04.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/otomobil).
Nemecký kancelár Friedrich Merz sa ostro postavil proti predpisom, ktoré majú od roku 2035 zakázať predaj nových spaľovacích áut. Tvrdí, že automobilový priemysel by sa mal regulovať sám a mať slobodu vo výbere technológií. Jeho slová vyvolali v Bruseli rozruch a opäť otvárajú debatu o budúcnosti mobility v Európe.

Foto: shutterstock.com/otomobil
Nemecko chce mať na výber
Podľa Merza by nemeckí výrobcovia automobilov mali mať slobodu vo výbere technológie, ktorá im umožní dosiahnuť klimatickú neutralitu. Okrem toho upozorňuje, že zákaz predaja nových spaľovacích áut od polovice budúceho desaťročia spôsobí, že európsky automobilový priemysel zastane na mieste. V dôsledku toho európske autá postupne stratia konkurencieschopnosť a prestanú držať krok s ázijskými vozidlami.
Kancelár upozorňuje, že existujú alternatívy k čisto elektrickým autám, ako sú hybridy alebo syntetické palivá. Hoci pripúšťa, že výroba syntetických palív je veľmi nákladná, mali by zostať jednou z možností. Kancelár oznámil, že o zrušení spomínaného zákazu bude diskutovať s lídrami EÚ a Európskou komisiou.
Kto je ešte proti zákazu?
Nemecko nie je v odpore proti novému právu EÚ osamotené. Zrušenie zákazu alebo zavedenie úprav, aby boli nové predpisy flexibilnejšie, podporujú aj štáty ako Maďarsko, Česko, Taliansko, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko či Poľsko. O nereálnych cieľoch hovoria aj samotní výrobcovia a organizácie, ktoré ich združujú. Na prvom mieste sa spomína Mercedes, Volkswagen, BMW, Renault či združenie ACEA.

Foto: shutterstock.com/penofoto
Okrem toho mnohé firmy upozorňujú, že nové predpisy ich urobia závislými od batérií z Číny. Navyše európske autá prestanú konkurovať ázijským vozidlám. Zároveň výrobcovia varujú, že zavedenie zákazu v súčasnej podobe môže vyvolať kolaps na európskom trhu. Poukazujú na to, že revolúcia spojená s elektrickými pohonmi neprebieha tak hladko, ako sa pôvodne predpokladalo. Mnohí výrobcovia preto začali opäť vyvíjať nové typy spaľovacích motorov, aby spĺňali prísne emisné normy a mohli ich predávať aj v 30. rokoch 21. storočia.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Diesel je mŕtvy? Omyl! V týchto 3 prípadoch je stále najlepšou voľbou!
Širšia cesta, väčšie nebezpečenstvo! Šokujúca štúdia búra starý mýtus
Geniálny trik, ktorý vám ušetrí trápnu chvíľu na pumpe
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.