10.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: vkvideo.ru/@zronline)
Dajte nám viac výkonu! Tieto slová bolo počuť takmer od každého majiteľa Nivy. Napriek úprimnej láske k svojmu autu nedostatok síl pociťovali všetci. Obzvlášť kritická bola situácia s ťažšou Nivou Travel. So starým motorom jazdila len s pomocou vetra. Práve preto Niva Travel ako prvá dostala nový motor 1.8. Prírastok výkonu však činí len sedem koní. Oplatilo sa to vôbec?

Foto: vkvideo.ru/@zronline
Je motor Nivy naozaj nový?
Áno aj nie. Osemventilový motor 1.8 s výkonom 90 koní Lada skutočne nemala. Nevznikol však na prázdnom mieste. Blok valcov „193″ pochádza zo šestnásťventilového motora Vesty. Hlava 11182 je z osemventilového motora 1.6. Všetko je to výsledok dlhej evolúcie motora VAZ-2108 z polovice 80. rokov. Namiesto reťaze pohonu rozvodu je teraz remeň. Interval výmeny je každých 60 000 km. Reťaz tiež nebola večná a bolo treba sledovať jej napnutie. Aj keby sa remeň pretrhol, katastrofa nenastane. Motor je „bezkolízny“ – na dne piestov sú výrezy pre ventily.
Zmeny v podvozku a prevodovke
Výmena priniesla aj ďalšie zmeny. Predný stabilizátor sa zväčšil v priemere a presťahoval sa do predného previsnutia. Už neslúži ako opora pre predný diferenciál. Aby prevodovka zvládla vyšší krútiaci moment, zmenili vnútro zadného diferenciálu a použili nové polosi. Vymenili aj ozubené kolesá piateho stupňa. V prednom zavesení sú nové tehlice s neregulovanými ložiskami (konečne!), nové pružiny a tlmiče. Predné brzdové kotúče sa zväčšili na priemer 282 mm, dostali ventiláciu a brzdia ich strmene s plávajúcou svorkou, aké sa používajú na modeli Vesta.
Ako jazdí Niva Travel s novým motorom?
Oplatilo sa to všetko, ak pribudlo len sedem koní? Jednoznačne áno. Hlavný je krútiaci moment! Nový motor dáva viac ako 150 Nm. Ťah rovnomerne narástol na všetkých otáčkach. Už pri otáčkach blízkych voľnobehu moment dosahuje 127 Nm. Toľko starý motor dával v maxime! Zrýchlenie na 100 km/h trvá o dve sekundy menej. Elasticita sa podľa subjektívnych pocitov zlepšila niekoľkonásobne. Už netreba podraďovať o jeden či dva stupne, aby Niva vôbec zrýchľovala. Môžete zaradiť piaty stupeň pri 60 km/h a auto zrýchľuje aj do kopca.
LED svetlomety ako hlavná novinka
Najdôležitejšia novinka vo vzhľade sú LED svetlomety. Dostupné sú už od strednej verzie Life. Práve svetlomety sú hlavnou príčinou zdraženia. Diódová optika pri stretávacích svetlách svieti jeden a pol krát ďalej a výrazne širšie ako dvojité halogénky. Pri diaľkových svetlách dosahuje 230 metrov. Svetlo je naozaj príjemnejšie a efektívnejšie. Svetlomety vyrába spoločnosť Lighting Solutions v Togliatti. Všetky vnútorné komponenty, odlievanie telesa a montáž – všetko sa robí lokálne. Interiér síce pôsobil nemoderne už v momente debutu, ale celkovo si Niva Travel zaslúži pochvalu.

Foto: vkvideo.ru/@zronline
Cena a dostupnosť
Niva Travel si zachovala svoju identitu a získala nové črty. Je rýchlejšia, silnejšia a tichšia. Aj spotreba paliva klesla. Narástla len cena, ale nie výrazne. Aktualizovaná Lada Niva Travel stojí od 13 800 € za základnú verziu do 16 800 € za vrcholovú verziu Techno. V priemere zdraženie činí 500 až 1 500 € v závislosti od výbavy. Čakáme na tento motor aj na trojdverovej verzii! Kombinácia ceny a schopností v teréne je stále unikátna.
| Parameter | Starý motor 1.7 | Nový motor 1.8 |
|---|---|---|
| Objem | 1 690 cm³ | 1 774 cm³ |
| Výkon | 83 k | 90 k |
| Krútiaci moment | 127 Nm (max.) | 150+ Nm |
| Moment pri nízkych otáčkach | ~100 Nm | 127 Nm |
| Pohon rozvodu | Reťaz | Remeň (výmena 60 000 km) |
| Typ motora | 8-ventilový | 8-ventilový |
| Bezpečnosť pri pretrhnutí | Riziko poškodenia | Bezkolízny motor |
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Diaľkový štart v zime: Ako nepoškodiť auto a vyhnúť sa rizikám
Príliš jasné svetlomety: Štúdia potvrdila, že oslepenie je skutočný problém
Audi A2 sa vracia. Legendárny kompakt dostane elektrický pohon
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















