12.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Maros Markovic).
Europoslanci podporili nové pravidlá pre opätovné použitie a recykláciu v automobilovom priemysle. Cieľom je zvýšiť odolnosť tohto odvetvia. Nové pravidlá sa budú vzťahovať na celý životný cyklus vozidiel, od návrhu až po spracovanie na konci životnosti, a prinesú zásadné zmeny pre výrobcov aj majiteľov áut.

Foto: shutterstock.com/Maros Markovic
Prechod na obehové hospodárstvo
Za návrh nariadenia hlasovalo 431 europoslancov, 145 bolo proti a 76 sa zdržalo. Jeho cieľom je podporiť prechod automobilového odvetvia na obehové hospodárstvo, znížiť dopad výroby a likvidácie vozidiel na životné prostredie a posilniť udržateľnosť odvetvia recyklácie áut. Pravidlá sa budú vzťahovať na všetky vozidlá s výnimkou špeciálnych vozidiel, ako sú vozidlá ozbrojených síl, hasičských a záchranných služieb či historické vozidlá.
Autá ako skladačka
Nové vozidlá by mali byť konštruované tak, aby bolo možné čo najviac dielov a súčastí ľahko demontovať v autorizovaných zariadeniach. Cieľom je ich výmena, opätovné použitie, recyklácia, repasovanie alebo renovácia, pokiaľ je to technicky možné. V praxi to znamená, že výrobcovia budú musieť navrhovať autá tak, aby sa dali jednoduchšie a lacnejšie opravovať.
Viac recyklovaných plastov
Europoslanci tiež chcú, aby plast použitý v každom novom type vozidla obsahoval minimálne 20 percent recyklovaného plastu do šiestich rokov od vstupu pravidiel do platnosti. Tento povinný podiel by sa mal zvýšiť na 25 percent do desiatich rokov, pokiaľ splnenie tohto cieľa nesťažia nadmerné ceny potrebných recyklovaných plastov.
Realistické ciele alebo hrob pre priemysel?
„Parlament podporuje obehové hospodárstvo v automobilovom odvetví. Aby sme predišli nadmernému zaťaženiu priemyslu, stanovili sme si realistické ciele a zaistili menej byrokracie a spravodlivú súťaž,“ uviedli spravodajcovia návrhu.

Foto: shutterstock.com/Eduard Goricev
Nie všetci sú však takí optimistickí. Český europoslanec Alexandr Vondra označil pôvodný návrh Európskej komisie za „úplne zlý“ a tvrdí, že komisia sa ukázala ako „hrobár európskeho autopriemyslu“. Podľa neho sa však podarilo „socialisticko-zelené regulácie a šialené ambiciózne návrhy na recykláciu, ktoré by zase len zdražili autá“, výrazne obmedziť a ochrániť práva majiteľov automobilov.
Teraz sa očakáva, že sa začnú rokovania medzi Európskym parlamentom, Európskou komisiou a Radou EÚ, ktoré určia finálnu podobu pravidiel.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ďalší krach v batériovom priemysle: Natron Energy končí, prepúšťa 95 % zamestnancov!
Škandál vo Fínsku: Google vás sleduje aj na dvore?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.