11.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JustCARS98).
Lotus v roku 2023 roztiahol krídla, prešiel do protiútoku a predstavil množstvo nových modelov, ktoré formujú budúcnosť značky. V mnohých ohľadoch to bol pre spoločnosť rekordný rok, hoci veľkosť čistej straty môže vyvolávať obavy.
Lotus rozhodne zanechal svoju stopu v histórii automobilového priemyslu. Značka, ktorú v roku 1952 založili legendárny inžinier Colin Chapman a Colin Dare, sa v prvých rokoch svojej existencie zamerala na pretekanie. Vášeň oboch mužov ich nakoniec priviedla na vrchol motoristického športu, pričom Lotus získal 81 víťazstiev vo Formule 1 a celkovo 13 majstrovských titulov: sedem v klasifikácii konštruktérov a šesť v klasifikácii jazdcov.
Po Chapmanovej smrti v roku 1982 sa Lotusu darilo raz lepšie, raz horšie. V roku 1996 bol nakoniec predaný malajzijskej spoločnosti Proton, čo značke nepomohlo dostať sa z problémov. To sa zmenilo so vstupom čínskej spoločnosti Geely, ktorá v roku 2017 kúpila podiel v Lotuse.
Spoločnosť Geely si rýchlo vytýčila novú cestu pre značku – stať sa globálnou prémiovou značkou zameranou na elektromobily. Lotus však roky trčal v neistote a sľuby sa nezhodovali s realitou. Rok 2023 však znamenal prelom – do plnej výroby vstúpil posledný spaľovací model Emir, do predaja sa dostalo SUV Eletre a predstavený bol elektrický sedan Emeya.
Tento rok sa javí ako rok, na ktorom sa dá skutočne budovať ďalší charakter značky. A ako vyzerajú tvrdé údaje? Spoločnosť Lotus sa konečne rozhodla podeliť sa o ne. Za celý rok 2023 značka predala presne 6970 vozidiel, čo je jej historický rekord. Od svojho cieľa v roku 2028, ktorým je strop až 150 000 predaných kusov ročne, je však stále ďaleko.
Lotus priznáva, že len vo štvrtom štvrťroku 2023 došlo k 110-percentnému skoku v objednávkach. Samotný model Eletre, ktorý práve rozprestiera krídla, sa na globálnom objeme podieľal 63 percentami a očakáva sa, že v roku 2024 zasiahne USA a výrazne zvýši štatistiky. Model Emeya sa zatiaľ predáva v Číne, ale v treťom štvrťroku 2024 prídu prvé kusy aj do Európy.
Uvedené údaje vyzerajú sľubne. O niečo horšie je to s čistou stratou až 750 miliónov dolárov. Hoci to vyzerá neveľmi povzbudivo, Lotus je zatiaľ celkom pokojný a čísla označuje za „sľubné“. Predovšetkým sa čaká na crossover s pracovným názvom Type 134, ktorý má podľa výrobcu zmeniť pravidlá hry a stať sa ťahúňom predaja značky.
Teší nás počiatočný pokrok a sľubné výsledky dosiahnuté v roku 2023, pričom rastúce dodávky odrážajú silu našej značky a rastúcu výrobu. Tešíme sa na ďalšie zrýchlenie nášho rastu v nadchádzajúcom roku a naďalej sme odhodlaní vytvárať dlhodobú hodnotu pre našich zákazníkov a investorov.
– Qingfeng FengGenerálny riaditeľ Lotus Group
Redakcia Auto trendy.