Správy, Tipy, Top, Zaujímavosti,

Vymenili ste brzdové doštičky? Toto musíte vedieť pre vašu bezpečnosť

31.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/BLKstudio). Správny postup zábehu brzdových doštičiek môže rozhodnúť o vašej bezpečnosti. Prečítajte si, ako na to upozorňujú odborníci. Nové brzdové doštičky vo vašom aute potrebujú...

31.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/BLKstudio).

Správny postup zábehu brzdových doštičiek môže rozhodnúť o vašej bezpečnosti. Prečítajte si, ako na to upozorňujú odborníci.

Brzdové doštičky
Vymenili ste brzdové doštičky? Toto musíte vedieť pre vašu bezpečnosť.
Foto: shutterstock.com/BLKstudio

Nové brzdové doštičky vo vašom aute potrebujú čas, aby sa optimálne prispôsobili brzdovým kotúčom. Nejde len o mechanické prispôsobenie, ale predovšetkým o vytvorenie správnej treciej vrstvy, ktorá zásadne ovplyvňuje účinnosť brzdenia. Ako tento proces zvládnuť správne a prečo je to také dôležité? Prinášame vám rady priamo od expertov.

Prečo je zábeh brzdových doštičiek taký kľúčový?

Či už si preberáte nové auto z predajne, alebo ste práve absolvovali výmenu brzdových doštičiek v servise, musíte myslieť na ich zábeh. Bez tohto procesu totiž nemôžete využiť plný potenciál brzdového systému vášho vozidla.

Správne vytvorená trecia vrstva na brzdových kotúčoch plní niekoľko zásadných funkcií. V prvom rade zvyšuje koeficient trenia, čo priamo vplýva na účinnosť bŕzd. Okrem toho funguje ako ochranná bariéra pre kotúče, čím znižuje riziko ich prehriatia a opotrebovania. Rovnomerné rozloženie trecieho materiálu zároveň zabraňuje nerovnomernému opotrebeniu kotúčov, čo je častý problém pri nesprávne zabehnutých doštičkách.

Osvedčená metóda zábehu, ktorú odporúčajú profesionáli

„Ako odborníci na brzdové systémy odporúčame univerzálnu metódu zábehu brzdových doštičiek. Je vhodná pre väčšinu vodičov, najmä tých, ktorí používajú vozidlo v bežných, každodenných podmienkach,“ vysvetľuje odborník na brzdové systémy.

Základné pravidlá, ktoré by ste mali dodržiavať:

  • Vyhnite sa prudkému brzdeniu – počas prvých 200-300 km po montáži nových doštičiek by ste sa mali vyhnúť prudkému a náhlemu brzdeniu. To umožní postupné vytváranie trecej vrstvy bez rizika prehriatia komponentov.
  • Brzdiť plynulo a jemne – začiatočné brzdenia by mali byť jemné a vykonávané pri rýchlosti maximálne 50 km/h, ideálne bez úplného zastavenia, ak to dopravná situácia umožňuje.
  • Používajte brzdy častejšie, ale s citom – časté, ale nie prehnané používanie bŕzd pomáha rovnomerne rozložiť treciu vrstvu po celom povrchu kotúča.
  • Nestojte dlho na brzdách – počas státia na semaforoch či v zápchach sa vyhnite dlhodobému držaniu stlačeného brzdového pedála, čo môže viesť k lokálnemu prehriatiu kotúča.
Mechanička opravuje brzdy na aute
Nové brzdové doštičky potrebujú približne 300 km na optimálne prispôsobenie.
Foto: shutterstock.com/Nomad_Soul

Čo hrozí pri nesprávnom zábehu?

Nesprávny zábeh brzdových doštičiek môže viesť k mnohým problémom vrátane nízkej účinnosti brzdenia, prehrievania, nepríjemného pískania a nerovnomerného opotrebovania kotúčov. To všetko priamo ovplyvňuje vašu bezpečnosť a komfort jazdy.

Dodržiavaním odporúčaní pre správny zábeh získate istotu, že váš brzdový systém bude fungovať spoľahlivo a efektívne po celú dobu jeho životnosti.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ako často meníte brzdové doštičky na svojom aute?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Neviditeľný nepriateľ vášho auta: Ako zabrániť korózii karosérie a ušetriť stovky eur

Chráňte srdce vášho auta: Ako správne kontrolovať hladinu oleja a kedy ho dopĺňať

Tajná zbraň pre váš motor: Prečo by ste mali používať palivové aditíva


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Automobilový priemysel v kríze: Výroba áut klesla na 70-ročné minimum!

3.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jcwadventures). Dramatický prepad výroby automobilov v Británii šokuje odborníkov. Za kolaps môžu Trumpove clá, brexit aj zmeny v správaní spotrebiteľov.…

Číňania nás zalejú elektromobilmi. Na každom aute strácajú vyše 3000 eur. Môžu si to dovoliť

3.6.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: youtube.com/@XXA843). Čínsky technologický gigant Xiaomi šokuje svet svojou agresívnou stratégiou na trhu elektromobilov. Napriek tomu, že na každom predanom…

7 skrytých pokladov v Google Mapách, ktoré musíte poznať. Nie je to len navigácia!

3.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Vlad Ispas). Milióny vodičov denne spoliehajú na Google Mapy, no väčšina z nich nevyužíva ani polovicu možností, ktoré táto aplikácia…

Vojna nevojna, biznis je biznis: Hyundai sa chystá na dramatický návrat do Ruska

3.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Stoqliq). Kórejská automobilka sa chystá využiť poslednú šancu získať späť svoju petrohradskú továreň, kým je ešte čas. Vojna či sankcie…

Toyota Aygo X: Z trpaslíka sa stal hybridný športovec!

3.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Malé auto s veľkými ambíciami: Obľúbená Toyota Aygo X prichádza v novom šate a s prekvapivým hybridným motorom, ktorý…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov