody“, ktoré vyzerajú ako vytiahnuté zo smetiska. Zhrdzavené, poškriabané, znechutené proporciami, niekedy dovedené do extrému – napriek svojej povrchnosti fungujú dokonale.

Hot rod je hľadanie. Pestrý súboj medzi inžinierom a umelcom. Auto, ktoré sa stalo dielom.

Hot rod je hľadanie. Pestrý súboj medzi inžinierom a umelcom. Auto, ktoré sa stalo dielom.
Foto: youtube.com/@MattsRadShow

A rýchlosť sa zmenila na

„Chcú valce? Budú ich mať.“ Tieto slová Henryho Forda podnietili vývoj motora, ktorý poháňal celú Ameriku: V8 „flathead“. Objavil sa v roku 1932 a bol to prvý lacný motor V8 na trhu. S nižším počtom ventilov, náchylný na prehrievanie, ale dostupný s nízkym rozpočtom. Pôvodne mal objem 3,6 litra a výkon 65 koní. Ľahko sa dal upraviť na viac ako dvojnásobný výkon.

Prelomenie ďalšej štvrťmíle

Preteky na odľahlých vyschnutých jazerách umožnili ľuďom uniknúť pred zvedavými očami polície. V typickom scenári sa dve autá stáli vedľa seba a víťazom sa stalo auto, ktoré najrýchlejšie prešlo cieľovou čiarou na konci štvrťmíľovej (približne 402 metrov) rovinky. S cieľom organizovať spontánne organizované preteky a uviesť ich do oficiálneho obehu bola v roku 1951 v Kalifornii založená asociácia National Hot Rod Association (NHRA). Prvé národné preteky sa konali o tri roky neskôr v Great Bend v Kansase. Dnes sa pod záštitou NHRA koná 42 podujatí ročne. Vozidlá súťažia v piatich triedach:

  • top fuel – najrýchlejší;
  • funny car s motormi V8 a „sériovými“ karosériami;
  • pro stock s malým rozsahom povolených úprav;
  • pro stock motorbike – ako pro stock, ale pre motocykle;
  • pro modified (pro mod) – umožňuje takmer neobmedzené zmeny na hnacom ústrojenstve.

Vybavenie vozidiel je uvedené v osobitných predpisoch vrátane bezpečnostných.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Ikonický model NSX stál v zabudnutí. Z garáže ho vytiahli po 22 rokoch

Ojazdené vozidlá v Nemecku zlacňujú. Jedna skupina získava najviac


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Prečo airbagy nie sú dokonalé? Pravda o ich fungovaní.

14.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Attapon Thana). Airbagy, neviditeľní strážcovia nášho života na cestách, sú dnes povinnou výbavou moderných áut. Ale viete, kedy a ako…

Najrýchlejšia trieda G s výkonom viac ako 1000 koní

13.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:youtube.com/@hof_manufaktur). So svojím štvorlitrovým motorom V8 biturbo s výkonom 585 koní nie je Mercedes-AMG G 63 skutočne slabý na hrudi. A…

Ako ochrániť svoje auto v zime? Prestaňte robiť túto častú chybu!

14.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Andrzej Kubik). Zimné rána môžu byť pre vodičov poriadnou výzvou. Škrabanie námrazy, mrazivý chlad a túžba po teplom vzduchu nás…

Revolúcia začína! Štyri motory a výkon ako nikdy predtým

14.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Prichádza nová éra športových áut: BMW M3 a M4 si zachovajú spaľovací motor, ale elektrická verzia sa postará…

Zrážka zozadu: Kto je zodpovedný, keď auto pred vami zastaví bez dôvodu? Pravda vás prekvapí!

14.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Situácia, ktorú zažil takmer každý vodič – auto pred vami náhle zabrzdí a vy nemáte šancu zareagovať. Zrážka…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov