28.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Thrive Studios ID)
Európsky zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035 rozdelil automobilový svet. Šéf BMW, Oliver Zipse, varuje, že ide o „nebezpečnú chybu“, ktorá môže oslabiť európsku ekonomiku a ešte viac zvýšiť závislosť od Číny.

Foto: shutterstock.com/Thrive Studios ID
Spaľováky nemajú byť zakázané, ale modernizované
Oliver Zipse v rozhovore pre nemecký časopis Auto Bild otvorene kritizoval plán Bruselu, podľa ktorého by sa od roku 2035 mohli registrovať iba nové elektrické autá. Podľa šéfa BMW je takéto nastavenie technologicky jednostranné a riskantné. Tvrdí, že automobilka bude aj naďalej ponúkať elektromobily, spaľovacie aj hybridné modely, aby zákazníci mali „plnú slobodu výberu“ aj v budúcnosti.
Nepremyslené rozhodnutie z Bruselu
Zipse upozorňuje, že predpoklad, podľa ktorého sa po roku 2035 trh udrží len na elektromobiloch, je „jednoducho chybný“. Podľa neho zákaz prispeje k úpadku európskeho priemyslu, pretože väčšina komponentov pre elektromobily, ako batérie a elektronika, pochádza mimo EÚ. Zdôraznil, že žiadna iná časť sveta nezaviedla podobne prísny zákaz, čo podľa neho hrozí prepadom konkurencieschopnosti.
Rozdelné názory v Nemecku
Nie všetci nemeckí výrobcovia majú rovnaký postoj. Zatiaľ čo vedenie Audi podporuje prechod na čisto elektrické technológie, BMW a skupina Mercedes-Benz hovoria skôr o technologickej neutralite. Nemecký priemysel je preto rozštiepený a napriek snahám Berlína chýba jednotný postoj. Zipse tvrdí, že Nemecko ako najsilnejšia ekonomika v Európe by sa mala jasne postaviť proti zákazu.

Foto: youtube.com/@rtl_news
Sporný vzťah s Čínou
Ďalšou témou, ktorú Zipse otvorene pomenoval, je závislosť európskeho priemyslu od Číny. Na rozdiel od vlády v Berlíne, ktorá volá po „de-riskingu“, šéf BMW vidí v Číne partnera, nie hrozbu. Pochválil dlhoročnú spoluprácu a pripomenul, že práve čínski dodávatelia pomáhajú udržať ceny a tempo výroby. Údaje ukazujú, že investície nemeckých firiem v Číne len za roky 2023–2024 dosiahli 5,7 miliardy eur, z čoho väčšinu tvorí automobilový sektor.
Kritika Bruselu a ciel na čínske autá
Zipse nenechal bez komentára ani politiku Európskej komisie voči čínskym výrobcom. Zavedené colné sadzby nad 30 % podľa neho poškodzujú aj európske značky – napríklad elektrické Mini vyrábané v Číne. Ak sa termín 2035 nezmení, varuje pred „reťazovou reakciou strát pracovných miest a investícií“ v celej Európe.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Rusi kúpili fabriku Hyundai za 111 dolárov a založili značku Solaris
Rusko darovalo Kube 50 áut Moskvič. Pomoc pre nemocnice či politické divadlo?
Pneumatiky prezrádzajú všetko – stačí vedieť, kde hľadať a čo znamenajú značky
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















