14.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Minerva Studio).
Počas sezónnej výmeny sa mnohí vodiči pýtajú, kam namontovať lepšie pneumatiky – dopredu alebo dozadu. Nie je to banálne rozhodnutie, pretože od neho závisí bezpečnosť a stabilita jazdy. Odborníci sa zhodujú, že zadná náprava by mala mať pneumatiky v najlepšom stave. Správna výmena pneumatík je rozhodnutie, ktoré môže zachrániť život.

Foto: shutterstock.com/Minerva Studio
Lepšie pneumatiky vždy dozadu. Ide o stabilitu
Pneumatiky s hlbším dezénom musíte vždy namontovať na zadnú nápravu, bez ohľadu na typ pohonu. Zadné kolesá sú totiž zodpovedné za udržanie stability auta, najmä pri zatáčaní alebo jazde na mokrej vozovke. Opotrebované pneumatiky vzadu môžu spôsobiť stratu priľnavosti, čo vedie k šmyku a strate kontroly nad vozidlom. Tento jav je obzvlášť nebezpečný pri akvaplaningu. Podľa testov nemeckého autoklubu ADAC a spoločnosti Michelin auto s horšími pneumatikami vzadu stráca stabilitu rýchlejšie. Preto mechanici a motoristické organizácie odporúčajú, aby ste vždy montovali lepšie pneumatiky na zadnú nápravu, a to aj v autách s pohonom predných kolies.
Pravidelne meňte pneumatiky medzi nápravami
V autách s pohonom predných kolies sa pneumatiky vpredu opotrebúvajú rýchlejšie, pretože prenášajú väčšiu časť hnacej a brzdnej sily. Aby ste vyrovnali rozdiely, oplatí sa pneumatiky rotovať medzi nápravami približne každých pätnásťtisíc kilometrov alebo pri každej sezónnej výmene. Vďaka tomu sa dezén opotrebúva rovnomerne a sada pneumatík vydrží dlhšie. Dôležité je meniť ich po nápravách, teda predné so zadnými, a nie krížom.
Hĺbka dezénu a vek pneumatík
Hĺbka dezénu ovplyvňuje bezpečnosť. Hoci predpisy EÚ povoľujú minimálnu hĺbku dezénu 1,6 milimetra, ide o hraničnú hodnotu, pri ktorej pneumatika stráca väčšinu svojich vlastností. Odborníci odporúčajú, aby zimné pneumatiky mali aspoň štyri milimetre a letné aspoň dva milimetre. Príliš plytký dezén nedokáže účinne odvádzať vodu ani blato, čo výrazne zvyšuje riziko akvaplaningu.

Foto: shutterstock.com/Standret
Pneumatiky starnú aj časom, aj keď auto jazdí málo. UV žiarenie, zmeny teplôt a vlhkosť spôsobujú, že guma tvrdne a stráca pružnosť. Odborníci odporúčajú výmenu pneumatík po šiestich až ôsmich rokoch, aj keď dezén vyzerá dobre. Staršie pneumatiky môžu praskať a horšie reagovať na brzdenie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tajný trik mechanikov: Ako jazdiť v zápche s automatom, aby sa nepokazil.
Nová Lada je totálne fiasko: Za tri mesiace predali len 57 áut!
Polícia varuje: Prichádza peklo na cestách! Tieto chyby počas búrky vás môžu zabiť!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.