21.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Chris Redan)
Je to presne desať rokov, čo svetom otriasol najväčší podvod v histórii automobilového priemyslu. 18. septembra 2015 americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) obvinila nemeckého giganta Volkswagen z úmyselného falšovania emisných testov. Škandál, známy ako Dieselgate, odhalil aroganciu a klamstvá jedného z najväčších výrobcov áut na svete. Tento deň navždy zmenil automobilový svet, pochoval dieselové motory a paradoxne, naštartoval elektrickú revolúciu.

Foto: shutterstock.com/Chris Redan
Geniálny podvod, ktorý fungoval roky
V prvom rade si pripomeňme, v čom spočíval tento geniálny a zároveň diabolský podvod. Inžinieri vo Volkswagene nainštalovali do riadiacej jednotky svojich dieselových motorov špeciálny softvér, takzvané „odpojovacie zariadenie“. Tento softvér dokázal rozpoznať, kedy sa auto nachádza na laboratórnom teste. Vtedy aktivoval všetky systémy na čistenie výfukových plynov a auto bez problémov splnilo prísne emisné normy. Akonáhle sa však auto dostalo na bežnú cestu, softvér tieto systémy vypol. Dôvod? Zlepšenie výkonu a zníženie spotreby.
Zázrak menom „čistý diesel“ bol lož
Volkswagen tak roky klamal celý svet. Svoje dieselové motory TDI predával pod marketingovým sloganom „Clean Diesel“ (Čistý diesel). Tvrdil, že dokázal spojiť nemožné – nízku spotrebu, vysoký výkon a minimálne emisie. Realita však bola úplne iná. V reálnej premávke tieto autá vypúšťali do ovzdušia až 40-krát viac škodlivých oxidov dusíka (NOx), ako povoľovali normy. Tieto látky pritom spôsobujú vážne zdravotné problémy, od astmy až po rakovinu. Volkswagen tak vedome a úmyselne trávil vzduch v našich mestách.
Ako sa na to prišlo? Vďaka študentom
A teraz prichádza tá najväčšia irónia. Na tento gigantický podvod neprišli žiadne vládne agentúry ani konkurencia. Odhalila ho malá skupina študentov a vedcov z Univerzity v Západnej Virgínii. Tí chceli pôvodne len dokázať, aké sú dieselové autá od VW v Európe čisté. Požičali si preto niekoľko modelov a pomocou prenosných meracích zariadení merali ich emisie v reálnej premávke v USA. Výsledky ich šokovali. Namiesto nízkych hodnôt namerali extrémne vysoké čísla. Svoje zistenia odovzdali úradom a lavína sa spustila.
Dôsledky? Miliardové pokuty a väzenie
Keď škandál prepukol, následky boli pre Volkswagen katastrofálne. Koncern musel priznať, že podvodný softvér nainštaloval do viac ako 11 miliónov áut po celom svete. Nasledovali gigantické pokuty, ktoré sa vyšplhali na viac ako 30 miliárd eur. Niekoľkí vysokopostavení manažéri skončili vo väzení a povesť nemeckého inžinierstva utrpela obrovskú ranu. Škandál Dieselgate sa stal synonymom pre firemnú aroganciu a podvod.

Foto: shutterstock.com/Markopolo
Paradoxný výsledok: Smrť dieselu, zrod elektromobilu
Tento škandál však mal aj jeden nečakaný a paradoxný dôsledok. Úplne zabil povesť dieselových motorov. Zákazníci stratili dôveru a mestá po celej Európe začali zavádzať zákazy vjazdu pre staršie diesely. Automobilky tak museli v panike hľadať novú cestu. A tou sa stala elektromobilita. Práve Volkswagen, aby si napravil svoju poškodenú povesť, začal masívne investovať do vývoja elektrických áut a stal sa jedným z lídrov tejto transformácie. Dieselgate tak paradoxne urýchlil koniec spaľovacej éry.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Volkswagen Touareg končí kariéru, žiadny nástupca nepríde
Volkswagen uvádza na trh nové cenovo dostupné SUV. Koľko bude stáť nový Tharu XR?
Digitalizácia, dizajn a dojazd: Nové dodávky od VW prekvapia
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.