Tipy, Zaujímavosti,

Farba chladiacej kvapaliny klame: Ako si nespôsobiť drahú poruchu motora?

15.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/pnarongkul). Chladiaca kvapalina je pre životnosť motora kľúčová. Na trhu je však množstvo druhov a farieb a zistiť, ktorá je tá správna, môže byť hotová...

15.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/pnarongkul).

Chladiaca kvapalina je pre životnosť motora kľúčová. Na trhu je však množstvo druhov a farieb a zistiť, ktorá je tá správna, môže byť hotová veda. Poradíme vám, ako sa v tom zorientovať a prečo farba nie je vždy spoľahlivým vodítkom. Nesprávny výber alebo miešanie vás môže vyjsť poriadne draho.

Nalievanie chladiacej kvapaliny
Farba chladiacej kvapaliny klame: Ako si nespôsobiť drahú poruchu motora?
Foto: shutterstock.com/pnarongkul

Typy chladiacich kvapalín: V čom je rozdiel?

Aby sme si vedeli správne vybrať, je dobré poznať základné delenie chladiacich kvapalín. Každá technológia je totiž určená pre iný typ motora a má odlišné vlastnosti.

IAT (Inorganic Additive Technology) – Toto sú kvapaliny, ktoré sa hodia najmä pre staršie autá. Ich základom je glykol a obsahujú anorganické prísady ako kremičitany a dusičnany. Tie chránia chladiaci systém, ktorý má často liatinové bloky a hliníkové hlavy. Dôležité je však pamätať na ich výmenu každé dva roky. Ak to zanedbáte, v systéme sa môžu začať tvoriť nebezpečné usadeniny.

OAT (Organic Acid Technology) – Tieto kvapaliny sú, naopak, určené pre modernejšie autá. Obsahujú organické kyseliny a vytvárajú tenšiu, no veľmi účinnú ochrannú vrstvu. Vďaka tomu lepšie odvádzajú teplo. Ich obrovskou výhodou je dlhšia životnosť, meniť ich stačí spravidla raz za päť rokov.

HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – Ako už názov napovedá, ide o hybrid. Tieto kvapaliny kombinujú organické kyseliny a kremičitany. Sú akýmsi kompromisom a takisto sa menia približne každých päť rokov. Niektorí výrobcovia dokonca uvádzajú dlhší interval, no odporúčajú pravidelne kontrolovať bod varu a mrazu.

Na farbe (ne)záleží?

Chladiace kvapaliny hrajú všetkými farbami – sú červené, ružové, zelené aj modré. Farba nám môže napovedať, o akú technológiu ide, ale spoliehať sa len na ňu môže byť zradné.

Vo všeobecnosti platí, že staršie kvapaliny typu IAT bývajú zelené alebo modré. Modernejšie, OAT kvapaliny, majú zvyčajne farbu červenú, ružovú, oranžovú alebo fialovú. Problém je v tom, že toto nie je železné pravidlo. Existujú aj bezfarebné OAT kvapaliny, takže farba je skôr pomocným ukazovateľom. Vždy je najdôležitejšie riadiť sa odporúčaním výrobcu vášho vozidla.

Chladiaca kvapalina v motore
Kontrola hladiny a stavu chladiacej kvapaliny by mala byť pravidelnou súčasťou údržby vozidla.
Foto: shutterstock.com/Saskiautami

Môžem miešať rôzne kvapaliny?

Hoci niektorí výrobcovia na obaloch tvrdia, že ich produkty sú miešateľné, vo všeobecnosti sa to neodporúča. Dôvod je jednoduchý. Každá kvapalina má iné chemické zloženie a pri zmiešaní rôznych technológií môže dôjsť k chemickej reakcii.

Výsledkom môže byť zníženie účinnosti chladenia a hlavne problém s ochranou proti korózii. Ak sa už dostanete do situácie, že musíte kvapalinu doliať a nemáte po ruke tú správnu, siahnite aspoň po produkte rovnakej technológie. Následne by ste však mali čo najskôr nechať celý chladiaci systém prepláchnuť a naplniť novou, správnou kvapalinou.

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Motor ako nový za približne 7 eur? Tento trik musíte poznať!

Jazdíte s dieslom po meste? Táto chyba vás môže zruinovať!

Máte vodičák na auto? Môžete jazdiť aj na motorke! Pozor však na tieto podmienky


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Najväčšia chyba, ktorú robia vodiči? Zanedbanie tejto jednej veci vám zničí motor!

15.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anatoliy Cherkas). Medzi vodičmi koluje mnoho škodlivých mýtov, ktoré kedysi utvrdzovali samotní výrobcovia áut a mechanici. Žiaľ, mnohí šoféri ich…

Pozor na nový podvod na diaľniciach v zahraničí! Namiesto ADAC príde ACDC a tisíce eur sú preč

15.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/alexgo.photography). Európske diaľnice sa stávajú dejiskom čoraz rafinovanejších podvodov. Rakúsky a nemecký automotoklub bije na poplach a varujú turistov pred…

Súboj titanov na kolesách: Trumpova ‚Beštia‘ proti Putinovmu Aurus Senat. Ktorá limuzína je lepšia?

14.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/miss.cabul). Už tento piatok 15. augusta sa na Aljaške uskutoční dôležité stretnutie medzi Donaldom Trumpom a Vladimirom Putinom. Hlavnou témou…

Ford mení stratégiu: Koniec veľkým elektromobilom, prichádzajú lacnejšie autá!

14.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tada Images). Modrý ovál čelí poklesu predajov a ohlasuje zásadné zmeny. Americký gigant odkladá uvedenie nových elektrických modelov a namiesto…

Influencerke sa na diaľnici rozletela pneumatika na jej Tesle. Dôvod vás prekvapí!

14.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: www.tiktok.com/@momo.bejan). Tlak v pneumatikách je téma, ktorej sa mnohí vodiči venujú len okrajovo. Väčšina z nich si nechá nahodiť sezónne…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov