Pravidlá, Zaujímavosti,

Prídu starší občania o vodičský preukaz? Parlament prijal rozhodnutie

17.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BBCNews). Európsky parlament nakoniec odhlasoval povinné testovanie vodičov nad 70 rokov. Poslanci EP zvolili šalamúnske riešenie: prijali rozhodnutie, ktoré zahŕňa delegovanie právomocí nižšie. Čo to...

17.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BBCNews).

Európsky parlament nakoniec odhlasoval povinné testovanie vodičov nad 70 rokov. Poslanci EP zvolili šalamúnske riešenie: prijali rozhodnutie, ktoré zahŕňa delegovanie právomocí nižšie. Čo to znamená?

Poslanci EP zvolili šalamúnske riešenie.
Foto: youtube.com/@BBCNews

Budú starší vodiči povinne posielaní na zdravotné prehliadky? Takáto myšlienka bola súčasťou návrhu novej smernice Európskej komisie o vodičských preukazoch, presnejšie súboru pravidiel na zvýšenie úrovne bezpečnosti na cestách, tzv. balíka o bezpečnosti cestnej premávky. To všetko v snahe priblížiť sa k „vízii nula“ EÚ, ktorej cieľom je čo najviac znížiť počet nebezpečných dopravných nehôd.

Povinné testovanie vodičov bude alebo nebude. Rozhodnú o tom vlády jednotlivých štátov

Nová povinnosť mala vstúpiť do platnosti ešte v roku 2024, ale to sa už nemusí stať. Možno napísať, že parlament prijal rozhodnutie bez toho, aby ho urobil. Poslanci Európskeho parlamentu v Štrasburgu nakoniec rozhodli, že rozhodnutie prenechajú miestnym samosprávam. Európska únia nebude vyžadovať povinné testovanie pre členské štáty, ale ani ho nezakazuje.

V niektorých európskych krajinách sa už takéto testovanie vyžaduje.

  • Tak je to v Dánsku (po 70. roku života sa intervaly testovania skracujú zo štyroch rokov na jeden rok vo veku 80 rokov),
  • vo Veľkej Británii (po 70. roku života každé tri roky),
  • vo Fínsku (od 45. roku života každých päť rokov, po 70. roku života o čase rozhoduje lekár),
  • v Írsku (každý rok si musíte obnoviť vodičský preukaz bez ohľadu na vek, po 70. roku života povinné lekárske prehliadky).
  • Taliansko (od 50 rokov každých 10 rokov, od 60 rokov každých 5 rokov, od 70 rokov každé 3 roky),
  • Holandsko (od 70 rokov každých 5 rokov) a Portugalsko (po 70. roku života každé 2 roky).
Poslanci EP v Štrasburgu nakoniec rozhodli, že rozhodnutie prenechajú miestnym samosprávam.
Foto: shutterstock.com/ADV images

Rozhodnutie prenechajú miestnym samosprávam

Vo zvyšku únie nie je testovanie potrebné, zákonodarca sa spolieha na rozum vodičov. Je to rozumné? Veď je všeobecne známe, že nikto nemá záujem obmedzovať svoje vlastné práva a privilégiá. Okrem toho máme tendenciu byť optimistickí, pokiaľ ide o naše vlastné zdravie, a muži (ktorí stále tvoria drvivú väčšinu vodičov) si ho navyše neradi nechávajú kontrolovať.

Iste, rozhodnutie Európskeho parlamentu bolo sotva odvážne, keďže veľa nezmenilo, ale zároveň celkom racionálne. Už počas konzultácií o plánovaných zmenách zákona protestovali proti plánovaným zmenám ministri dopravy mnohých krajín. Zvlášť hlasno sa to prejavilo u nemeckého spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga, ktorý sa domnieval, že by to znamenalo obrovskú byrokratickú záťaž pre štát. Riešenie, ktoré nedávno odhlasoval parlament, odporučila aj Rada členských štátov EÚ.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Vodiči o tomto ustanovení nevedia. V krízovej situácii môže zachrániť život

Robíte to na semaforoch a v premávke. Za to vám hrozí vysoká pokuta.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Ktoré auto má nižšie náklady na údržbu: dieselové alebo benzínové? Aký veľký je rozdiel

4.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@chasingcars). Pred výberom medzi benzínovým a naftovým vozidlom by mali vodiči zvážiť aj náklady na údržbu týchto motorov. Dôležité sú…

Elektrický motocykel prekonal štyri pozemné rýchlostné rekordy

4.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@VENTURI-OFFICIAL). Model RW-5 Voxan nedávno absolvoval testy na soľných pláňach v Bonneville a prekonal štyri samostatné rýchlostné rekordy pre elektrický…

Značka končí s vozidlami SUV. Oznamuje pokračovanie radu kultových klasík

3.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). Francúzi stále hľadajú nápad pre DS Automobiles. Najnovší z nich zahŕňa opustenie terénnych modelov a inšpiráciu originálom. Teda Citroen…

Goodyear UltraGrip Performance 3. Víťaz testu zimných pneumatík ADAC

3.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@transa-pneu). Pneumatika Goodyear UltraGrip Performance 3 zvíťazila v najnovšom teste zimných pneumatík nemeckého automobilového klubu ADAC v rozmere 215/55R17 pre…

Audi stále nemá investora v Bruseli. Jeden aspekt odrádza potenciálnych kupcov

3.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KondorCars). Prémiová značka Audi koncernu Volkswagen sa už niekoľko mesiacov snaží nájsť riešenie krízovej situácie v bruselskom závode. Zo strany…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov