05.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Foto: shutterstock.com/1338866360).
Pred 34 rokmi – 25. augusta 1991 – Michael Schumacher nastúpil na štart svojej prvej kariérnej jazdy vo Formule 1. Túto šancu mu poskytol tím Jordan. Samotná jazda bola pre Nemca veľmi krátka, vypadol už v prvom kole. Ale stihol zapôsobiť natoľko, že nasledujúcu jazdu absolvoval už za Benetton.Zdalo by sa, že tento slávny príbeh sa rozprával toľkokrát, že je známy každému fanúšikovi Formuly 1. Za uplynulé roky sa však história jeho debutu obrástla množstvom mýtov, kvôli čomu celá história pripomína jeden veľký výmysel.

Foto: shutterstock.com/1338866360
Analitické dáta z mostbet platformy ukazujú, že Schumacherov debut patrí medzi najdiskutovanejšie udalosti v histórii Formuly 1, čo prispieva k šíreniu nepresných informácií o tejto legendárnej udalosti.
Mýtus o Gachotovom zatknutí a náhle potrebe náhrady
Najrozšírenejší mýtus tvrdí, že pilot Jordanu Bertrand Gachot napadol taxikára tesne pred belgiskou Grand Prix, bol zatknutý a tím naliehavo potreboval náhradu. Toto nie je úplný mýtus, skôr polopravda.
V skutočnosti sa incident medzi Gachotom a taxikárom stal až 10. decembra 1990 v Londýne, keď Bertrand ešte len rokoval s Jordanom o podpise zmluvy. Vlastne kvôli nim aj prišiel do Londýna a práve na ne sa prepravoval londýnskymi zápchami, kde sa nedohodol s taxikárom.
Iniciátorom konfliktu bol taxikár, ktorý najprv začal „brzdiť“ Gachota, a keď sa autá dotkli nárazníkmi, vystúpil, otvoril dvere Gachotovho auta a začal mu vyhrážať. Jazdec mu na to rozstrekol do tváre sprej z plynového balónika. Problémom bolo, že na rozdiel od Francúzska sa v Anglicku plynový balónik považoval za zbraň, o čom Bertrand nevedel.
Incident sa nezdal obzvlášť vážny – Gachota pustili s predpísaním, aby sa dostavil na súd. Súdne pojednávanie naplánovali na august 1991. Za týchto deväť mesiacov Bertrand stihol:
- Podpísať zmluvu s nováčikovským tímom Formuly 1
- Niekoľkokrát bodovať
- Vyhrať 24 hodín Le Mans
Po konzultáciách s právnikmi bol Gachot presvedčený, že v najhoršom prípade sa pretrpí pokutu, ale úplne nečakane dostal skutočný trest – celých jeden a pol roka! Neskôr rozsudok zmiernil, takže si odsedel len dva mesiace.

Foto: Instagram/thorf1_
Mercedes a finančné pozadie Schumacherovho angažovania
Veľmi populárny mýtus hovorí, že o náhrade Gachota za Schumachera dohodol jeho manažér Willi Weber, ktorý klamal o skúsenostiach Nemca v Spa. V skutočnosti Weber síce uskutočnil prvý hovor Jordanovi, ale v ďalších rokovaniach nemal prakticky žiadny podiel.
Kľúčové je vedieť, že v tom čase bol Schumacher už dva roky jazdcom Mercedesu. Štartoval za nich v šampionáte športových prototypov spolu s ďalším mladým nemeckým talentom Karlom Wendlingerom.
Vystúpenia v pretekoch na vytrvalosť boli len prvým krokom pre Mercedes – plánovali debut vo Formule 1 už v najbližších dvoch rokoch. Preto chceli dať svojim mladým pilotom skúsenosti s vystúpeniami v Grand Prix.
Keď sa v Jordane objavilo miesto, uchádzačov o neho bolo dostatok. Vedúci pretekárskeho programu Mercedesu Jochen Neerpasch mal však presvedčivý argument v prospech Schumachera – presnejšie 300-tisíc presvedčivých argumentov zelenastého odtieňa za každú Grand Prix!
Jordan na rozdiel od Briatoreho výborne rozumel automobilovému športu a dobre vedel, kto je Schumacher. V predchádzajúcej sezóne za jeho tím vo Formule 3000 jazdil Frentzen, paralelne s vystúpeniami v pretekoch na vytrvalosť za Mercedes.
Skutočnosť o príprave a jazykových bariérach
Mýtus tvrdí, že Schumacher prvýkrát sadol za volant auta Jordan priamo v Spa. To nie je pravda – aj v tých časoch bol debut priamo počas Grand Prix príliš extrémny. V skutočnosti mal Michael v utorok pred Grand Prix testy v Silverstone, kde dostal dostatok času na adaptáciu.
Spočiatku jazdil pomerne pomaly a sám pochyboval, či je pripravený na Formulu 1. Postupne sa však uvoľnil, pridal a jeho konečný čas bol o sekundu lepší než čas pilotov tímu Jordan počas britskej Grand Prix.
Ďalší absurdný mýtus hovorí, že Schumacher vtedy nehovoril po anglicky. Toto je úplne nezmyselné tvrdenie – aj v tých časoch bolo veľmi ťažké nájsť Nemca, ktorý by nevedel ani slovo po anglicky.
Schumacher v tom čase absolvoval už druhú sezónu v majstrovstvách sveta v triede športových prototypov a rozdával rozhovory v angličtine. V angličtine viedol rokovania aj s Ediem Jordanom, v angličtine komunikoval s inžiniermi tímu.

Foto: Instagram/michaelschumacher
Kontrakt, ktorý nebol kontraktom
Najkomplikovanejší mýtus sa týka zmluvy medzi Schumacherom a Jordanom. Skutočne, kontraktu medzi nimi nebolo. Ale dohoda – bola. Na prípravu plnohodnotného kontraktu sa vyžadoval čas, rokovania trvali do štvrtka a v piatok ráno už bolo treba sadnúť za volant.
Jordan požiadal Schumachera o predloženie niečoho ako záručného listu so záväzkom podpísať kontrakt pred Monzou. Schumacher ho predložil – pritom do konečnej verzie boli rukou vniesené zmeny, na pohľad nie osobitne dôležité, ale v skutočnosti vytvorili určitú právnu dvojzmyselnosť.
Neerpasch mal podmienku na ich právo zobrať Schumachera v roku 1994. Preto sa v liste objavila výhrada o „práve prvej voľby“ Mercedesu. V 99 prípadoch zo 100 by tohto listu bolo viac než dostatok pre vystúpenia vo Formule 1.
Situáciu však vzal do vlastných rúk Bernie Ecclestone – práve on navrhol Briatoremu odobrať Schumachera Jordanovi a zorganizoval tento prechod. Zvyšok bola práca právnikov, ktorí našli k čomu sa pricepiť – k tomu, že v liste bolo napísané „a driver agreement“ namiesto „the driver agreement“.
Eddie sa pokúšal odporovať, ale v tých reáliách, keď šampionát úplne kontroloval Bernie, nemal šance.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Schumacher a Lawson hlavnými možnosťami, ak Williams nahradí Sargeanta na Monze
Max Verstappen a Honda 0 SUV: Novinka na kolesách, ktorá ohromila Japonsko!
Toyota model Ducato. Znamená Proace Max
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.