Tipy, Zaujímavosti,

Čo sa stane, ak hneď zaradíte štvrtý z druhého stupňa? Takto funguje prevodovka

29.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:). K prevodovke a jej prevodovým pomerom pristupujú vodiči dogmaticky. Dôvodom sú vysoké náklady na opravu. Len pri vynechávaní prevodových stupňov sa môže vodič skutočne obávať...

29.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:).

K prevodovke a jej prevodovým pomerom pristupujú vodiči dogmaticky. Dôvodom sú vysoké náklady na opravu. Len pri vynechávaní prevodových stupňov sa môže vodič skutočne obávať poruchy prevodovky?

O prevodovke v aute sa dá povedať veľa výrazne technických vecí.
Foto: shutterstock.com/Motortion Films

O prevodovke v aute sa dá povedať veľa výrazne technických vecí. Najmä preto, že sa zaoberá zmenou pomeru otáčok na vstupnom a výstupnom hriadeli. Z pohľadu bežného vodiča sú však oveľa dôležitejšie praktické informácie.

Vynechávanie prevodových stupňov počas jazdy je jednou z možností

Prevodovka jednoducho umožňuje vozidlu ísť rýchlejšie prostredníctvom postupných prevodových pomerov. Pri pohone vozidla sa efektívnejšie využíva presne ten istý výkon a krútiaci moment. Prevodové pomery sú nastavené v správnom poradí. Znamená to však, že preskakovanie medzi 1., 2., 3., 4., 5. a 6. prevodovým stupňom by sa malo vykonávať striktne a dogmaticky v tomto poradí? Áno aj nie. Veľa závisí od jazdných podmienok.

Kedy je možné preradiť z 2. na 4. prevodový stupeň?

Pri preradení z 2. na 4. prevodový stupeň sa otáčky motora výrazne znížia. To je hlavný problém. Preto je takýto manéver možný hlavne vtedy, keď motor pred preradením beží vo vysokých otáčkach. To platí napríklad pre scenár, keď vodič začal predbiehať na druhom prevodovom stupni a počas zrýchľovania údaj otáčkomera dostal do oblasti napríklad 5 000 ot.

V tomto prípade sa zmena prevodového stupňa uskutoční bez toho, aby sa poškodila prevodovka alebo rýchlosť vozidla. Vodič sa nemusí obávať. Naopak, prospeje to spojke, ale aj spotrebe paliva (keďže ide o jeden z trikov ekologickej jazdy). Otáčky motora sa po zmene prevodového pomeru o dva stupne nahor ustália na optimálnej úrovni.

V skutočnosti predovšetkým vtedy, keď sú otáčky motora už na 2. stupni nízke a nižšie ako 2 000 ot.
Foto: youtube.com/@AmericasDriversEd

Kedy je lepšie nepreradiť z 2. na 4. prevodový stupeň?

Kedy je lepšie neradiť z 2. na 4. prevodový stupeň hneď? V skutočnosti predovšetkým vtedy, keď sú otáčky motora už na 2. stupni nízke a nižšie ako 2 000 ot. V takom prípade sa motor pri zmene prevodového pomeru jednoducho zastaví. Takáto situácia bude znamenať aj veľké zaťaženie dvojhmotového systému kolies a v extrémnych prípadoch môže viesť až k pretrhnutiu rozvodového remeňa. Hoci musí ísť o remeň, ktorý je už značne opotrebovaný.

Zastavenie motora počas jazdy je nežiaducim scenárom. Vodič stráca posilňovač riadenia a bŕzd. Neskúsený človek môže v takejto situácii dokonca spanikáriť.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čo sa stane, ak zaradíte spiatočku pri rýchlosti 100 km/h? Je to ako nová funkcia v aute

Dilema vodičov. Zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať auto so zaradeným rýchlostným stupňom?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Neuveriteľné čísla: Viete, koľko kilometrov nalietajú lietadlá za jeden rok?

14.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Miguel Lagoa). Predstavte si, že nastúpite do lietadla a vydáte sa na cestu okolo sveta. A teraz si predstavte,…

Vodiči Tesly žalujú firmu. Čo vyčítajú Elonovi Muskovi?

14.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/CatwalkPhotos). Skupina francúzskych vodičov podala žalobu proti firme Tesla, tvrdiac, že konanie Elona Muska zmenilo ich autá na symboly…

BMW XM ruší základnú verziu. Dostáva nové možnosti výbavy a silnejšie nabíjanie

14.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMWM). BMW oznamuje sériu aktualizácií pre výkonné SUV XM. Odteraz len vrcholná varianta využíva motor V8. Z troch verzií…

Obrovské dampery: Giganti, ktorí kraľujú lomom

14.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Maksim Safaniuk). Predstavte si stroj taký veľký, že by ste sa vedľa neho cítili ako trpaslíci. Stroj, ktorý spotrebuje…

Britské námorníctvo testuje podmorské roboty na ochranu kľúčových káblov a potrubí

14.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DstlMOD). Námorníctvo Veľkej Británie vykonáva testy využitia robotov na detekciu a zneškodňovanie mín a iných hrozieb v blízkosti kľúčových,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov