18.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoTraderTV).
Generálny riaditeľ spoločnosti Volvo Jim Rowan priznal, že jeho značka ani prémiový segment ako celok nie sú ovplyvnené zmenami spojenými s popularitou elektromobilov. Poukázal však na dôvod, prečo môžu mať ostatní výrobcovia iný názor.
Po niekoľkých rokoch sústavného rastu trhu s elektromobilmi sa v posledných mesiacoch roka 2023 tento trend zmenil. Zmeny dotačných programov v mnohých európskych krajinách, pochybnosti z hľadiska ekológie a spomalenie rastu predaja (v niektorých prípadoch dokonca pokles) – tak vyzeral koniec minulého roka.
Zatiaľ nemôžeme hovoriť o regresii – to by bolo dosť zneužiteľné. Napriek tomu sú zmeny na trhu viditeľné voľným okom a počet vodičov skeptických voči elektromobilom začína opäť stúpať. Vzhľadom na súčasnú náladu a pochybnosti o budúcnosti zákazu predaja spaľovacích motorov v roku 2035 začínajú mnohí výrobcovia váhať, či má naozaj zmysel vsádzať výlučne na elektriku.
Tieto pochybnosti však absolútne nezdieľa spoločnosť Volvo, ktorá je skutočne pevne odhodlaná presadzovať filozofiu agresívnej elektrifikácie. Švédi pred časom stanovili, že po roku 2030 nepredajú ani jedno neelektrické vozidlo. Nie a bodka.
Obávajú sa však manažéri značky nedávneho vývoja v automobilovom priemysle? Ukazuje sa, že rozhodne nie. V rozhovore pre Automotive News Europe to potvrdil samotný Jim Rowan. Generálny riaditeľ spoločnosti Volvo Cars je toho názoru, že súčasné problémy sa týkajú len trhu s bežnými automobilmi. Prémioví výrobcovia vraj nepokoje nepocítia tak výrazne ako masové značky.
Hoci sa Volvo tvrdo drží svojej filozofie, predchádzajúci rok bol skutočne veľmi dobrý. Hrubá marža v druhom polroku 2023 len na elektrických modeloch predstavovala 13 %. To je až štvornásobný nárast. Na druhej strane, v priebehu 12 mesiacov bol tento pomer 9 %. Treba však dodať, že hrubá marža na hybridných a spaľovacích vozidlách bola až 23 %.
Vrcholom značky Volvo má byť uvedenie modelu EX30, ktorý by mal dosiahnuť strop hrubej marže na úrovni 15 – 20 %. Švédska značka stále nezabúda ani na hybridy. Oznámila, že podpora tohto radu – „mäkkých hybridov“ aj plug-in hybridov – bude pokračovať až do roku 2030.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nie sú to len Nóri. Aj Nemci kupujú čoraz menej elektromobilov. Prečo tento nový trend?
Volkswagen zastavuje výrobu v Emdene. Všetko kvôli problémom s dopytom