31.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GlowingRay.).
28. október 2025 sa zapíše do histórie letectva ako deň, kedy človek opäť prekročil zvukovú bariéru, ale tentoraz v tichu. Z tajného strediska Lockheed Martin Skunk Works v Palmdale v Kalifornii prvýkrát odštartoval X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology), experimentálne lietadlo vyvinuté NASA a Lockheed Martinom. Cieľom tohto projektu nie je lámať rýchlostné rekordy, ale… utíšiť hluk, ktorý bol po desaťročia najväčším nepriateľom nadzvukových letov.

Foto: youtube.com/@GlowingRay.
Problém, ktorý zastavil pokrok
V 60. rokoch 20. storočia sa zdalo, že éra nadzvukových osobných letov je nevyhnutná. Vtedy sa na oblohe objavili Concorde a Tupolev Tu-144, technologické zázraky svojej doby. Hlasný a deštruktívny zvukový tresk spôsobil, že Concorde zostal kuriozitou pre najbohatších. Hlasný tresk vzniká, keď lietadlo prekoná zvukovú bariéru a stlačený vzduch vytvorí kužeľ rázovej vlny. Pre ľudí a zvieratá na zemi môže byť takýto zvuk hlasnejší ako hrom, pretože dosahuje 110-140 decibelov a býva taký silný, že vybíja okná. V dôsledku toho v 70. rokoch v USA zakázali komerčné nadzvukové lety nad pevninou, čo pochovalo ambície celého odvetvia.
Tichšie, rýchlejšie, ďalej. Misia X-59
NASA a Lockheed Martin sa rozhodli tento stav zmeniť. X-59 QueSST je lietajúce laboratórium, ktoré má dokázať, že zvukovú bariéru je možné prekročiť bez tresku. Kľúč spočíva v aerodynamike. Trup X-59 bol navrhnutý tak, aby rozptýlil rázovú vlnu. Namiesto jedného hlasného tresku generuje lietadlo sériu miernejších zvukových impulzov, ktoré zo zeme znejú skôr ako buchnutie dverami auta (60-80 dB). Ak sa testy podaria, lietadlo nielenže dokáže, že „tichý tresk“ je možný, ale otvorí aj cestu k zmenám v predpisoch FAA a ICAO, ktoré už pol storočia blokujú nadzvukové lety nad kontinentmi.
Prvý let a budúce plány
Počas prvého letu X-59 vzlietol do neba nad Kaliforniou, aby sa dostal do strediska NASA Armstrong Flight Research Center v Edwards. Lietadlo sa pohybovalo podzvukovými rýchlosťami a cieľom testu bolo len potvrdenie funkčnosti konštrukcie a bezpečnosti systémov. V nasledujúcich mesiacoch NASA plánuje postupne zvyšovať rýchlosť až do prekročenia zvukovej bariéry. X-59 ešte nie je osobné lietadlo, ale jeho misia má ďalekosiahle dôsledky. NASA plánuje testovacie prelety nad vybranými komunitami, aby zistila, ako obyvatelia reagujú na „tichý tresk“ a zozbierala údaje potrebné na vytvorenie nových akustických noriem. Ak sa program skončí úspechom, v 30. rokoch 21. storočia sa môžu rýchle a efektívne nadzvukové lety vrátiť natrvalo.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najväčšie lietadlo v histórii: Čína chce prekonať Ruslan a C-5A.
Airbus ZEROe: Revolúcia na oblohe – prvé lietadlo poháňané vodíkom!
Kedy môžete použiť diaľkové svetlá? Nie len v noci a mimo mesta!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.