17.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Martin Erdniss)
Nekonečné zápchy, nervy v koncoch a kamión vedľa kamióna. Presne tak dnes vyzerá cesta cez Brennerský priesmyk, ktorú pozná každý slovenský vodič smerujúci na dovolenku do Talianska. Tomuto peklu však čoskoro odzvoní. Hlboko pod Alpami sa totiž odohráva revolúcia. Rakúsko a Taliansko tu spoločne budujú Brennerský bazálny tunel – najdlhší železničný tunel na svete. Jeho cieľ je jednoduchý a geniálny zároveň. Presunúť tisíce kamiónov z asfaltu na koľajnice a vrátiť diaľnicu späť osobným autám. Cesta na dovolenku sa tak zmení na nepoznanie.

Foto: shutterstock.com/Martin Erdniss
Peklo menom Brenner
V prvom rade si treba uvedomiť, o aký obrovský problém ide. Diaľnica A13 v Rakúsku a A22 v Taliansku, ktorá vedie cez Brennerský priesmyk, je jeden z najvyťaženejších alpských prechodov v celej Európe. Ročne po nej prejdú milióny kamiónov, ktoré smerujú z Nemecka na juh a naopak. Pre bežného vodiča osobného auta je to nočnou morou. Neustále predbiehanie pomalých kamiónov v stúpaniach, nebezpečné situácie a hlavne nekonečné zápchy, ktoré dokážu cestu predĺžiť aj o niekoľko hodín. K tomu si prirátajte obrovský hluk a znečistenie, ktoré trápia miestnych obyvateľov.
Revolúcia pod Alpami
Riešenie tohto problému je monštruózne a volá sa Brennerský bazálny tunel (BBT). Pôjde o najdlhší železničný tunel na svete, ktorý bude merať neuveriteľných 64 kilometrov. Spojí rakúsky Innsbruck s talianskou Fortezzou a povedie hlboko pod existujúcim priesmykom. Jeho hlavnou úlohou je presunúť kamióny z asfaltu na koľajnice. V praxi to bude fungovať tak, že kamióny jednoducho naložia na špeciálne vlakové súpravy (systém RoLa – Rollende Landstraße) a tie ich v priebehu pár desiatok minút prepravia na druhú stranu Álp.
Čo to znamená pre nás, bežných vodičov?
A teraz to najdôležitejšie. Čo to prinesie nám, bežným slovenským vodičom? Jedným slovom – úľavu. Po otvorení tunela by sa mal počet kamiónov na diaľnici dramaticky znížiť. To znamená, že cesta na dovolenku do Talianska alebo na lyžovačku do Dolomitov bude výrazne plynulejšia a bezpečnejšia. Koniec nekonečným kolónam a nebezpečnému predbiehaniu. Okrem toho sa výrazne zlepší aj kvalita ovzdušia a zníži sa hluk v celom regióne. Cestovanie cez Alpy sa tak zmení zo stresujúceho zážitku na príjemnú jazdu s nádhernými výhľadmi.
Gigantický projekt, gigantické čísla
Aby sme si vedeli predstaviť rozsah tohto projektu, pozrime sa na čísla. Tunel meria 64 kilometrov a v niektorých miestach vedie až 1 720 metrov pod vrcholmi Álp. Ide o monštruózny inžiniersky výkon, ktorý si vyžaduje tie najmodernejšie technológie. Celkové náklady na výstavbu sa odhadujú na viac ako 10 miliárd eur, čo z neho robí jeden z najdrahších infraštruktúrnych projektov v Európe. Inžinieri musia prekonať extrémne zložité geologické podmienky a denne vyrazia do skaly desiatky metrov nových tunelov.

Foto: youtube.com/@wsj
Kedy sa dočkáme?
Na túto revolúciu si budeme musieť ešte chvíľu počkať. Hoci práce sú v plnom prúde a väčšina tunelov je už vyrazená, pred stavbármi je ešte množstvo práce s inštaláciou koľajníc a technológií. Oficiálne otvorenie Brennerského bazálneho tunela je naplánované na rok 2032. Je to síce ešte ďaleko, no svetlo na konci tunela je už vidieť. Pre milióny vodičov je to prísľub, že peklo na Brennerskej diaľnici sa raz a navždy skončí.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čína ukázala Rusku svoju moc: Priateľské objatie alebo smrteľná pasca?
Čínsky luxusný obor MHero 1: Najdrahšie čínske auto na Slovensku šokuje cenou aj výkonom
Nový výkonný diesel pre SUV, zatiaľ čo Európa sa ich zbavuje
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.