23.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ORION PRODUCTION)
Výbava môže rozhodnúť o tom, či bude ojazdené auto bezproblémové, alebo sa stane zdrojom nákladov. Nie každá moderná technológia funguje v prospech vodiča po rokoch prevádzky. Oplatí sa vedieť, ktoré doplnky sú skutočne potrebné a ktorým sa radšej vyhnúť. Trh s ojazdenými autami sa riadi jednoduchým pravidlom – čím zložitejšia technika, tým väčšie riziko dodatočných výdavkov. Rozdiely vo výbave bývajú obrovské aj v rámci jedného modelu. Pred kúpou je lepšie nepozerať sa na zoznam doplnkovej výbavy z hľadiska prestíže, ale cez optiku každodenného používania a nákladov na údržbu.

Foto: shutterstock.com/ORION PRODUCTION
Bezpečnosť nie je doplnok – tieto prvky by mali byť štandardom
Počet a funkčnosť systémov pasívnej bezpečnosti má priamy vplyv na následky prípadnej kolízie. Moderné autá sú vybavené rozsiahlymi súpravami airbagov, ktoré účinne znižujú riziko vážnych zranení. Za rozumné minimum sa považuje prítomnosť aspoň štyroch airbagov a správne fungujúci systém stabilizácie jazdnej dráhy (ESP). V starších autách treba venovať osobitnú pozornosť správaniu kontroliek po naštartovaní motora. Ich absencia alebo nesprávne fungovanie môže svedčiť o problémoch so systémami ochrany.
Posilňovač riadenia a klimatizácia sú základ
Rovnako dôležité sú prvky zlepšujúce kontrolu nad vozidlom. Posilňovač riadenia a klimatizácia už nie sú luxusom, ale základom každodenného pohodlia a bezpečnosti. Absencia posilňovača sťažuje manévrovanie, najmä v meste. Nefunkčná klimatizácia negatívne ovplyvňuje koncentráciu vodiča, najmä počas dlhších trás a v horúcich dňoch. Pri obhliadke auta sa oplatí skontrolovať, či tieto prvky skutočne fungujú. Oprava nefunkčného systému môže rýchlo prekročiť hodnotu staršieho vozidla a stať sa nerentabilnou.
Moderné odpruženie vyzerá dobre v ponuke – po rokoch býva veľmi drahé
Ako vyplýva z prehľadu, moderné riešenia odpruženia, ako adaptívne tlmiče alebo vzduchové systémy, poskytujú vysoký komfort jazdy v prvých rokoch prevádzky. Na dlhých trasách ponúkajú lepšie tlmenie nerovností a stabilnejšie vedenie. Problém sa však objavuje v autách s väčším nájazdom, kde opotrebovanie týchto prvkov znamená veľmi vysoké náklady na opravy. Výmena jednotlivých komponentov môže stáť toľko, čo niekoľko rokov pravidelného servisovania jednoduchšieho auta.
Klasické pruženie je lacnejšie a spoľahlivejšie
Klasické odpruženie neponúka pokročilú reguláciu, ale v každodennom používaní sa ukazuje ako oveľa lacnejšie a ľahšie udržiavateľné. S rastom triedy auta rastie počet zložitých systémov. A to sa priamo premieta do vyšších nákladov na servis. Riešenia spájané s prémiovým segmentom dokážu vážne zaťažiť domáci rozpočet. Najmä keď vozidlo už nie je v záruke. Preto sa pred kúpou oplatí dôkladne skontrolovať fungovanie drahých systémov. A realisticky odhadnúť budúce výdavky. V praxi sa práve jednoduchšie verzie výbavy často ukazujú ako najvýhodnejšie na trhu s ojazdenými autami.

Foto: shutterstock.com/Jimartinfotografo
Čomu sa vyhnúť a čo hľadať
Pri kúpe ojazdeného auta sa oplatí vyhnúť zbytočne zložitej výbave. Vzduchové odpruženie, adaptívne tlmiče, panoramatické strechy s elektromotormi – to všetko sú potenciálne zdroje drahých opráv. Naopak, hľadajte autá s funkčnými základnými systémami. Posilňovač riadenia, klimatizácia, ESP, aspoň štyri airbagy. Tieto prvky sú dôležité pre bezpečnosť a komfort. A ich oprava je zvyčajne za rozumnú cenu. Jednoduchšie je lepšie – aspoň na trhu s ojazdenými autami.
Praktické rady pre kupujúcich
Pre kupujúcich ojazdených áut platí jednoduché pravidlo. Pred kúpou si urobte zoznam výbavy a zistite náklady na opravu jednotlivých systémov. Ak auto má vzduchové odpruženie alebo adaptívne tlmiče, počítajte s potenciálne vysokými nákladmi. Ak tieto systémy už nefungujú správne, vyjednávajte o cene. Alebo hľadajte iné auto. Informovaný kupujúci ušetrí tisíce eur. A vyhne sa nepríjemným prekvapeniam v servise.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nemecké pravidlo 50=50: Jednoduchá zásada pre bezpečnú jazdu v hmle a zlom počasí
Najotravnejšia vec v nových autách: Pípanie pri prekročení rýchlosti sa nedá trvalo vypnúť
Slovensko zavádza 18 nových úsekových radarov. Fakty, mýty a čo nás čaká v roku 2026
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















