21.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Astonishifyknowledge)
Vo svete, ktorý smeruje k autonómnej jazde, by nový typ semaforov mohol lepšie riadiť spolužitie medzi tradičnými vodičmi a vozidlami bez vodiča. Semafory sú prvky, ktoré sú v podstate identické v každej časti sveta. Na červenú sa zastavuje, na žltú možno prejsť, ak ste už vošli do križovatky. Na zelenú možno prejsť. V budúcnosti by tento prvok, ktorý prispieva k regulácii premávky, mohol byť zrevolucionizovaný zavedením štvrtej lampy. Tá by vyžarovala biele svetlo. Štvrté svetlo by sa stalo nevyhnutným pre riadenie spolužitia medzi vozidlami riadenými ľuďmi a autonómnymi vozidlami.

Foto: youtube.com/@Astonishifyknowledge
Výskum North Carolina State University
Podľa výskumu uskutočneného North Carolina State University by zavedenie bieleho svetla na semaforoch umožnilo znížiť čakacie doby až o 94 %. Zlepšiť efektivitu spotreby paliva a výrazne znížiť znečisťujúce emisie. Na križovatke by sa biele svetlo semafora aktivovalo výlučne vtedy, keď je prítomný dostatočný počet autonómnych vozidiel. Tie sú schopné komunikovať medzi sebou a s cestnou infraštruktúrou prostredníctvom špeciálnych systémov. V tomto scenári automatizované vozidlá synchronizujú svoje pohyby, aby prešli križovatkou plynulo. Ľudským vodičom nová signalizácia naznačuje, aby pokračovali za vozidlom pred nimi.
Ako by systém fungoval
Týmto spôsobom sa riadenie premávky zveruje automatickým systémom. S výrazným znížením prerušení a čakacích dôb. Ak počet autonómnych vozidiel klesne pod vopred stanovenú hranicu, semafor obnoví normálne fungovanie s tradičnými svetlami – červenou, žltou a zelenou. Týmto spôsobom by sa vyriešil jeden z najkritickejších bodov pre plynulosť premávky. V porovnaní s tradičnými semaforovými systémami by podľa výskumníkov štvrté svetlo zlepšilo efektivitu o 98 %. S výhodami pre komerčné flotily, služby mobility a zníženie znečistenia.
Možné problémy a riziká
Ak by prínosy mohli byť vysoké, nechýbajú kritické body, ktoré treba zvážiť pred výmenou všetkých súčasných trojsvetlových semaforov. Zveriť riadenie križovatiek automatizovanému systému, navyše implementovanému vo veľkom rozsahu, vystavuje tento systém riziku možných kybernetických útokov, výpadkov alebo porúch. Podmienky, ktoré by mali vážne následky najmä v najpreťaženejších mestských oblastiach. Zabezpečiť bezpečnú a spoľahlivú komunikáciu medzi semaformi a vozidlami je preto zásadné. Experti zdôrazňujú dôležitosť prijatia solídnych komunikačných protokolov a mechanizmov redundancie.
Čoskoro prvé testy
Cesta sa však zdá byť vytýčená. Už sa zvažuje uskutočnenie prvých testov na vedľajších cestách. Cieľom je zhromaždiť údaje a nájsť prípadné kritické body pred rozšírením systému na väčšie územie. V týchto „mestských laboratóriách“ bude možné monitorovať interakciu medzi tradičnými vodičmi, prevádzkovateľmi služieb mobility a flotilami autonómnych vozidiel. S cieľom vyhodnotiť účinnosť systému a identifikovať prípadné problémy. Pre slovenských vodičov je to pohľad do budúcnosti, ktorá môže prísť skôr, ako si myslíme.

Foto: youtube.com/@Astonishifyknowledge
Čo to znamená pre budúcnosť dopravy
Biele svetlo na semaforoch je príkladom toho, ako sa infraštruktúra musí prispôsobiť novým technológiám. Autonómne vozidlá sa stávajú realitou. A cestná infraštruktúra musí byť pripravená na ich integráciu. Štvrté svetlo by umožnilo plynulý prechod medzi svetom s ľudskými vodičmi a svetom s autonómnymi vozidlami. Revolúcia v doprave neprichádza len v podobe nových vozidiel, ale aj v podobe novej infraštruktúry. Semafory s bielym svetlom by mohli byť jedným z prvých krokov tejto transformácie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Žlté svetlo na semafore: Kedy môžete prejsť a kedy hrozí pokuta
Mesto bez dopravných značiek a semaforov: Holandský experiment znížil nehody o 94 %
Poznáte všetky dopravné značky? Tieto symboly mätú aj skúsených vodičov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















