28.11.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DVector)
Trvanlivosť batérií v plug-in hybridoch je kľúčová pri kúpe ojazdeného auta, pretože ovplyvňuje náklady na prevádzku a komfort jazdy. Dáta z Nemecka ukazujú obrovské rozdiely v tempe opotrebenia akumulátorov, čo môže zmeniť opláchnuteľnosť výberu konkrétnej konštrukcie. Niektoré modely zachovávajú po 200 tisíc kilometroch 90 percent kapacity, iné strácajú viac ako štvrtinu. Pred kúpou je dôležité vykonať meranie pojemnosti batérie a poznať referenčné hodnoty. Pozrime sa na to, ktoré hybridy starnú najlepšie a na čo si dať pozor.

Foto: shutterstock.com/DVector
Prvá skupina hybridov zachováva 90 percent kapacity
Prvá skupina analyzovaných vozidiel dosiahla najpriaznivejšie výsledky z hľadiska poklesu pojemnosti. Po prejdení 200 tisíc kilometrov akumulátory zachovávajú približne 90 percent svojej pôvodnej pojemnosti, čo znamená minimálne obmedzenie elektrického dojazdu. Vhodné riadenie teploty a stabilné riadenie energie obmedzujú prehrievanie a podporujú dlhú životnosť batérie. Rozdiely v spôsoboch používania nemali veľký vplyv na tempo starnutia článkov. Tieto vozidlá patria medzi najspoľahlivejšie plug-in hybridy na trhu a ich batérie si zachovávajú výkon aj po vysokých nájdených. Pre kupujúcich ojazdeného auta to znamená nižšie riziko drahej výmeny batérie.
Druhá skupina s mierne slabšími, no stále dobrými výsledkami
V druhom zozname vozidlá dosiahli o niečo slabšie, no stále uspokojivé výsledky. Intenzívna jazda v elektrickom režime častejšie spôsobovala rýchlejší pokles pojemnosti, najmä pri veľkých nájdených. Napriek tomu celková úroveň výkonnosti zostávala dostatočná na pohodlné používanie, hoci bolo viditeľné väčšie rozdiely medzi jednotlivými exemplármi. Analýza ukázala, že intenzívne zaťažovanie elektrického systému môže urýchľovať proces degradácie. Podľa nemeckej štúdie o batériách je dôležité pravidelne kontrolovať stav akumulátora. Pre vodičov to znamená, že štýl jazdy má priamy vplyv na životnosť batérie a jej zachovanie kapacity.
Tretia skupina s rovnomerným tempom starnutia
Ďalšia skupina vozidiel udržala veľmi stabilné výsledky a vykazovala malé výkyvy pojemnosti. Po 200 tisíc kilometroch zachovávajú viac ako 85 percent pôvodnej pojemnosti, čo naznačuje rovnomerné starnutie akumulátora. Efektívne chladenie a dobre zvolené stratégie riadenia energie obmedzujú nadmerné zaťaženie článkov. Riziko náhlych poklesov výkonnosti bolo malé, čo sa prejavuje v stabilnom fungovaní elektrického systému v dlhodobom horizonte. Táto predvídateľnosť znižuje riziko dodatočných nákladov a umožňuje viacročné používanie vozidla bez straty funkčnosti elektrického režimu, aj pri väčších nájdených. Pre slovenských vodičov to znamená spoľahlivú investíciu.
Štvrtá skupina s rýchlou degradáciou batérie
V jednej z analyzovaných konštrukcií zaznamenali výrazne rýchlejší pokles pojemnosti. Pri nájdených 100 tisíc kilometrov strata dosahovala viac ako jednu pätinu pôvodnej hodnoty, čo ovplyvňovalo skrátenie dojazdu. Pri 200 tisíc kilometroch poklesy prekračovali 25 percent, čo zvyšovalo frekvenciu nabíjania a obmedzovalo každodennú funkčnosť. V inom prípade sa problémy objavovali už po niekoľkých desiatkach tisíc kilometrov, keď pokles pojemnosti dosahoval približne 10 percent. Tak skorá degradácia naznačuje menšiu odolnosť článkov voči zaťaženiu, čo znamená väčšiu potrebu kontroly stavu akumulátora pri kúpe ojazdeného auta. Tieto modely vyžadujú osobitnú pozornosť.

Foto: Súkromný archív
Ako oceniť kondíciu batérie v ojazdenej plug-in hybride
Pred kúpou plug-in hybridu je vhodné vykonať meranie pojemnosti akumulátora. Po 50 tisíc kilometroch by batéria mala zachovávať minimálne 92 percent pojemnosti, zatiaľ čo po 200 tisíc kilometroch hodnoty pod 80 percent môžu naznačovať urýchlené starnutie. Tieto prahy umožňujú posúdiť, či akumulátor pracuje správne. Pravidelné, zodpovedné používanie môže spomaliť degradáciu článkov. Najpriaznivejší rozsah úrovne energie sú hodnoty medzi 20 až 80 percentami. Vyhýbanie sa úplným nabitiam a dlhému státiu pri nízkej úrovni energie predlžuje životnosť batérie. Obmedzenie rýchleho nabíjania znižuje zahrievanie článkov, čo pozitívne ovplyvňuje ich trvanlivosť, najmä počas horúčav.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Nová Dacia Bigster Hybrid-G 150 4×4: kombinuje benzín, elektrinu aj LPG a prejde až 1500 km
Fiat 500 Hybrid sa vracia: benzínový záchranca pre ikonického mestského drobca
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















