25.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carcareclues).
Automatická prevodovka patrí medzi najdrahšie súčiastky auta na opravu. Pritom väčšina porúch vzniká kvôli chybám vodičov. Stačí zmeniť niekoľko zlých návykov a ušetríte tisíce eur. Odborníci prezradili, akých šiestich chýb sa treba vyvarovať.

Foto: youtube.com/@carcareclues
Čím novšie auto, tým väčšia šanca, že má automatickú prevodovku. Medzi úplne novými autami v showroomoch sú už manuálne prevodovky v menšine. Automatická prevodovka však predstavuje najzložitejšie mechanické zariadenie vo vozidle a zároveň najdrahšie na opravu.
Dobrou správou je, že väčšina porúch nevzniká sama od seba. Naopak, v prevažnej väčšine prípadov ich spôsobujú chyby pri servise a používaní. Niekedy stačí zmeniť svoje zlé návyky a vyhnete sa výdavkom v tisíckach eur.
Prvá chyba: Zabúdate meniť olej v automate
Olej v automatickej prevodovke sa na rozdiel od motorového oleja nestráca. Ubúda len vtedy, keď prevodovka tečie. Navyše nemusí meniť farbu pri opotrebovaní, hoci môže – a vždy je to alarmujúci signál.
Nanešťastie opotrebovanie oleja nedáva hneď viditeľné príznaky. Keď už príznaky spozorujete, dochádza k zrýchlenému opotrebovaniu prevodovky. Tieto príznaky zahŕňajú:
- oneskorený pohyb dopredu alebo dozadu
- zvuky pri zmene stupňov
- hluk a vibrácie
Olej v automatickej prevodovke sa mení každých niekoľko desiatok tisíc kilometrov (pozrieť manuál). Pritom sa často predpokladá, že nový olej z výroby má o niečo dlhšiu životnosť.
Pozor: Ak automatická prevodovka vo vašom aute často pracuje pri vyšších teplotách – napríklad kvôli ťahaniu prívesu, jazde v horách alebo neustálej jazde v meste – odporúčaný interval medzi výmenami oleja treba skrátiť.

Foto: shutterstock.com/Studio Mars
Druhá chyba: Nesprávne parkovanie na svahu
Väčšina vodičov po zastavení auta najprv zradí na P (Parking) a až potom potiahne ručnú brzdu. To je chyba! Skúste obrátiť túto postupnosť: najprv ručná brzda, potom až P.
Toto je obzvlášť dôležité, keď nechávate auto na svahu. Ak zaradíte P a zodvihnete nohu z brzdy, prevodovka prevezme úlohu ručnej brzdy a zastaví auto, ktoré by sa inak mohlo pohnúť. Pritom ju vystavuje preťaženiu, na ktoré nebola navrhnutá.
Takéto zaťaženie prevodovka vydrží viackrát, ale nakoniec dôjde k poruche. V niektorých novších modeloch áut chráni automatickú prevodovku automatické zatiahnutie pomocnej brzdy. V starších autách však takáto možnosť neexistuje.
Tretia chyba: Príliš rýchle manévrovanie
Neponáhľajte sa pri manévrovaní na parkovisku. Skôr ako preložíte páku z R na D alebo naopak, auto sa musí zastaviť. Auto je zastavené až vtedy, keď sa kolesá netočia. V opačnom prípade vystavujete prevodovku preťaženiu.
Pozor: ani režim D (jazda dopredu), ani režim R (cúvanie) nezaraďujeme pri zvýšených otáčkach motora!
Štvrtá chyba: Prehrievate prevodovku
K prehriatiu dochádza počas dlhodobého ťahania ťažkých prívesov a počas veľmi rýchlej jazdy po diaľnici. Prehriatie prevodovky skracuje životnosť oleja a vedie aj k poškodzovaniu tesnení a únikom oleja.
Zachovajte opatrnosť napríklad pri vyťahovaní lode z vody, ťahaní prívesov v kopcoch a podobne. V prípade potreby nezabúdajte na častejšiu kontrolu a výmenu oleja. Ak olej vyzerá „pripálene“, vymeňte ho okamžite.
Pozor: Dvojspojková prevodovka je obzvlášť citlivá na preťaženie. Už jednorazové nadmerné zaťaženie auta ju môže poškodiť.
Piata chyba: U DSG prevodoviek ignorujete prešmyk spojky
Všetky dvojspojkové prevodovky sú v praxi mechanické prevodovky s automatikou. Buď sú mokré spojky (pracujúce v olejovom kúpeli) alebo suché spojky – len elektronicky riadené.
V takejto prevodovke počas rozjazdu automat riadi spojku podobne ako človek. Najprv dovolí ľahký prešmyk spojky a potom ho plynule redukuje s naberaním rýchlosti.
Ľahko však dôjde k chybe: ak vyrážame do strmého kopca, napríklad pri vyjazdení z podzemnej garáže a robíme to veľmi pomaly, prešmyk spojky trvá dlhšie. Ak to preženiete – spálite spojku! Riziko rastie pri ťahaní ťažkých prívesov. Preto: lepšie je ísť svižnejšie ako ísť do kopca 2 km za hodinu.

Foto: shutterstock.com/Love the wind
Šiesta chyba: Ignorujete prvé príznaky porúch
Keď sa objavia prvé príznaky poruchy, niečo zlé sa už stalo – to je isté. Ale nikdy to nie je také zle, aby to nemohlo byť ešte horšie. Možno stačí banálna výmena oleja alebo jednoduchá oprava?
Jedno je isté: keď sa niečo poškodí tak, že sa nedá pohnúť, náklady na opravu budete rátať v tisíckach. V prípade starších áut sa budete zamýšľať, či sa to vôbec oplatí.
Neignorujte:
- zastavenie v režime D alebo R
- vibrácie a hluk pri zmene stupňov
- úniky: kvapky oleja pod autom
- kontrolku „check engine“ alebo textové správy o poruche prevodovky
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Pozor turisti! Taliani vymysleli najkomplikovanejší zákaz dieselov na svete
Kruhový objazd, ktorý desí aj tých najskúsenejších šoférov z celého sveta
Motocyklisti sa predbiehajú cez plnú čiaru. Je to naozaj zakázané?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.