23.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@auto-salon3492)
Už sa ochladilo a nízke teploty môžu byť obzvlášť nepríjemné pre majiteľov áut s dieselovými motormi. Je to preto, že nafta má v mrazivých podmienkach tendenciu k zakaleniu a následne sa z nej vyzrážajú častice parafínu. Tie môžu viesť k upchatiu palivového filtra a znehybneniu auta! Ako sa vyhnúť takýmto problémom? Kľúčom je zimné palivo, depresory a plná nádrž!

Foto: youtube.com/@auto-salon3492
Zimné palivo: Ochrana pred parafínom
Aby sa predišlo problémom so zamŕzaním paliva, od polovice novembra do konca februára je na čerpacích staniciach k dispozícii zimné palivo. Obsahuje špeciálne prísady, ktoré znižujú tzv. teplotu blokovania studeného palivového filtra (CFPP).
Podľa predpisov by zimná nafta mala byť odolná voči mrazu až do -20 °C. V praxi sa to však líši – v jednom aute sa problémy môžu objaviť už pri -14 °C, v inom až pri -25 °C. Moderné autá majú síce elektricky vyhrievané palivové filtre, ale to riziko len znižuje.
Arktické palivá: Na vybraných čerpacích staniciach sú k dispozícii aj arktické palivá, ktoré ponúkajú ešte lepšie parametre, s teplotou zablokovania filtra až -32 °C.
Benzín a LPG: Zmeny pre ľahší štart
Zmeny sa týkajú aj iných palív. Benzín má v zimnej verzii vyššiu prchavosť, čo uľahčuje štartovanie motora v nízkych teplotách. Benzín v zime nezamŕza, na rozdiel od letnej nafty.
Zmeny sa týkajú aj LPG. Zimný autoplyn obsahuje viac propánu a menej butánu, čo zlepšuje jeho vlastnosti v mraze. To sa však môže prejaviť na zvýšení cien autoplynu v zimnom období.
Ako zabrániť zamrznutiu nafty? Tri kľúčové kroky!
Ak plánujete cestu do oblastí s extrémnymi mrazmi, mali by ste dodržať tieto kroky:
- Depresory (Antigél): Zaobstarajte si depresor alebo antigél. Tieto prípravky zabraňujú vyzrážaniu parafínu z paliva, ale musíte ich pridať do nádrže skôr, ako teplota klesne pod -5 °C. Ak ich pridáte neskôr, ich účinok bude neúčinný.
- Tankujte zimné palivo: Uistite sa, že v nádrži nemáte letnú alebo prechodnú naftu.
- Plná nádrž: Udržiavanie vysokej hladiny paliva v nádrži je dobrá prax. Jazda na rezerve podporuje kondenzáciu vodnej pary, ktorá v kombinácii s mrazom môže viesť k zamrznutiu a upchatiu palivového filtra.
Ak napriek všetkému dôjde k zablokovaniu filtra, jediné riešenie je umiestniť auto do teplej garáže. Zahriata nafta sa vráti k svojim pôvodným vlastnostiam.

Foto: shutterstock.com/holgers.pictures
AdBlue: Ďalší zimný problém
Moderné dieselové motory používajú aj kvapalinu AdBlue. Je to vodný roztok močoviny, ktorý zamŕza už pri -11 °C. Výrobcovia síce vybavili systémy ohrievačmi, ale časté zamŕzanie a rozmrazovanie môže viesť k poruche systému.
Tip: Ak máte možnosť, parkujte auto v garáži. V zime nevozte fľaše s AdBlue v kufri, pretože skryštalizovaná kvapalina nebude použiteľná. Skladujte ju v teple.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najväčšia chyba po prezutí pneumatík: Tento detail vás môže stáť život!
Mýtus o tolerancii radarov odhalený: O koľko môžete naozaj prekročiť rýchlosť?
Automatická vs. Manuálna: Ktorá prevodovka je najlepšia? Odhalenie nákladov a spoľahlivosti!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.





















