25.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews).
110 rokov od svojho založenia stojí Maserati pred nemalou výzvou: expandovať na trh s luxusnými elektromobilmi. Premiéra modelu GranCabrio Folgore odhalila viac, ako by sa mohlo zdať.
Výkonný riaditeľ Maserati sa pri odpovediach na otázky novinárov o roku 2028, keď sa ponuka značky stane elektrickou, krútil ako piskor, ale… že to závisí od trhu. Inými slovami: Taliani si nechávajú poistku. Budú môcť ponúkať elektrické varianty svojich modelov, ale o tom, či prerazia k širšej zákazníckej základni, ak sa o nej dá v prípade Maserati hovoriť, rozhodne trh.
Kto by teda mal elektrifikáciu posunúť dopredu? Samozrejme, bohatí zákazníci, ale predovšetkým tí, ktorí sú otvorení novým technológiám, ktorí chcú byť prví, tzv. alfa zákazníci. Maserati sa otvára mladým, aby spolupracovali s vedúcim tímu Maneskinom.
Pri pohľade na dizajn GranCabria Folgore (čo v taliančine znamená „blesk“) však môžete byť celkom prekvapení. Nejde o klasický „skateboardový“ nápad (články pod vozidlom) ako napríklad v Grecale, ale o od základu vyvinutú konštrukciu, ktorá z batérií vytvára písmeno T. Pracuje sa na ňom od roku 2017 a vzhľadom na účtovnícke ambície Carlosa Tavaresa je takmer zázrak, že prežil spojenie skupiny PSA a Fiatu.
Toto usporiadanie článkov má svoje výhody: medzi spaľovacou a elektrickou verziou nie sú prakticky žiadne rozdiely. Úprava vozidla je takmer kozmetická. Poloha za volantom je bližšia polohe „klasických“ vozidiel a aj konštrukcia je pevnejšia. A hoci sa používa hliník a horčík, elektromobil je stále približne o 300 kg ťažší.
Zaujímavé je, že hoci tri motory generujú približne 1 200 koní, batéria s užitočným výkonom 83 kW je schopná „poskytnúť“ energiu na niečo vyše 800 koní. Články si vezmú 270 kW a nabíjanie má trvať 18 minút – hoci Maserati radšej hovorí o 100 km za 5 minút. GranCabrio v elektrickej verzii zrýchli na stovku za menej ako 3 s. Vo svete elektromobilov – štandard.
Maserati sa však spája so zvukom V8. Z tohto dôvodu sa rozhodli pre vodotesný reproduktor s výkonom 120 W (približne polovica výkonu priemerného soundbaru) s priemerom 20 cm, ktorý dokáže vydávať hluk 107 decibelov, čo je ako motorka bez tlmiča. Tento zvuk bolo počuť už pri uvedení modelu GranCoupe na trh. Vzrušujúce? Určite nie ako starý dobrý V8.
Exkluzívne elektromobily predstavujú ťažko priechodnú medzeru a Maserati nemá v rukáve inovácie, ktoré by menili pravidlá hry. Ale možno bude sentiment k trojzubcu dostatočne silný na to, aby sa „alfa zákazníci“ presunuli k modelovému radu Folgore? Uvidíme.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nové Maserati GranCabrio. Má motor V6 a systém vyhrievania krku
Kabriolety ešte nie sú mŕtve. Nový Mercedes je toho najlepším dôkazom