08.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@OutofSpecReviews)
Austrálska automobilová asociácia (AAA) zverejnila výsledky testov, ktoré ukazujú, že mnohé populárne autá spotrebujú v reálnych podmienkach až o 33 % viac paliva, než uvádzajú výrobcovia. Tento rozdiel môže mať výrazný dopad na vašu peňaženku a zároveň poukazuje na nepresnosti v oficiálnych údajoch o spotrebe. Pozrime sa na najväčších „vinníkov“ a tiež na vozidlá, ktoré prekvapili svojou úspornosťou.

Foto: youtube.com/@OutofSpecReviews
Volkswagen a Dieselgate ako varovanie
Pamätáte si škandál Dieselgate z roku 2015? Volkswagen vybavil milióny dieselových áut softvérom, ktorý podvádzal pri emisných testoch. V reálnom svete tieto autá vypúšťali až 40-násobok povolených oxidov dusíka (NOx). Aj keď Volkswagen zaplatil pokuty v hodnote 30 miliárd dolárov, poškodenie reputácie bolo ešte väčšie. Tento prípad ukázal, že laboratórne testy často nezodpovedajú realite a že výrobcovia môžu uvádzať nepravdivé údaje.
Výsledky testov AAA: Kto klame najviac?
V rámci testov AAA v rokoch 2023-2025 podrobili skúške 114 populárnych áut, nákladných vozidiel a dodávok. Až 77 % z nich malo vyššiu spotrebu paliva, než uvádzali výrobné údaje. Najhoršie dopadli modely ako Hyundai Kona Hybrid, ktorý mal podľa výrobcu spotrebu 3,9 l/100 km, no v praxi dosahoval 5,2 l/100 km, čo je o 33 % viac. Podobne dopadla Kia Stonic s rozdielom 26 % a Toyota Fortuner s 16 % vyššou spotrebou. Tieto rozdiely znamenajú pre vodičov výrazné navýšenie nákladov na palivo.

oto: youtube.com/@CarReviewsEU
Svetlé výnimky a ekologické rekordy
Napriek negatívnym výsledkom sa našli aj vozidlá, ktoré prekvapili lepšou spotrebou, než uvádzali výrobné údaje. Napríklad Mazda CX-30 G20 Pure dosiahla o 8 % lepšiu spotrebu, Lexus NX350h o 6 % a Mercedes-Benz GLC300 o 5 %. Lexus NX350h sa zároveň umiestnil na vrchole rebríčka čistoty emisií, čo potvrdzuje jeho ekologickú špičkovosť. Tieto modely ukazujú, že výrobcovia dokážu ponúknuť aj reálne úsporné a ekologické vozidlá.

Prečo sa údaje líšia a čo nás čaká?
Rozdiely medzi laboratórnymi a reálnymi údajmi sú spôsobené najmä zastaranými testovacími metódami a rôznorodými jazdnými podmienkami. Austrália stále používa starý laboratórny cyklus, ktorý nezodpovedá reálnemu svetu. Nová norma NVES, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2026, má tieto rozdiely znížiť a priniesť presnejšie údaje. Európske štítky WLTP sú už lepšie, no stále vykazujú priemerný rozdiel 14 %. Spotreba plug-in hybridov môže byť dokonca niekoľkonásobne vyššia, než uvádzajú brožúry.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nové prísne testy bezpečnosti: Koniec dostupných áut pre bežných vodičov?
Zamkli ich vo vyhrievanom aute. Skontrolovali, čo sa deje s ich telom
Audi sa konečne zbavuje falošných imitácií výfukov. Tie na najnovšej S5 sú teraz také, aké majú byť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.