10.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Boeing).
Počas tankovania stíhačky F-22 Raptor vo vzduchu došlo k vážnemu incidentu, keď tankovacie lietadlo KC-46 Pegasus stratilo svoje výsuvné rameno. Tento incident, ktorý sa odohral nad východným pobrežím štátu Virgínia, opäť poukazuje na pretrvávajúce problémy najnovšieho amerického tankovacieho lietadla.

Foto: youtube.com/@Boeing
Incident nad Virgíniou: Návrat lietadiel na základne
Podľa portálu The War Zone sa incident odohral počas tankovania stíhačiek F-22 z Langley Air Force Base. Tankovacie lietadlo KC-46 Pegasus s registračným číslom FELL81, ktoré vzlietlo z McConnell Air Force Base v Kansase, stratilo svoje výsuvné rameno počas operácie vo výške niekoľkých tisíc metrov.
Posádka KC-46 okamžite kontaktovala riadenie letovej prevádzky na základni Oceana Naval Air Station vo Virginia Beach a nahlásila stratu ramena. Tankovacie lietadlo následne pristálo na Seymour Johnson Air Force Base. Stíhačky F-22 sa bezpečne vrátili na svoju domovskú základňu, no zatiaľ nie je jasné, či niektorá z nich utrpela poškodenie.
KC-46: Budúcnosť amerických tankovacích lietadiel
KC-46 Pegasus, vyvinutý spoločnosťou Boeing na základe civilného modelu 767-2C, bol navrhnutý na modernizáciu starnúcej flotily amerických tankovacích lietadiel, ktorú tvoria predovšetkým KC-135 Stratotanker z 50. rokov.
Od svojho uvedenia do služby v roku 2019 bolo dodaných 89 kusov KC-46, pričom plánuje sa nákup až 179 lietadiel. Okrem USA tieto lietadlá využívajú aj Japonské vzdušné sily sebaobrany. KC-46 je schopný preniesť až 96 297 kilogramov paliva a okrem tankovania vo vzduchu môže slúžiť aj ako transportné alebo evakuačné lietadlo.
Pretrvávajúce problémy KC-46
Incidenty s výsuvným ramenom nie sú pre KC-46 novinkou. Podobný problém nastal v auguste minulého roka pri pobreží Kalifornie, keď došlo k poškodeniu ramena počas tankovania stíhačky F-15E.
Hlavným problémom je systém ovládania ramena pomocou technológie fly-by-wire, ktorý nahradil manuálne ovládanie používané v starších modeloch KC-135. Operátor v KC-46 sleduje proces tankovania prostredníctvom kamier a senzorov, no tento systém má podľa portálu Defence News množstvo nedostatkov. Kamery často nedokážu správne reagovať na meniace sa svetelné podmienky, čo vedie k zhoršenej viditeľnosti a potenciálnym kolíziám.
Ďalším problémom sú vibrácie palivových čerpadiel, ktoré boli v roku 2024 označené ako problém prvej kategórie, teda ohrozujúci život posádky. Boeing pracuje na dlhodobých riešeniach, no ich implementácia sa očakáva až v roku 2027.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Neuveriteľné čísla: Viete, koľko kilometrov nalietajú lietadlá za jeden rok?
Boeing má vážny problém: V nových lietadlách nachádzajú zabudnuté kľúče a náradie
Čína úspešne otestovala 3D tlačený prúdový motor: Revolúcia v leteckom priemysle
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.