17.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BBCNews).
Európsky parlament nakoniec odhlasoval povinné testovanie vodičov nad 70 rokov. Poslanci EP zvolili šalamúnske riešenie: prijali rozhodnutie, ktoré zahŕňa delegovanie právomocí nižšie. Čo to znamená?
Budú starší vodiči povinne posielaní na zdravotné prehliadky? Takáto myšlienka bola súčasťou návrhu novej smernice Európskej komisie o vodičských preukazoch, presnejšie súboru pravidiel na zvýšenie úrovne bezpečnosti na cestách, tzv. balíka o bezpečnosti cestnej premávky. To všetko v snahe priblížiť sa k „vízii nula“ EÚ, ktorej cieľom je čo najviac znížiť počet nebezpečných dopravných nehôd.
Povinné testovanie vodičov bude alebo nebude. Rozhodnú o tom vlády jednotlivých štátov
Nová povinnosť mala vstúpiť do platnosti ešte v roku 2024, ale to sa už nemusí stať. Možno napísať, že parlament prijal rozhodnutie bez toho, aby ho urobil. Poslanci Európskeho parlamentu v Štrasburgu nakoniec rozhodli, že rozhodnutie prenechajú miestnym samosprávam. Európska únia nebude vyžadovať povinné testovanie pre členské štáty, ale ani ho nezakazuje.
V niektorých európskych krajinách sa už takéto testovanie vyžaduje.
- Tak je to v Dánsku (po 70. roku života sa intervaly testovania skracujú zo štyroch rokov na jeden rok vo veku 80 rokov),
- vo Veľkej Británii (po 70. roku života každé tri roky),
- vo Fínsku (od 45. roku života každých päť rokov, po 70. roku života o čase rozhoduje lekár),
- v Írsku (každý rok si musíte obnoviť vodičský preukaz bez ohľadu na vek, po 70. roku života povinné lekárske prehliadky).
- Taliansko (od 50 rokov každých 10 rokov, od 60 rokov každých 5 rokov, od 70 rokov každé 3 roky),
- Holandsko (od 70 rokov každých 5 rokov) a Portugalsko (po 70. roku života každé 2 roky).
Rozhodnutie prenechajú miestnym samosprávam
Vo zvyšku únie nie je testovanie potrebné, zákonodarca sa spolieha na rozum vodičov. Je to rozumné? Veď je všeobecne známe, že nikto nemá záujem obmedzovať svoje vlastné práva a privilégiá. Okrem toho máme tendenciu byť optimistickí, pokiaľ ide o naše vlastné zdravie, a muži (ktorí stále tvoria drvivú väčšinu vodičov) si ho navyše neradi nechávajú kontrolovať.
Iste, rozhodnutie Európskeho parlamentu bolo sotva odvážne, keďže veľa nezmenilo, ale zároveň celkom racionálne. Už počas konzultácií o plánovaných zmenách zákona protestovali proti plánovaným zmenám ministri dopravy mnohých krajín. Zvlášť hlasno sa to prejavilo u nemeckého spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga, ktorý sa domnieval, že by to znamenalo obrovskú byrokratickú záťaž pre štát. Riešenie, ktoré nedávno odhlasoval parlament, odporučila aj Rada členských štátov EÚ.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Vodiči o tomto ustanovení nevedia. V krízovej situácii môže zachrániť život
Robíte to na semaforoch a v premávke. Za to vám hrozí vysoká pokuta.