24.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/K-FK)
Prečo jedno auto bez problémov najazdí 300 000 km a iné končí v servise po každom druhom tankovaní? Dôvodom nie sú výrobcovia, ale vodiči a ich zlé návyky. Zlé zachádzanie s motorom, podvozkom či lakom skracuje životnosť auta o roky. Pozrime sa, čo robíme zle a ako to napraviť.

Foto: shutterstock.com/K-FK
Chladný motor potrebuje vašu trpezlivosť
Najčastejšou chybou je nesprávne rozohriatie motora. Olej v mraze hustne a trvá mu dlhšie, kým dosiahne správnu viskozitu. Väčšina vodičov sa spolieha na teplotu chladiacej kvapaliny, ktorá dosahuje 90 °C už po pár minútach jazdy – ale motorový olej vtedy ešte zďaleka nie je pripravený. Studený motor potrebuje približne 20–30 minút mestského jazdenia, aby bol plne rozohriaty a mohol pracovať bez nadmerného opotrebenia.
Takto motor nerozohrievajte
Veľa vodičov v mraze spustí motor a nechá ho 5 minút bežať na voľnobehu, zatiaľ čo zoškrabávajú ľad. Veľká chyba! Motor sa takto nezohrieva, no spaľuje viac paliva, ktoré steká po valcoch a riedi olej, čím zhoršuje mazanie. Katalyzátor aj filter pevných častíc pritom ostávajú studené a nefungujú správne. Správny postup je jednoduchý: najskôr očistite sklá, potom naštartujte, počkajte pár sekúnd a pomaly sa rozbehnite.
Ako správne rozohrievať
Počas studenej jazdy sa vyhnite vysokým aj príliš nízkym otáčkam. Nespoliehajte sa na falošnú úsporu paliva jazdou v príliš nízkych otáčkach. Na nízkych otáčkach pri prudkom pridaní plynu olejový film medzi kovovými časťami zlyháva a dochádza k mikrotreniu. Najlepšie je motor zaťažovať plynulo a mierne, kým nedosiahne prevádzkovú teplotu.
Dieram a hrbom sa nevyhýbajte rýchlosťou
Niektorí vodiči veria, že keď cez výtlky a nerovnosti preletia rýchlo, ušetria odpruženie. Opak je pravdou. Náraz prenáša prudké rázy na ložiská, ramenné uloženia aj tlmiče. V zime je to ešte horšie, pretože guma stvrdne a ľahšie sa poškodí. Preto platí jednoduché pravidlo: čím väčší výtlk, tým pomalšie.
Auto sa má umývať aj v zime
Mnohí si myslia, že zimné umývanie poškodzuje lak, no pravda je opačná. Cestná soľ je najväčší nepriateľ karosérie – zrýchľuje koróziu a preniká do škár, podvozka aj gumových tesnení. Ak auto umyjete raz za týždeň či dva, predĺžite životnosť karosérie a znížite riziko hrdze. Dokonca ani garážovanie nie je všeliek – v teplej garáži prebieha korózia ešte rýchlejšie.

Foto: shutterstock.com/sondem
Záver: dlhý život auta začína pri vodičovi
Každé auto, nech stojí koľkokoľvek, potrebuje rozumné zaobchádzanie. Ak mu doprajete čas na zohriatie, vyhnete sa rýchlej jazde cez výtlky a zimu prežijete s čistou karosériou, motor aj zavesenie vám poďakujú stovkami tisíc kilometrov bez drahých opráv.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nová Dacia Duster je tu! Má nový motor, je silnejšia a lacnejšia!
Čínska hanba roka: Chceli napodobniť Land Rover, skončilo to totálnym fiaskom!
Kvapka vody v nádrži: Tichý zabijak motora!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















