4.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anatoliy Cherkas).
Autopožičovne po celej Európe čelia vážnym finančným problémom kvôli elektromobilom. Britskí odborníci varujú, že situácia je kritická nielen pre samotné požičovne, ale aj pre automobilky.

Foto: shutterstock.com/Anatoliy Cherkas
Elektrická revolúcia v automobilovom priemysle sa zdala byť nevyhnutná, no realita ukazuje svoju tienistú stránku. Najmä menšie autopožičovne zápasia s vysokými nákladmi na prevádzku elektromobilov, dramatickým poklesom ich hodnoty a nezáujmom zákazníkov. Problém, ktorý začal ako malá trhlina, sa môže zmeniť na lavínu krachov s ďalekosiahlymi dôsledkami.
Zákazníci elektromobily nechcú, náklady však rastú
Britská rodinná firma Kendall Cars nedávno vystúpila s alarmujúcim varovaním. Podľa jej riaditeľa Marka Kendalla hrozí mnohým menším autopožičovniam zánik. „Rovnako ako iné spoločnosti si svoje autá poisťujeme sami, aby sme udržali sadzby čo najnižšie, ale s elektromobilmi je spojené veľké riziko,“ vysvetľuje Kendall.
Problém je o to závažnejší, že menšie požičovne sa nemôžu zamerať výlučne na firemných zákazníkov, ako to robia giganti typu Hertz či Sixt. Sú tak zovreté medzi potrebou udržať ceny na prijateľnej úrovni a rastúcimi nákladmi spojenými s prevádzkou elektromobilov.
Poplatky za vybité batérie a drahé nabíjacie stanice
Autopožičovne musia investovať do budovania nabíjacích staníc na každej pobočke, pretože zákazníci logicky vracajú vozidlá skôr vybité než nabité. „Aby sme prinútili klientelu vracať autá nabité, museli sme zaviesť poplatok vo výške 50 libier, ktorý sa platí v prípade, že kapacita batérií je pod 50 percentami,“ hovorí Kendall.
Keď sa vypožičané auto vráti vybité, musí s ním zamestnanec firmy na nabíjaciu stanicu, čo stojí ďalší čas aj peniaze. Takýto poplatok však môže odradiť potenciálnych zákazníkov, najmä keď pri požičaní elektromobilu nemôžu počítať s výhodami ako pri jeho kúpe.
Dramatický prepad hodnoty elektromobilov ničí obchodný model
Tradičný model fungovania autopožičovní stojí na tom, že nakúpia vozidlá za hotové a po istom čase ich predajú za čo najvýhodnejšiu cenu. Pri elektromobiloch to však nefunguje – ich zostatková hodnota klesá tak dramaticky, že ani veľké zľavy od výrobcov nedokážu kompenzovať straty.

Foto: shutterstock.com/Owlie Productions
Premietnutie tohto prepadu do cien požičovného by znamenalo, že si elektromobil nepožičia absolútne nikto. Autopožičovne sa tak ocitajú v začarovanom kruhu bez reálneho východiska.
Kríza autopožičovní ohrozí aj samotné automobilky
Ak začnú firmy ako Kendall Cars hromadne krachovať, výrazne to zasiahne aj automobilky. Pre tie totiž autopožičovne tradične predstavovali akýsi záchranný vankúš – keď sa predaj na iných trhoch spomalil, stačilo ponúknuť zaujímavú zľavu požičovniam a registrácie išli nahor.
V roku 2024 sa po britských cestách pohybovalo 228 tisíc áut patriacich autopožičovniam, čo oproti roku 2020 predstavuje nárast o 21 percent, najmä v segmente elektrických vozidiel. Kolaps tohto odvetvia by tak pre výrobcov automobilov znamenal ďalšiu ranu v už tak komplikovanej situácii.
Problémov s politicky tlačenou elektromobilitou je viacero a tento sa dal celkom dobre predpokladať. Keby od začiatku dochádzalo len k prirodzenému presadzovaniu batériového pohonu, k týmto problémom by nedošlo.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Číňania nás zalejú elektromobilmi. Na každom aute strácajú vyše 3000 eur. Môžu si to dovoliť
Kedy vymeniť rozvodový remeň alebo reťaz? Kľúčové rozdiely medzi dieselom a benzínom
Mechanik zobral na jazdu veterána za 200 miliónov a skončil v nemocnici! Neuveríte, čo sa stalo
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.