06.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@globalaircylinderwheels)
Obrie stroje v baniach zápasia s drahými gumami a nebezpečnými výbuchmi. Austrálska spoločnosť GACW prináša iné riešenie. Oceľové koleso bez pneumatiky. Namiesto vzduchu pracujú valce s olejom a dusíkom. Každé koleso tlmí nárazy samo o sebe. Defekty končia. Prestoje klesajú. Spotreba padá až o desatinu. Ťažké nákladiaky tak jazdia dlhšie a bezpečnejšie. Toto nie je hračka na výstavu. Toto je nástroj, ktorý mení pravidlá v ťažbe aj na stavbách.

Foto: youtube.com/@globalaircylinderwheels
Problém obrovských pneumatík
V prvom rade ide o peniaze a riziko. Jedna ťažobná pneumatika totiž stojí desaťtisíce eur. Navyše guma sa prehrieva. Okrem toho jazda v ostrých skalách prináša rezy a prierazy. Pritom výbuch pri preťažení má silu výbušniny. Zároveň v kabíne sedí človek. Keď stroj stojí, firma platí. Každý defekt pritom znamená žeriav, servis a hodiny straty. K tomu všetkému pribúda odpad. Staré plášte totiž končia na skládkach. V konečnom důsledku pri flotile nákladiakov ide o tony gumy ročne. Ťažba tak stráca čas aj nervy. Potrebuje robustné riešenie.
Ako funguje koleso GACW
Konštrukcia vyzerá jednoducho. Vonkajší oceľový plášť drží trakciu. V strede sedí pevný náboj. Medzi nimi pracuje sústava valcov. Valce plnia olej a dusík. Pri náraze valce stláčajú tekutinu a plyn. Koleso tak tlmí prekážky. Žiadny vzduch v pneumatike. Žiadna duša. Žiadna guma. Teplo sa rozptýli cez oceľ. Zaťaženie klesá na ramená a ložiská. Riadiaca jednotka vie meniť tlak. Vozidlo si tak udrží komfort aj pri rôznych nákladoch. V teréne to znamená stabilitu a istotu.
Bezpečnosť a úspory
Bez vzduchu neexistuje výbuch. Koleso nezahorí pri preťažení. Ostrý kameň neprepichne oceľový plášť. Vodič má viac pokoja. Manažér získa menej prestojov. GACW sľubuje nižší valivý odpor. Motor tak spotrebuje menej paliva. Reálna úspora dosahuje až 10 %. Pri ťažobnom dumperi ide o tisíce eur za rok. Tlmenie znižuje otrasy. Rám a korba vydržia dlhšie. Ložiská nedostávajú taký náraz. Intervaly servisov sa posúvajú. Náklady klesajú v niekoľkých položkách naraz.
Servis a ekológia
Oceľ zvládne opakované zaťaženie. Valce sa repasujú v dielni. Olej v systéme sa vymení. Dusík sa doplní. Plášť sa zvára a pieskuje. Materiál sa recykluje. Sklad gumových plášťov tak konečne odľahne. Tím na linke zvládne výmenu rýchlo. Nie je nutný žeriav pre ťažký plášť. Koleso sa skladá z modulov. Technik vyberie len chybný diel. V prevádzke to znamená kratší downtime. Firme zostane viac času na ťažbu. Planéta dostane menej odpadu a dymu.

Foto: youtube.com/@globalaircylinderwheels
Kde dáva zmysel a čo ďalej
Najväčší prínos cíti ťažba, lomy a stavby. Tam sa jazdí s obrovským nákladom a v extrémnom teple. Tam guma trpí najviac. GACW cieli na dumpre, nakladače a skrátene aj na ťažké návesy. Pilotné flotily už bežia. Údaje potvrdzujú úspory a bezpečnosť. Ďalší krok mieri k širším rozmerom. Zmysel dáva aj armáda či lesná technika. Mestské autá si ešte počkajú. Výrobcovia však sledujú čísla. Keď podnik ušetrí, technológia zvíťazí.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nech vás defekt už nikdy nerozhodí: Naučte sa jednoduchú opravu bezdušovej pneumatiky!
Nové motocykle Harley-Davidson. Jedným z nich je najvýkonnejší model v histórii
Zabudnite na pneumatiky: Toto koleso z budúcnosti sa nikdy neprepichne.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.