04.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Civil)
Logá automobiliek nie sú len grafické symboly – za každým sa skrýva fascinujúci príbeh plný histórie, symboliky a niekedy aj náhod. Niektoré logá vznikli z rodinných erbov, iné z technických výkresov a ďalšie úplnou náhodou. Mercedes-Benz má hviezdu symbolizujúcu tri živly, BMW kruhy odkazujúce na vrtuľu lietadla a Alfa Romeo draka požierajúceho človeka. Tieto príbehy sú často prekvapivejšie než samotné autá. Pozrime sa na najzaujímavejšie histórie za logami svetových automobiliek, ktoré možno nepoznáte.

Foto: shutterstock.com/Civil
Mercedes-Benz – trojcípa hviezda symbolizuje tri živly
Logo Mercedes-Benz patrí medzi najrozpoznateľnejšie symboly na svete. Trojcípa hviezda symbolizuje dominanciu na zemi, vode a vo vzduchu – tri oblasti, kde spoločnosť Daimler vyrábala motory. Podľa nemeckého automobilového magazínu Auto Motor und Sport hviezdu prvýkrát použil Gottlieb Daimler v roku 1909. Daimler údajne poslal pohľadnicu svojej žene s hviezdou označujúcou ich dom a napísal, že táto hviezda bude jedného dňa žiariť nad jeho továrňou. Názov Mercedes pochádza od dcéry obchodníka Emila Jellineka, ktorý predával autá Daimler. Spojenie Daimler a Benz v roku 1926 vytvorilo logo, ktoré poznáme dnes. Kruh okolo hviezdy pridali neskôr ako symbol dokonalosti a jednoty.
BMW – kruhy nie sú vrtuľa lietadla, ale bavorská vlajka
Mnoho ľudí verí, že logo BMW zobrazuje rotujúcu vrtuľu lietadla, no skutočnosť je iná. Modré a biele štvorce v kruhu predstavujú farby bavorskej vlajky – BMW znamená Bayerische Motoren Werke (Bavorské motorové závody). Podľa britského magazínu Top Gear mýtus o vrtuli vznikol z reklamnej kampane z roku 1929, ktorá zobrazovala logo na pozadí rotujúcej vrtule. BMW skutočne začínalo ako výrobca leteckých motorov počas prvej svetovej vojny. Čierny kruh okolo symbolizuje kontinuitu a tradíciu značky. Logo sa od roku 1917 takmer nezmenilo, čo z neho robí jedno z najstabilnejších v automobilovom priemysle. V roku 2020 BMW predstavilo zjednodušenú verziu bez čierneho kruhu pre digitálne použitie.

Foto: youtube.com/@MVAutoTV
Alfa Romeo – had požierajúci človeka z milánskeho erbu
Logo Alfa Romeo patrí medzi najzáhadnejšie a najkontroverznejšie v automobilovom svete. Na ľavej strane je červený kríž na bielom pozadí – symbol mesta Miláno. Na pravej strane je had (biscione) požierajúci človeka – erb rodu Visconti, ktorý vládol Milánu v stredoveku. Podľa talianskeho portálu Quattroruote existuje niekoľko interpretácií – had môže symbolizovať múdrosť alebo nepriateľov Milána, ktorých mesto porazilo. Iná legenda hovorí, že had zachraňuje človeka, nie ho požiera. Logo navrhol Romano Cattaneo v roku 1910 a odvtedy prešlo len minimálnymi zmenami. Zelený had a červený kríž vytvárajú jeden z najcharakteristickejších symbolov automobilového priemyslu. Logo Alfa Romeo je dôkazom, že história a tradícia môžu byť silnejšie než moderný dizajn.
Porsche – kombinácia stuttgartského a bádensko-württemberského erbu
Logo Porsche kombinuje dva historické erby – erb mesta Stuttgart a erb spolkovej krajiny Bádensko-Württembersko. V strede loga je vzpínajúci sa čierny kôň – symbol mesta Stuttgart, ktoré bolo založené ako žrebčín (Stutengarten). Podľa oficiálnej stránky Porsche logo navrhol Ferdinand Porsche v roku 1952 počas stretnutia s americkým distribútorom. Červené a čierne pruhy s parohmi pochádzajú z erbu Bádensko-Württemberska. Navyše zlatá farba pozadia symbolizuje pšeničné polia regiónu. Logo sa prvýkrát objavilo na volante Porsche 356 v roku 1953. Odvtedy sa stalo symbolom luxusu, výkonu a nemeckého inžinierstva. Okrem toho logo Porsche patrí medzi najhodnotnejšie značky v automobilovom priemysle.

Foto: youtube.com/@MAR-CARS
Lamborghini – býk symbolizuje znamenie zakladateľa aj jeho vášeň
Logo Lamborghini zobrazuje zlatého býka na čiernom pozadí a má dvojaký význam. Zakladateľ Ferruccio Lamborghini sa narodil v znamení Býka (14. apríl 1916) a bol vášnivým fanúšikom býčích zápasov. Podľa talianskeho magazínu Auto Italiana Lamborghini navštívil ranč Dona Eduarda Miuru v Španielsku, kde chovali bojové býky. Bol tak ohromený silou a eleganciou zvierat, že sa rozhodol použiť býka ako symbol svojej značky. Mnoho modelov Lamborghini nesie mená slávnych býkov alebo pojmy spojené s býčími zápasmi – Miura, Diablo, Murciélago, Aventador. Čierna a zlatá farba symbolizujú luxus a exkluzivitu. Logo Lamborghini je priamou konkurenciou vzpínajúceho sa koňa Ferrari a symbolizuje rivalitu medzi týmito značkami.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Mercedes šokuje: Tieto dva elektromobily končia už po štyroch rokoch! Toto ich nahradí
Mercedes spúšťa revolúciu: Vaše auto vám bude zarábať peniaze, kým spíte!
Mercedes sa odtrhol z reťaze: Nové AMG E 53 je hybridná beštia s výkonom 612 koní!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















