Správy, Zaujímavosti,

Kolaps, o ktorom sa mlčí: Zatvorenie továrne zničí životy stovkám rodín

2.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@INDUSTRIEMAGAZIN). Zatiaľ čo médiá venujú pozornosť masovému prepúšťaniu v gigantických koncernoch, stovky rodín v malom nemeckom mestečku Bad Blankenburg čelia existenčnej kríze. Continental zatvorí svoju...

2.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@INDUSTRIEMAGAZIN).

Zatiaľ čo médiá venujú pozornosť masovému prepúšťaniu v gigantických koncernoch, stovky rodín v malom nemeckom mestečku Bad Blankenburg čelia existenčnej kríze. Continental zatvorí svoju továreň a 185 zamestnancov príde o prácu. Dopad na celý región bude zdrvujúci, no mimo lokálnych novín sa o tom takmer nepíše. Prečo tieto „malé“ priemyselné tragédie zostávajú v tieni veľkých správ?

Továreň Continental
Kolaps, o ktorom sa mlčí: Zatvorenie továrne zničí životy stovkám rodín.
Foto: youtube.com/@INDUSTRIEMAGAZIN

Smrť továrne, ktorá živí celé mesto

Európsky, a najmä nemecký automobilový priemysel sa topí v problémoch. Kríza, ktorá zachvátila toto odvetvie, sa ako cunami valí naprieč celým kontinentom. Nejde pritom o prirodzený úpadok spôsobený nezáujmom zákazníkov – tí by kupovali nové autá rovnako ako predtým. Skutočným vinníkom sú politické rozhodnutia a regulácie, ktoré autá predražujú a znižujú ich atraktivitu pre bežných spotrebiteľov.

ňV situácii, keď klesajú predaje a zároveň rastú náklady, musia firmy drasticky šetriť. A prvé, čo obvykle padne za obeť, sú továrne a ich zamestnanci. Presne to sa deje v Bad Blankenburgu, kde Continental oznámil zatvorenie svojej prevádzky do konca roka.

Čísla, za ktorými sa skrývajú ľudské osudy

Na prvý pohľad sa 185 prepustených zamestnancov môže zdať ako malé číslo v porovnaní s desaťtisícami ľudí, ktorých plánuje prepustiť koncern Volkswagen. No keď si uvedomíme, že Bad Blankenburg má len 6 000 obyvateľov, z ktorých doteraz bolo nezamestnaných 270, situácia nadobúda celkom iný rozmer.

„S prepúšťaním automaticky klesne kúpna sila,“ vysvetľuje starosta mesta Thomas Schubert. No problém sa ani zďaleka netýka len priamych zamestnancov Continentalu. Bez práce zostanú aj mnohí ďalší, ktorí boli na továreň napojení nepriamo.

„Môže ísť o kováčov dodávajúcich továrni oceľové produkty, o tesárov vyrábajúcich drevené rámy. Všetci títo ľudia teraz prídu o príjmy,“ dodáva Schubert so zreteľnými obavami v hlase.

Domino efekt, ktorý zasiahne stovky rodín

Odborníci odhadujú, že na jedného prepusteného z automobilky alebo jej dodávateľa môže pripadnúť až päť až desať ďalších ľudí, ktorí prídu o prácu alebo utrpia výrazný pokles príjmov. V prípade Bad Blankenburgu to znamená, že skutočný dopad zatvorenia továrne môže postihnúť až 1 000-2 000 ľudí – čo predstavuje takmer tretinu celého mesta!

Situácia je o to tragickejšia, že v malom meste je obmedzený počet zamestnávateľov. Kto stratí prácu v Continentale, nemusí v blízkom okolí nájsť žiadnu inú. Starší zamestnanci síce môžu odísť do predčasného dôchodku, no mladším často nezostáva iná možnosť než sa odsťahovať za prácou inam. To však znamená ďalšiu ranu pre mesto – odliv obyvateľov, zánik miestnych služieb a postupný úpadok celého regiónu.

Politici sľubujú, no riešenia neprichádzajú

Katharina Schenková, ministerka práce spolkovej krajiny Durínsko, kde sa Bad Blankenburg nachádza, vyhlásila, že pevne stojí „za kolegami aj za odbormi“. Ďalší z lokálnych sociálnych demokratov Marko Wolfram dokonca dodal, že „nenecháme spoločnosti, aby sa vyvliekli zo svojej zodpovednosti“.

No čo konkrétne plánujú urobiť? Prikážu snáď Continentalu, aby továreň nechal v prevádzke napriek tomu, že je nerentabilná? Spoločnosť jednoducho nemá na výber a musí podnik vyrábajúci pásy pre rôzne dopravníky zatvoriť.

Z Bad Blankenburgu totiž Continental zásoboval predovšetkým Čínu, Rusko a Brazíliu. Kvôli ekonomickým sankciám však prišiel o ruský trh a európsky ťažobný priemysel, ktorý by mohol byť náhradným odberateľom, prakticky neexistuje – zničili ho práve tie „zelené“ politické rozhodnutia, ktorých dôsledky teraz pociťujú obyvatelia Bad Blankenburgu.

Továreň Continental nápis
Brány továrne Continental sa na konci roka definitívne zatvoria. Pre 185 zamestnancov to znamená existenčnú krízu.
Foto: youtube.com/@INDUSTRIEMAGAZIN

Toto je len začiatok väčšej krízy

Mnohí ľudia v malom nemeckom mestečku síce dúfajú v zázrak, ten sa však, žiaľ, nedeje. Ako sme spomenuli v úvode, nemecký priemysel je v hlbokej kríze. Všetky automobilky od Audi cez BMW, Mercedes-Benz a Porsche až po Volkswagen ohlásili výrazný pokles zisku.

Hoci sa politici teraz sľubujú, že nikoho nenechajú padnúť, v dôsledku ich vlastných zelených politík bude problémov len pribúdať. Bad Blankenburg je len jedným z mnohých miest, ktoré v najbližších rokoch zažijú podobný osud – len sa o tom v hlavných správach nedočítate.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Myslíte si, že podobné problémy čakajú aj slovenské mestá závislé od automobilového priemyslu?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Volkswagen sa vracia ku koreňom: Európania chcú tlačidlá, nie obrazovky!

Čínska hrozba: Inteligentné pneumatiky Pirelli pod drobnohľadom amerických úradov

Jazdíte na hybride? Toto musíte vedieť!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Je pravda, že airbagy majú dátum exspirácie? Toto musíte vedieť o bezpečnostných vankúšoch

10.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/thieury) Airbagy sa stali povinnou výbavou všetkých nových áut v Európe. Každé vozidlo musí mať minimálne dva predné airbagy -…

Subaru plánuje návrat legendy! Justy sa môže vrátiť ako elektrické mestské auto

26.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@jamesbushcars). Japonská značka zvažuje návrat mena Justy - tentokrát ako elektrické malé auto. Tento krok zapadá do európskej stratégie značky,…

Prasknutie rozvodového remeňa alebo reťaze: Kedy motor prežije a kedy nie?

26.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoVFix) Bez ohľadu na to, či hovoríme o naftových alebo benzínových motoroch, rozvodové systémy na remeni alebo reťazi sa časom…

Kto stráca a kto vyhráva na európskom trhu nových áut v 2025?

26.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Canetti). Trh nových áut v Európe stagnuje – v prvom polroku 2025 ľudia kúpili o 0,9 % menej áut než…

Skrytá perla Slovenska: Pláž, ktorá konkuruje zahraničným destináciám

26.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Unsplash) Aj keď sa to zdá neuveriteľné, na Slovensku existuje Kúnovská priehrada s nádhernou piesočnatou plážou. Nachádza sa tu piesok…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov