26.11.2024 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jan Zabrodsky)
Predstavte si, že vchádzate do tunela a najbližších 20 minút vidíte len betónové steny a umelé svetlo. Žiadne slnko, žiadna príroda, jen nekonečná cesta pod zemou. Presne takýto zážitok ponúka najdlhší cestný tunel na svete, ktorý sa nachádza v Nórsku. Lærdal Tunnel meria neuveriteľných 24,5 kilometra a prechádza cez masívne nórske hory. Stavba stála 113 miliónov eur a denne ním prejde viac ako tisíc vozidiel. Ako sa jazdí v takomto tuneli a prečo ho Nóri postavili? Poďme sa pozrieť na túto inžiniersku majstrovinu.

Foto: shutterstock.com/Jan Zabrodsky
Lærdal Tunnel – 24,5 kilometra pod nórskymi horami
Lærdal Tunnel spája mestá Lærdal a Aurland v západnom Nórsku a je súčasťou dôležitej dopravnej tepny medzi Oslom a Bergenom. Tunel otvorili v roku 2000 po štyroch rokoch náročnej výstavby. Meria presne 24 510 metrov, čo znamená, že vodiči v ňom strávia pri povolenej rýchlosti 80 km/h približne 20 minút. Pred výstavbou tunela museli vodiči v zime používať nebezpečné horské priesmyky, ktoré bývali často uzavreté kvôli snehu a lavínam. Tunel umožnil celoročné spojenie medzi dvoma dôležitými regiónmi. Denne ním prejde viac ako 1 000 vozidiel a v letnej turistickej sezóne až 3 000 vozidiel. Podľa Nórskej správy verejných ciest je tunel jednou z najdôležitejších dopravných stavieb v histórii krajiny.
Psychológia jazdy – prečo sú tam umelé jaskyne
Jazda v 24-kilometrovom tuneli môže byť psychicky náročná a Nóri to vedeli už pri projektovaní. Preto tunel rozdelili na štyri sekcie oddelené tromi veľkými osvetlenými jaskyňami. Tieto jaskyne majú modré a žlté osvetlenie, ktoré simuluje denné svetlo a pomáha vodičom udržať pozornosť. Psychológovia zistili, že monotónna jazda v dlhom tuneli môže spôsobiť únavu a stratu koncentrácie. Farebné osvetlenie a zmena prostredia pomáhajú resetovať mozog a udržať vodičov bdelých. Tunel má aj špeciálne biele LED svetlá, ktoré vytvárajú dojem prirodzeného denného svetla. Steny tunela sú hrubé a nerovné, čo tiež pomáha udržať pozornosť. Podľa Nórskeho inštitútu pre dopravný výskum má Lærdal Tunnel jednu z najnižších mier nehôd spomedzi všetkých európskych tunelov.
Bezpečnosť na prvom mieste – čo sa stane pri nehode
Bezpečnosť v tak dlhom tuneli je absolútnou prioritou a Nóri investovali obrovské prostriedky do bezpečnostných systémov. Tunel má každých 500 metrov núdzové telefóny a každých 6 kilometrov núdzové únikové chodby. V prípade požiaru sa aktivuje automatický hasiaci systém a výkonné ventilátory, ktoré odsávajú dym. Tunel má 230 kamier, ktoré monitorujú každý meter cesty a operátori môžu okamžite reagovať. Maximálna povolená rýchlosť je 80 km/h a dodržiavanie kontrolujú radary. V tuneli je zákaz predchádzania a nákladné autá musia dodržiavať minimálny odstup 150 metrov. Každá z troch veľkých jaskýň má priestor pre odstavenie vozidiel a núdzové východy. Podľa Európskej komisie pre bezpečnosť tunelov je Lærdal Tunnel vzorom bezpečnosti.

Foto: shutterstock.com/Marcin Cibor
Technické majstrovstvo a budúcnosť nórskych tunelov
Výstavba Lærdal Tunela bola technickým zázrakom. Práce začali súčasne z oboch strán hory a stretli sa presne v strede s odchýlkou len niekoľko centimetrov. Použili štyri obrovské tunelovacie stroje, ktoré razili skalu rýchlosťou 8 až 10 metrov denne. Vyťažili viac než 2,5 milióna kubických metrov horniny. Tunel má tri jazdné pruhy a ventilácia je zabezpečená obrovskými ventilátormi. Nórsko plánuje postaviť ešte dlhší tunel – Rogfast Tunnel s dĺžkou 27 kilometrov, ktorý by mal byť hotový v roku 2026. Tento tunel bude aj najhlbší podmorský tunel na svete, pôjde do hĺbky 390 metrov pod morským dnom. Nórsko má viac ako 1 000 tunelov a investuje ročne miliardy korún do dopravnej infraštruktúry.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Nóri stavajú najdlhší a najhlbší tunel na svete: Ušetrí 10 hodín cesty a bude 392 metrov pod morom!
Česko stavia najdlhší železničný tunel
Nórsko, Austrália, Japonsko – tunely, ktoré ohromujú!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















