19.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/fadfebrian)
Každý to pozná. Ten kus plastu nad bočným oknom, ktorého sa kŕčovito chytíme, keď sa vodič odtrhne z reťaze. U nás sa volá jednoducho „madlo strachu“. 99 percent ľudí si myslí, že slúži presne na to – pre bojazlivých spolujazdcov. Pravda je však úplne inde. Inžinieri ho navrhli z úplne iného a oveľa dôležitejšieho dôvodu. Toto odhalenie navždy zmení váš pohľad na tento nenápadný detail vo vašom aute.

Foto: shutterstock.com/fadfebrian
Mýtus menom „držiak pre bojazlivých“
V prvom rade, priznajme si to. Všetci sme to už urobili. Sedíme na sedadle spolujazdca, vodič pridá plyn, vletí do zákruty a naša ruka automaticky vystrelí nahor a chytí sa madla nad dverami. Je to náš tichý protest a jediná istota v momente, keď si myslíme, že naša posledná hodinka udrela. Práve preto si toto madlo vyslúžilo svoju prezývku. Je to psychologická barlička, ktorá nám dáva falošný pocit bezpečia. Hoci nám v skutočnosti pri nehode veľmi nepomôže, jeho prítomnosť nás upokojuje.
Šokujúca pravda: Pomocník pri nastupovaní
A teraz prichádza to odhalenie. Skutočný a primárny dôvod, prečo inžinieri toto madlo do áut montujú, nemá nič spoločné so strachom. Je to v skutočnosti pomôcka pri nastupovaní a vystupovaní. Tento zdanlivo nepotrebný kus plastu je neoceniteľným pomocníkom pre ľudí so zníženou pohyblivosťou. Starší ľudia, tehotné ženy, ľudia po operácii alebo s bolesťami chrbta sa oň môžu bezpečne oprieť a oveľa ľahšie sa posadiť do sedadla alebo sa z neho postaviť. Je to geniálne jednoduchý a zároveň extrémne dôležitý prvok bezbariérovosti.

Foto: shutterstock.com/Natallia Ploskaya
Prečo ho teda nemá vodič?
Možno sa teraz pýtate: „Ak je to také užitočné, prečo ho nemám aj ja na strane vodiča?“ Odpoveď je jednoduchá a logická. Bezpečnosť. Inžinieri sa obávali, že ak by mal vodič madlo poruke, mohol by si vytvoriť nebezpečný zlozvyk a šoférovať len jednou rukou, zatiaľ čo druhou by sa držal madla. Vodič má mať obe ruky na volante. Okrem toho, pri nastupovaní a vystupovaní slúži vodičovi ako opora práve samotný volant, takže ďalšie madlo jednoducho nepotrebuje.
Moderná evolúcia: Pružina a háčik
Samozrejme, vývoj ide dopredu a aj tento jednoduchý prvok prešiel evolúciou. V starších autách bolo madlo často pevné a pri jazde po nerovnostiach mohlo nepríjemne hrkotať. Dnes už má väčšina modelov pružinový mechanizmus, ktorý ho po pustení automaticky a potichu vráti do pôvodnej polohy. Okrem toho do neho výrobcovia často integrujú aj praktický háčik na sako alebo košeľu. Jeho primárna funkcia ako pomôcky pri nastupovaní však zostáva nezmenená.

Foto: shutterstock.com/Akuiniadain
Záver: Používajte ho, ale s rozumom
Záver je teda jednoznačný. Hoci ho všetci voláme „madlo strachu“, jeho skutočný účel je oveľa ušľachtilejší. Je to premyslený a funkčný prvok, ktorý pomáha miliónom ľudí na celom svete. Samozrejme, nikto vám nezakazuje chytiť sa ho, keď sa bojíte. Pamätajte však, že to nie je len „držiak na strach“, ale predovšetkým pomocná ruka pre tých, ktorí ju naozaj potrebujú.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
5 áut, ktoré nikdy nepredávajte: Ich motory prekonajú aj milión kilometrov
BMW šokuje: Tento gombík z áut nikdy nezmizne! Dôvod vás prekvapí
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.