21.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@safetycamerasscotland7573)
Každý vodič to pozná. Idete okolo radaru a noha vám inštinktívne povolí na plyne. V hlave vám však vŕta otázka: Aká je skutočná tolerancia? O koľko môžem ísť rýchlejšie, aby ma radar neodfotil? Koluje o tom množstvo mýtov a „zaručených“ informácií. Pravda je však oveľa zložitejšia a závisí od typu radaru a krajiny. Odhalíme vám, ako to naozaj funguje a prečo sa na žiadnu toleranciu nikdy nemôžete spoliehať.

Foto: youtube.com/@safetycamerasscotland7573
Mýtus č. 1: Vždy je to 10 percent
V prvom rade, najväčším a najrozšírenejším mýtom je, že radary majú vždy nastavenú toleranciu 10 percent. To znamená, že v meste môžete ísť 55 km/h a mimo mesta 99 km/h. Je to však absolútny nezmysel. Žiadny zákon ani predpis takúto všeobecnú toleranciu nestanovuje. Všetko závisí od nastavenia konkrétneho prístroja a od metodiky, ktorú používa polícia v danej krajine.
Ako je to na Slovensku? Tajomstvo menom chyba merania
A teraz k tomu, ako to funguje u nás. Na Slovensku sa pri meraní rýchlosti uplatňuje takzvaná odpočítateľná chyba merania. Tá je stanovená na 3 km/h pri rýchlostiach do 100 km/h a 3 percentá pri rýchlostiach nad 100 km/h. Čo to znamená v praxi? Ak vám policajt nameria napríklad 55 km/h, od tejto hodnoty sa odpočítajú 3 km/h a výsledná, sankcionovaná rýchlosť bude 52 km/h. Ak idete po diaľnici a namerajú vám 140 km/h, odpočíta sa 3 % (4,2 km/h, zaokrúhľuje sa nadol na 4 km/h) a výsledná rýchlosť bude 136 km/h.
Pozor! Nie je to tolerancia, ale ochrana polície
A teraz to najdôležitejšie. Toto nie je tolerancia pre vodičov! Je to právna ochrana pre políciu. Každé meracie zariadenie má svoju odchýlku. A práve odpočítaním tejto chyby merania si polícia zaisťuje, že výsledok merania je právne nenapadnuteľný. Vodič sa tak nemôže na súde vyhovárať na to, že radar meral nepresne. Vy sa však na túto odchýlku nikdy nemôžete spoliehať. Ak idete v meste 53 km/h, radar vás už môže bez problémov odfotiť.

Foto: shutterstock.com/0simon0 SzymonLaszewski
A čo stacionárne radary? Tam je to ešte prísnejšie!
A aby toho nebolo málo, pri stacionárnych radaroch (boxy popri ceste) je situácia ešte prísnejšia. Tieto zariadenia sú často nastavené tak, aby fotili už pri minimálnom prekročení rýchlosti. Ich cieľom nie je len vyberať pokuty, ale predovšetkým preventívne pôsobiť a nútiť vodičov, aby v danom úseku spomalili. Spoliehať sa tu na akúkoľvek toleranciu je čistý hazard.
Najlepšia obrana? Dodržiavať predpisy
Záver je teda jednoznačný. Zabudnite na všetky mýty a zaručené rady od kamarátov. Jediným spôsobom, ako sa vyhnúť pokute, je dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť. A pamätajte na to, že váš tachometer takmer vždy ukazuje o niečo viac, ako v skutočnosti idete. Ak teda idete podľa tachometra presne 50 km/h, v realite idete pomalšie a ste v úplnom bezpečí. Neriskujte zbytočne. Pokuta a strata vodičského preukazu za to nestoja.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Môže radar odfotiť motorku? Áno, ale pokuta vám (asi) nepríde. Toto je dôvod!
Zachráňte svoju peňaženku: Nelegálny trik, ktorý oklame rýchlostný radar! „Pravda“ alebo „Lož“
Znefunkčnil rýchlostný radar a urobil to legálne. Na internete sa z Nemca už stal hrdina
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















