Elektro, Správy, Suv/Crossover, Zaujímavosti,

Koniec cesty: Mazda ukončila výrobu svojho prvého elektromobilu v Európe

29.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DVector). Japonská automobilka Mazda ticho stiahla svoj čisto elektrický model MX-30 z európskeho trhu. Napriek tomuto kroku však značka pokračuje s predajom hybridnej verzie s...

29.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DVector).

Japonská automobilka Mazda ticho stiahla svoj čisto elektrický model MX-30 z európskeho trhu. Napriek tomuto kroku však značka pokračuje s predajom hybridnej verzie s rotačným motorom, ktorá poskytuje väčší dojazd a odstraňuje obavy vodičov z vybitia batérie.

Mazda MX30 EV
Koniec cesty: Mazda ukončila výrobu svojho prvého elektromobilu v Európe.
Foto: shutterstock.com/DVector

Elektrická revolúcia s horkou príchuťou

Mazda MX-30, prvý sériovo vyrábaný elektromobil japonskej značky, už nenájdete v ponuke európskych predajcov. Spoločnosť túto informáciu potvrdila prostredníctvom svojej hovorkyňe pre britský trh, Monique Clark: „Model MX-30 BEV bol stiahnutý z predaja v Európe a všetky exempláre vo Veľkej Británii sú už vypredané. Výroba čisto elektrickej verzie MX-30 BEV pre Európu aj Veľkú Britániu bola ukončená.“

Namiesto smútenia však Mazda ponúka alternatívu. „Ocenený model MX-30 R-EV je naďalej k dispozícii pre zákazníkov, ktorí túžia po elektrickom zážitku z jazdy s istotou dojazdu vďaka rotačnému motoru ako generátoru,“ dodáva Clark.

Unikátny rotačný motor zachraňuje situáciu

Aj keď čisto elektrická verzia končí, európski motoristi si stále môžu zakúpiť model MX-30 e-Skyactiv R-EV. Ide o jediné sériovo vyrábané vozidlo s rotačným motorom na svete, hoci tento motor priamo nepoháňa kolesá. Namiesto toho slúži jednokomorový agregát ako generátor na dobíjanie 17,8 kWh batérie.

Zaujímavosťou je, že v Japonsku a na ďalších trhoch ponúka Mazda MX-30 aj s klasickým 2,0-litrovým benzínovým motorom s mild-hybridnou technológiou. Výroba tohto crossoveru v štýle legendárnej RX-8 začala približne pred piatimi rokmi.

Mazda MX30 EV
Mazda MX-30 – elektrický priekopník končí, no pokračuje v hybridnej verzii.
Foto: shutterstock.com/Valdis Skudre

Čo čaká Mazdu v elektrickej budúcnosti?

Mazda v Číne uvádza na trh väčšie SUV EZ-60 s range-extenderom, hoci nie rotačným. Očakáva sa, že tento model sa dostane aj na ďalšie trhy, najmä keďže sedan EZ-6 už bol premenovaný na 6e v Európe. Podobne by mohol byť model EZ-60 premenovaný na CX-6e pre európske a iné regióny.

Hoci MX-30 zostane v pamäti ako prvý masovo vyrábaný elektromobil Mazdy, existoval ešte jeden pred ním. V roku 2012 uviedla Mazda na japonský trh elektrickú verziu modelu Demio/Mazda2, malého hatchbacku, ako limitovanú sériu približne 100 kusov. Všetky však prenajímali len miestnym politikom a firemným klientom v blízkosti sídla spoločnosti v regióne Chugoku.

Prvá platforma Mazdy určená výhradne pre elektrické vozidlá bude pripravená v roku 2027 a „plnohodnotné uvedenie elektromobilov“ začne o rok neskôr.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Aký typ pohonu by ste preferovali pri kúpe nového auta?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Nová kapitola japonskej dominancie: Päť modelov, ktorými Toyota a Lexus ohromia svet

Fiat Grande Panda 4×4 klope na dvere slovenských hôr

Toyota RAV4 2026: Japonský svalovec, ktorý prekvapí každého motoristu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Elektrické autá môžu spôsobovať nevoľnosť: Prečo sa v nich necítime komfortne?

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Nicoleta Ionescu). Môžu elektrické automobily spôsobovať väčší diskomfort počas jazdy? Ukázalo sa, že áno, a existuje dokonca vysvetlenie tohto javu.…

Audi TT sa vracia! Nová generácia bude elektrická a postavená na platforme Porsche

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/TinoFotografie). Kultový športový model Audi TT, ktorý zmizol z ponuky pred takmer dvoma rokmi, sa môže vrátiť rýchlejšie, než sme…

Klimatizácia vs. otvorené okná: Ktorá možnosť skutočne šetrí palivo?

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Vladeep). Zapnutá klimatizácia zvyšuje spotrebu paliva, ale otváranie okien vozidla nie je vždy najlepšou alternatívou. Spotreba stúpa o 5 až…

Samoobslužná umyváreň: Väčšina Slovákov robí tieto chyby a ničí si auto! Ako na to správne?

30.07.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@VermijlCarDetail) Samoobslužné umyvárne, ľudovo „wapky“, sú hitom. Sú rýchle, lacné a dostupné na každom rohu. Má to však háčik. Väčšina…

Talianska dráma na kolesách! Alfa Romeo a Maserati chystajú superšport, z ktorého padne sánka

30.07.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@slamgblackseries) Pozor, toto bude veľké! Dve najvášnivejšie talianske značky, Alfa Romeo a Maserati, opäť miešajú karty. Pod krídlami gigantu Stellantis…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov