Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Majú Číňania obrovský priestor pre sankčné clá? Táto analýza si nerobí ilúzie

2.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guardiannews). Európska komisia sa blíži k ukončeniu vyšetrovania subvencovania čínskych výrobcov zo strany tamojšej vlády. Podľa správy agentúry Reuters aj v prípade, že budú v...

2.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guardiannews).

Európska komisia sa blíži k ukončeniu vyšetrovania subvencovania čínskych výrobcov zo strany tamojšej vlády. Podľa správy agentúry Reuters aj v prípade, že budú v Európe zavedené sankčné clá, ziskovosť výrobcov zo strednej Európy to výrazne neovplyvní.

Majú Číňania obrovský priestor pre sankčné clá?
Foto: youtube.com/@guardiannews

Európski výrobcovia automobilov, s výnimkou Nemcov, sa s rastúcimi obavami pozerajú na čínske autá, ktoré zaplavujú starý kontinent. O to viac, že mnohé z nich, ako napríklad MG, prekvapujú kvalitou, cenou a výbavou. Navyše, aby presvedčili „neveriacich“, ponúkajú vynikajúcu popredajnú starostlivosť.

Európska komisia vidí zdroj nízkych cien, najmä elektromobilov, v podpore čínskej vlády pre tamojšie automobilky. A skutočne je to tak, ako nedávno uviedol vo svojej správe Kielsky inštitút pre svetové hospodárstvo.

V dôsledku toho si môžeme byť takmer istí, že Európska komisia bude mať za nejaký čas zbraň na zavedenie sankčných ciel na autá „made in China“. Na jednej strane môžu vyvolať odvetné opatrenia zo strany Pekingu. Na druhej strane pre tamojších výrobcov zmenia len málo, ako nedávno uviedla agentúra Reuters.

Číňania predražujú

Zatiaľ čo sa Európa obáva, že Číňania údajne podhodnocujú ceny svojich automobilov, v skutočnosti sa deje pravý opak. Podľa nedávnej správy výrobcovia z ríše stredu výrazne zvyšujú ceny svojich automobilov s cieľom maximalizovať zisky.

Robí tak napríklad spoločnosť BYD, ktorá je najväčším svetovým výrobcom plug-in hybridov a čisto elektrických automobilov. Na miestnom trhu, kde si minulý rok našla rekordný počet kupujúcich, vedie cenovú vojnu. Pritom minimalizuje zisk z jedného predaného kusu.

Na druhej strane, na zahraničných trhoch je spoločnosť BYD schopná veľmi výrazne zvýšiť ceny svojich automobilov. V niektorých prípadoch ich predáva za takmer trojnásobok ceny na domácom trhu. Napriek tomu zostáva jej ponuka mnohých modelov veľmi konkurencieschopná voči modelom západných značiek.

Sankčné poplatky

Podľa štúdie agentúry Reuters čínski výrobcovia často stanovujú ceny svojich automobilov o niečo nižšie, než sú ceny konkurenčných výrobcov na trhu. K tomu pridávajú lepšiu štandardnú výbavu a v prípade elektromobilov často aj modernejšie technológie.

Môžu si to dovoliť, aj keď sa k cenám pripočítajú náklady na dopravu a ďalšie poplatky. Je to preto, lebo mnohí výrobcovia v strednej Európe optimalizovali výrobné náklady celého dodávateľského reťazca. Ba, niektoré spoločnosti, ako napríklad BYD, vyrábajú trakčné batérie a väčšinu komponentov potrebných pre automobily sami.

Spoločnosť Benchmark Mineral Intelligence odhaduje, že náklady na výrobu trakčnej batérie v Číne sú o 18 % nižšie ako vo zvyšku sveta. Výrobcom z ríše stredu okrem iného pomáhajú aj zvýhodnené podmienky nákupu nerastných surovín potrebných na výrobu batérií alebo nižšie náklady na energiu ako v prípade spoločností vlastnených Západom.

Pre čínskych výrobcov sankčné clá uložené Európskou komisiou zmenia len málo.
Foto: youtube.com/@euronews

Obrovské cenové rozdiely

Podľa agentúry Reuters je napríklad cena BYD Atto 3 na niektorých zahraničných trhoch o 81 až 174 % vyššia ako v Číne. Na druhej strane cena modelu Dolphin je o 39 až 178 % vyššia.
V Nemecku sa jeho cena rovná 37 439 USD, zatiaľ čo v Číne musíte za rovnaký model zaplatiť 16 524 USD.

Ceny modelu BYD Seal sa v závislosti od trhu pohybujú od 30 do 139 % v porovnaní s tým, čo by ste mali zaplatiť za vozidlo v Strednom kráľovstve. Pre porovnanie, Tesla Model 3 v Nemecku stojí o 37 % viac ako v Číne, kde sa vyrába.

Takáto veľká miera voľnosti pri tvorbe cien pre čínskych výrobcov znamená, že prípadné sankčné clá uložené Európskou komisiou pre nich zmenia len málo. Mohlo by to však spôsobiť výrobcom zo starého kontinentu bolesti hlavy.

Tí tomu zatiaľ čelia skupovaním akcií čínskych výrobcov. Napríklad Volkswagen a Stellantis tak už urobili. Prvý z nich čoskoro predstaví novú platformu pre svoje autá, vyvinutú spoločne s čínskou spoločnosťou Xpeng, ktorá zníži náklady na jej výrobu o 40 % v porovnaní s doteraz používanou platformou MEB.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Už žiadne lacné autá z Číny? Takto EÚ bojuje proti konkurencii

Pol miliardy eur na pokutách za emisie CO2. Orgány EÚ odhalili údaje o výrobcoch automobilov


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame
Pre tých, ktorí hľadajú viac než len správy

Zaujímavosti

Prečo ženy začali nosiť stužky na kabelkách? Má to silný dôvod

09.12.2025, Ronald R. | Farebná stužka na dámskej kabelke alebo na detskom kočíku nie je len roztomilá ozdoba. Posledné dva roky sa z nenápadného gestá stal medzinárodný ...

Kuchyňa

Zelené klíčky na cesnaku? Väčšina ľudí netuší, čo skutočne znamenajú

09.12.2025, Monika I. | Cesnak patrí k surovinám, ktoré kupujeme takmer automaticky. No keď sa na ňom objavia zelené klíčky, väčšina z nás zaváha: je ešte použiteľný, ...

Tipy

Pripravte si ho ako čaj a kloktajte ním. Zimná tradícia, ktorú používali už naše mamy

09.12.2025, Adriana R. | Zachrípnutie, škrabanie v hrdle či podráždenie počas zimy pozná väčšina z nás. Mnohé ženy v takých chvíľach siahajú po jednoduchom rituáli, ktorý používali ...

Kuchyňa

Najlepšie vajcia na raňajky. Zasýtia vás na 6 hodín

09.12.2025, Monika I. | Ak milujete vajíčka na raňajky, ale klasická praženica vás už prestáva baviť, existuje spôsob, ako si ich vychutnať tak, že sa budete cítiť ...

Tipy

Prach ich zbožňuje a vy ich ignorujete. Tri miesta vo vašej domácnosti, ktoré skrývajú roky zanedbávania

09.12.2025, Monika I. | Aj keď upratujeme pravidelne, vždy sa nájde pár miest, ktoré jednoducho prehliadame. Z vonkajšieho pohľadu vyzerajú čisto, no v skutočnosti sú dokonalým útočiskom ...

Cestovanie

Na Slovensku je miesto, kde sa okúpete zadarmo v horúcich prameňoch. Mnohí o ňom ani netušia

08.12.2025, Ronald R. | Slovensko má svoje skryté poklady – a jedným z nich sú prírodné termálne pramene, do ktorých sa môžete ponoriť úplne zadarmo. Bez vstupného, ...

Krása

Slabé, suché a matné vlasy v zime? Skutočný dôvod nie sú lupiny, ale niečo oveľa jednoduchšie

08.12.2025, Monika I. | Ak sú vaše vlasy v zime drsné, bez lesku, rýchlejšie sa lámu a pokožka hlavy svrbí či sa z nej sype, nemusí ísť ...

Kuchyňa

Jeden trik v chlebníku a chlieb nezoschne. Plátky ostanú mäkké ako obláčik

08.12.2025, Monika I. | Čerstvý chlieb je radosť, ktorá vydrží často len jeden jediný deň. Na druhý deň bývajú krajce suché, tvrdé a strácajú svoju vôňu. No ...

Kvety

Stačia dve dávky a lopatkovec ožije. Začne rásť, zelenieť a tvoriť kvetné púčiky

08.12.2025, Adriana R. | Lopatkovec (Spathiphyllum) je nenáročná izbová rastlina, ktorá dokáže pri správnej starostlivosti kvitnúť počas celého roka – dokonca aj v zime. No keď dni ...

Tipy

Ako často periete čiapky a šály? Väčšina z nás to robí príliš zriedka

08.12.2025, Adriana R. | Čiapky a šály nosíme celé mesiace, no perieme ich oveľa menej často než nohavice či svetríky. Pritom ide o kúsky, ktoré sú v ...

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov